Ok, då förstår jag! :)

Jag har läst eran blogg ganska mycket de senaste veckorna och idén med betsade balkar lär jag sno för det var riktigt snyggt :D

Vet inte hur det är med isolering i innerväggarna?

Vad kul :)
Ja balkarna blev faktiskt riktigt snygga!
lyfter hela ÖP ;-)

Innerväggarna är ljudisolerade om jag kommer ihåg rätt. Tyst är det iallafall

Om jag inte är felunderrättad så har Smålandsvillan 16 cm reglar i sina takkasetter vilket gör att man måste sala på reglar för att få tillräcklig tjocklek på isoleringen i taket…det måste man göra själv. På Hjältevadshus Spira är reglarna redan 30 cm så det är bara att fylla på med isolering…eller ännu bättre det går att få det färdigisolerat från fabrik så slipper man greja med stickigt isolermaterial. Det är i och för sig ett tillval men ett ganska prisvärt sådant som inte ens finns på Smålandsvillan…Hjältevadshus säljare sa att det var betydligt billigare än att låta en snickare isolera det på plats…nästan halva priset mot att få en Smålandsvilla isolerad. Kul att du funderar på Spira…tror du kommer att bli lika nöjd som jag.
Golvvärmen är superbra och en njutning varje dag...huset är så energisnålt dessutom. Köket är ju Ballingslöv med kraftiga skåpsluckor och vitvarorna är högklassiga Siemens. Jag är så nöjd:) Vi kikade först på en SMV, men Spira innebör mer hus för pengarna. Sen ska man inte heller glömma andrahandsvärdet. Jag pratade med en mäklare häromdagen som berättade att om de sålde en SMV så berättade de aldrig att det var ett sådant hus, men Hjältevadshus hade däremot ett högt andrahandsvärde pga sin kvalitet och goda rykte. Kan vara värt att tänka på...Sen har jag haft ett gammalt hus och målat fönster till leda. Spira har aluminiumbeklädda fönster som standard...väldigt bra.

Jag är fortfarande helnöjd och kan varmt rekommendera ett Spira-hus :)

• Gilla
Korro och 1 till
  • Laddar…
Hej

SMV har 195 mm reglar i takstolarna. Det rekommenderas att man sadlar på 95mm.

Det sitter Vedum kök i SMV som mycket väl kan jämföras med Ballingslöv.

Talade med en mäklare när vi värderade huset och enligt han är hustillverkaren mycket sekundär. Han drog paralleller mot hus som byggdes under 70/80 talet där alla hus i samma område värderas väldigt lika oberoende av vem som var tillverkare och vad det kostade nya. 90% av värdet är storleken, läget och skicket enligt han.

//Calle

En av de större anledningarna till att vi lutar mer åt Spira nu är ju att man får 12 kvm extra, och det är ett helt sovrum. Igår skrev vi ett entreprenadkontrakt med Hjältevadshus. Nu får vi se vart det leder :) Har ju som sagt sneglat lite på Move home, men det ligger ett par hundratusen över så vi får se om man tycker det är värt de pengarna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.