Beijer i Järfälla inviger nya lokaler i helgen och har några pallar med nedsatta Bosch.

Borrskruvare GSR 10,8-2-LI i tygväska 995
Borrskruvare GSR 18 V-LI 2x4Ah i Boxx 2495
Cirkellaser GLL 3-80 P + BM 1 i hantverkarväska 2995

Herr Hysteres skrev:
Det är ju inte direkt så att du sitter med Svarte Petter i dagsläget... Då jag aldrig sett någon klaga på Metabos batteriprodukter och de vågar ge tre års garanti även på ackarna känns det som lite "best in class" trots att ingen (i vanlig ordning när det gäller Metabo) känner till det. Jag undrar hur mycket större det märket hade varit ifall deras marknadsföringsbudget hade varit i paritet med Bosch...?
Nä, det är helt rätt. Jag har köpt Metabos 18V:are av en anledning. Grymma produkter. Men i det närmaste okända för "svensson på stan".
Anledningen till Makita 18V spåret var mer av intresse att prova något annat, som en jämförelse mot den utrustning jag redan har. Även om jag inte har behov av det. :)

thomasx skrev:
Jag har ett helt gäng Makita BL1830 som hänger med alldeles utmärkt, de äldsta ända sedan LXT-serien var tämligen ny. Nu använder ju inte jag dem 8h/dag, men ändå. Vad har du för info om att det är hög andel fel på dessa? Och vad är "hög andel"?
Genom en helt ovetenskaplig summering av ett större antal sökningar på internet där jag har läst reviews, bloggar, m.m. BL1830 verkar tydligen ha en känd problematik med att de ger upp i förtid. Makita tar tydligen & byter ut batterier på goodwill, om man skickar in dem till deras servicecenter, även om de är äldre än 1år. Detta då de känner till problemen. Men gör inget aktivt åt det, utan kunden får ta tag i det själv. Men det är ju bra om inte alla råkar ut för denna problematik. Det beror kanske på hur de används & hanteras. Eller så har det "bara" varit en större produktionsserie som varit drabbad.

thomasx skrev:
Jag har ett helt gäng Makita BL1830 som hänger med alldeles utmärkt, de äldsta ända sedan LXT-serien var tämligen ny. Nu använder ju inte jag dem 8h/dag, men ändå. Vad har du för info om att det är hög andel fel på dessa? Och vad är "hög andel"?
frav skrev:
Genom en helt ovetenskaplig summering av ett större antal sökningar på internet där jag har läst reviews, bloggar, m.m. BL1830 verkar tydligen ha en känd problematik med att de ger upp i förtid. Makita tar tydligen & byter ut batterier på goodwill, om man skickar in dem till deras servicecenter, även om de är äldre än 1år. Detta då de känner till problemen. Men gör inget aktivt åt det, utan kunden får ta tag i det själv. Men det är ju bra om inte alla råkar ut för denna problematik. Det beror kanske på hur de används & hanteras. Eller så har det "bara" varit en större produktionsserie som varit drabbad.
Problemet som vi har här kan åtminstone delvis det som statistiker brukar kalla för negativt urval. Detta innebär ungefär att en grupp inom en undersökt population känner sig mer manade att göra sin röst hörd än andra grupper gör och därmed vrider de utfallet för undersökningen som helhet. I fallet med verktyg (bilar, däck, verkstadsbesök, restaurangbesök, politiker, hotell etc.) tenderar det väl tyvärr att vara så att om man fått det man räknat med så känner man inget behov av att göra sin röst hörd, medan om något gått åt pipan så vill man gärna låta alla andra veta hur "#€%& usel produkten var.

Med andra ord: För varje missnöjd användare av Makita LXT (eller Metabo, DeWalt, Bosch, Festool, Milwaukee, Meec, ...) finns det med största säkerhet ett stort antal nöjda användare som vi aldrig ser röken av för att de inte gör sin röst hörd. I fallet med Makitas framgångsrika LXT-serie finns det nästan per definition fler individer och företag som köpt produkterna än vad man finner med många andra märken. Därmed skapas fler möjligheter att en enskild köpare får ett dåligt batteri och låter oss veta det, med påföljd att det kan framstå som att felfrekvensen är högre än för andra märken.

För ordnings skull vill jag tillägga att jag inte har någon personlig preferens för eller emot något speciellt fabrikat. Jag köper det jag tycker verkar bra. Men problemet med negativt urval är ett riktigt otyg när man som konsument skall använda andras omdömen för att fatta ett beslut och därför bör det lyftas upp.

• Gilla
Robert-san01 och 1 till
  • Laddar…
Jag tror jag har 7 LXT batterier i min samling och det älsta är nog en 6år nu. Har inte haft några problem med dem och då har även något blivit djup-urladdat så jag fått chocka igång det.

Tror som Herr Hysteres att det är de som skrikit som hörts.

• Gilla
camaro1969
  • Laddar…
Robert-san01 skrev:
Jag tror jag har 7 LXT batterier i min samling och det älsta är nog en 6år nu. Har inte haft några problem med dem och då har även något blivit djup-urladdat så jag fått chocka igång det.
Har 5 batterier själv, bästa verktygssatsningen jag gjort. Bara grämer mig att jag inte satsat på ännu fler verktyg, t.ex. så saknar jag multicuttern.

Tror som Herr Hysteres att det är de som skrikit som hörts.
Absolut, ett någorlunda rättvisande resultat får man bara om man själv kan välja ut en oberoende grupp, inte att gruppen får välja sitt deltagande.

• Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Har 4 LTX batterier sedan 30 månader tillbaka och alla fungerar klockrent. Däremot köpte jag ett pirat som gav upp efter ca 18 månader.

Personligen har jag pajat 4st batterier... Samtliga hade 3+ år på nacken och 2 av dem dog när jag körde cirkelsågen i somras när det var som varmast ute och ett efter att det åkt i backen från 2-3 meters höjd.
Så där har jag nog bara mig själv att skylla :(

Sålde dem på tradera och fick ihop pengar till ett nytt :)

noone70 skrev:
Sålde dem på tradera och fick ihop pengar till ett nytt :)
Som defekta, hoppas jag, så vi slipper lista dina annonser i misstänktatråden ;)

Sen är det ju som vanligt så att om en person har en massa problem, och andra inga alls, ja, då..... ;)

thomasx skrev:
Som defekta, hoppas jag, så vi slipper lista dina annonser i misstänktatråden ;)

Sen är det ju som vanligt så att om en person har en massa problem, och andra inga alls, ja, då..... ;)
Självklart som defekta...
Hade säkert kunnat reparera dem, det finns utmärkta guider på nätet hur man gör. Men de timmarna det hade tagit ville jag hellre lägga på familjen

Kan tipsa om att hos Sernbrandt fanns det kvar Festoolgrejer som en Boom arm och lite övriga dammsugartillbehör (ej städset), en liten sys-port, något workcenter-aktigt, flera kitt-fräsar (KF5), ett antal parallellanslag till OF1400, en 4m 50mm tjock slang och en herrans massa rektangulära sandpapper. Var där i förmiddags. Det fanns även en hög med Dewaltprylar, men jag kollade inte så noga bland dem.

Ellagård skrev:
Handöverfräs på Lidl för 400
[länk]

Mycket tillbehör för pengarna.
Hur är kvaliteten på parkside?

Bättre än annat i samma prisklass, dvs mycket prisvärda.

• Gilla
emde
  • Laddar…
emde skrev:
Hur är kvaliteten på parkside?
Jag arr en parkside blandare och har klämt på några verktyg i affären. Ingen större erfarenhet med andra ord, men baserat på detta är min känsla att de ligger närmre grön bosch än meec i kvalitet. Problemet är ju att om de skulle haverera så är det nog rätt kört med service och reservdelar. Och man kan ju inte räkna med att få den utbytt i affären heller, då den troligtvis inte havererar "rätt" vecka.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.