10 233 läst · 30 svar
10k läst
30 svar
Husplanering
Sida 1 av 3
Vill rita huset själv och söker därför inspiration och ideer att sno från.
Men efter att ha skummat i genom de flesta svenska
hus-katalogerna kan jag bara konstatera att många
av dessa har rätt tråkiga "svenska" lösningar.
Jag är ute efter ett hus som ska vara outstanding!
ni vet ett sådant man från utsidan bara säger-WOW
vilken schysst kåk!
Jag vill ha intressanta taklösningar med brutna tak- kanske, etc etc, andra ord någonting unikt!
1-½ plan eller 2-plan sutärräng eller etage är av
intresse, då jag planerar för högst 120 kvm byggnad+
40 kvm bi-yta.
Är så tröött på de fyrkantiga kåkar som man har bott i
hela sitt liv och ska därför försöka att bygga ett schysst
kråkslott som säger- jag är annorlunda och skiter i
jante-lagen!
Alla förslag å länkar mottages tacksamt!
Tack på förhand!
;D 8) :-/
Men efter att ha skummat i genom de flesta svenska
hus-katalogerna kan jag bara konstatera att många
av dessa har rätt tråkiga "svenska" lösningar.
Jag är ute efter ett hus som ska vara outstanding!
ni vet ett sådant man från utsidan bara säger-WOW
vilken schysst kåk!
Jag vill ha intressanta taklösningar med brutna tak- kanske, etc etc, andra ord någonting unikt!
1-½ plan eller 2-plan sutärräng eller etage är av
intresse, då jag planerar för högst 120 kvm byggnad+
40 kvm bi-yta.
Är så tröött på de fyrkantiga kåkar som man har bott i
hela sitt liv och ska därför försöka att bygga ett schysst
kråkslott som säger- jag är annorlunda och skiter i
jante-lagen!
Alla förslag å länkar mottages tacksamt!
Tack på förhand!
;D 8) :-/
Känner igen problemet.
Under flera år har vi kollat och det som finns är bara lådor - förvisso med en visst egenhet.
Visst det finns husföretag som anpassar huset efter kundens önskemål. De anpassar sin standardlåda till det individuella på samma sätt som det går att få en Ford Fiesta med större motor och klimatanläggning.
Sen finns det husföretag som startar från andra hållet och om ekonomin inte räcker så plockar men bort visst lyx på samma sätt som man kan få en Audi A 6 med mindre motor.
Tycker att du skall börja med att gå in och kolla på
http://www.jamera.fi
Vi har i flera år ansett att man skall bygga i sten, lättbetong, och tycker i alla fall att deras hus är tilltalande.
Återkom gärna så vi kan bilda intressegruppen Häftiga husen
Under flera år har vi kollat och det som finns är bara lådor - förvisso med en visst egenhet.
Visst det finns husföretag som anpassar huset efter kundens önskemål. De anpassar sin standardlåda till det individuella på samma sätt som det går att få en Ford Fiesta med större motor och klimatanläggning.
Sen finns det husföretag som startar från andra hållet och om ekonomin inte räcker så plockar men bort visst lyx på samma sätt som man kan få en Audi A 6 med mindre motor.
Tycker att du skall börja med att gå in och kolla på
http://www.jamera.fi
Vi har i flera år ansett att man skall bygga i sten, lättbetong, och tycker i alla fall att deras hus är tilltalande.
Återkom gärna så vi kan bilda intressegruppen Häftiga husen
Varså god och ta för dig.
Själva tänkte vi bygga lite större. Vi får ha en byggnadsarea på max 1/4-del av tomtens storlek, vilket blir 200 m2. Drömmen är ett 2-plans hus med vind och garage i källarplan. Stora sällskapsytor på första våningen, sovrum på andra våningen och förvaringsvind (ev inredningsbar). Bostadsarea c:a 250 m2 (125m2, I vån +125 m2, II vån), biarea 125 m2 (garaget) + 125 m2(vinden). Vi hoppas att vi skall finna någon som kan bygga huset för 4 000 000 kr = 8 000 kr/m2 i snitt eller 12 000 kr/m2 för de första 250 m2 och 4000 kr/m2 för de sista 250 m2.
Vi har titta även på husidéer från USA men den amerikanska stilen passa inte för oss.
Själva tänkte vi bygga lite större. Vi får ha en byggnadsarea på max 1/4-del av tomtens storlek, vilket blir 200 m2. Drömmen är ett 2-plans hus med vind och garage i källarplan. Stora sällskapsytor på första våningen, sovrum på andra våningen och förvaringsvind (ev inredningsbar). Bostadsarea c:a 250 m2 (125m2, I vån +125 m2, II vån), biarea 125 m2 (garaget) + 125 m2(vinden). Vi hoppas att vi skall finna någon som kan bygga huset för 4 000 000 kr = 8 000 kr/m2 i snitt eller 12 000 kr/m2 för de första 250 m2 och 4000 kr/m2 för de sista 250 m2.
Vi har titta även på husidéer från USA men den amerikanska stilen passa inte för oss.
*Familjen bygg
Jag håller med er angående den amerikanska stilen
som inte tilltalar mig heller - för det mesta.
Men vissa kåkar har alltid någonting man kan
implemtera i planeringen.
Jag skulle oxå vilja bygga större, men 120 kvm och med tillgång till mina föräldrars landställe i Sverige,
och radhuslägenhet i spanien, tycker vi 120kvm räcker för två
personer då man vill lägga ner tid och pengar på annat
tex resor och nya leksaker etc!
Har du stor familj så krävs det nog större än mina
120 kvm - har tyvärr själv inga barn men planerar för
hund & katt i nytt hus.
Jag håller med er angående den amerikanska stilen
som inte tilltalar mig heller - för det mesta.
Men vissa kåkar har alltid någonting man kan
implemtera i planeringen.
Jag skulle oxå vilja bygga större, men 120 kvm och med tillgång till mina föräldrars landställe i Sverige,
och radhuslägenhet i spanien, tycker vi 120kvm räcker för två
personer då man vill lägga ner tid och pengar på annat
tex resor och nya leksaker etc!
Har du stor familj så krävs det nog större än mina
120 kvm - har tyvärr själv inga barn men planerar för
hund & katt i nytt hus.
Gutch!
Nej, vi är bara två vuxna och ett barn. Gillar utrymme och så enkelt är det. Dessutom är det skönt att ha ett gästrum, arbetsrum m m
Fast det är ju klart att man kanske kan minska huset med 10-20 % och på så sätt komma ner i kostnad. Vi får se.
Nej, vi är bara två vuxna och ett barn. Gillar utrymme och så enkelt är det. Dessutom är det skönt att ha ett gästrum, arbetsrum m m
Fast det är ju klart att man kanske kan minska huset med 10-20 % och på så sätt komma ner i kostnad. Vi får se.
Hej!
Kolla på nordiskakvalitetshus.se
Det är vanliga hus i och för sig, men leta efter andra hus som deras finske arkitekt har ritat, de är fina. Det finns några exempel på dem i katalogen man kan beställa via hemsidan. annars kan du söka på finska söksidor.
Kolla på nordiskakvalitetshus.se
Det är vanliga hus i och för sig, men leta efter andra hus som deras finske arkitekt har ritat, de är fina. Det finns några exempel på dem i katalogen man kan beställa via hemsidan. annars kan du söka på finska söksidor.
Medlem
· Östergötland
· 2 144 inlägg
Kolla husleverantörernas hemsidor. Några med bra inspiration på coola hus är Willanordic samt Sävsjö Trähus. Länkarna finns ovan i reklamen.
Annars tycker jag www.gotenehus.se har coola hus liksom www.trivselhus.se.
Vår inspiration kommer dock från en lösning jag kom på av en händelse. Detta hus finns i Skåne och är interiört mkt läckert. . Tänk på att du skall leva med huset i flera år och det som är poppis nu kanske inte håller i längden, värdemässigt sätt. Sen beror det ju också på vad byggnadsnämnden säger liksom detaljplanen.
Så här ser för övrigt årets hus i Hus & Hem ut:
Trivselhus har byggt det, finns med på hemsidan och det är lagom stort.
Annars tycker jag www.gotenehus.se har coola hus liksom www.trivselhus.se.
Vår inspiration kommer dock från en lösning jag kom på av en händelse. Detta hus finns i Skåne och är interiört mkt läckert. . Tänk på att du skall leva med huset i flera år och det som är poppis nu kanske inte håller i längden, värdemässigt sätt. Sen beror det ju också på vad byggnadsnämnden säger liksom detaljplanen.
Så här ser för övrigt årets hus i Hus & Hem ut:
Trivselhus har byggt det, finns med på hemsidan och det är lagom stort.
Tjena calle !
Åhus-huset är ju rätt läckert på insidan men har lite
väl mycket funkis-hus tak för min smak.
Jag har en vision om någon slags hybridlösning där
man implementerar det läckraste från många stilar
men som i slutresultatet ändå ger ett hus med unikt tak
med harmoni å proportioner .
Den arkitekten som slutligen anlitas kommer
väl antagligen få spader på mig! ;D 8)
Åhus-huset är ju rätt läckert på insidan men har lite
väl mycket funkis-hus tak för min smak.
Jag har en vision om någon slags hybridlösning där