fantasi skrev:
Njae, så konstigt är det inte. Häggen är med oinredd övervåning och Space 169 är med övervåning.
Jo, det är dock konstigt att inte ange explicit vad priset är både inklusive och exklusive övervåning och ha det olika för varenda husmodell. Nu kanske det dock var ett dåligt exempel om jag läste för snabbt, men kan inte se att det framgår. Det står "mer än nyckelfärdigt" på båda. Kollar man igenom alla husen är det svårt jämföra, för det är uppenbart olika som ingår modell till modell avseende övervåning eller icke övervåning.

Sen kan man kanske med viss erfarenhet gissa sig till att vad som är oinrett/inrett som i mitt exempel. Tycker det kunde göras tydligare.
 
Redigerat:
Då övervåningarnas planlösningar är streckade på vissa modeller har jag utgått från att dom är oinredda. Kollade igenom både hemsidan och katalogen och det står faktiskt inte att de är oinredda men jag utgår från att det stämmer.
Håller helt med dig om att dom borde skriva ut det i text.
 
Ja, det lär stämma, hade missat de streckade planlösningarna.
Är intressant kunna jämföra husen fullt ut, så det kan man hoppas de förbättrar på sin hemsida och katalog avseende övervåningspriserna.
 
jan_martinsson skrev:
Detta kanske är lite OT men är det någon som vet om HJV's mer än nyckelfärdigt priser inkluderar grund?
Mer än nyckelfärdigt inkluderar inte grund. Dock ingår färdigmålad fasad, kaklat badrum, ekparkettgolv, fullutrustat kök osv. Fick detta svar av Hjältevadshus.


mvh/Magnus
 
Hmm, konstigt att kalla ett hus utan grund och ovanvåning för mer än nyckelfärdigt, kanske borde det heta mer att göra än nyckelfärdigt?! Tack för infon i alla fall, vi har ett tag kvar innan det är dags att bestämma sig.
 
Japp, jag håller med.

Enligt HVhus ingår det mer än andra tillverkare har med i sina "nyckelfärdiga" paket. Detta lämnar jag osagt då jag inte forskat i detta närme. Dock avskyr jag ordet nyckelfärdigt i hussammanhang då det inte betyder samma hos någon hustillverkare. Hur svårt är det att kalla något vad det är som t.ex. Färdigt ovan grund, eller Färdigt första våning osv.
 
Det andra segmentet med platta på mark som man ber räkna fram ett nyckelfärdigt pris har alltid med platta på mark i priset. Tänker på segmentet Trivselhus, Eksjöhus, A-hus och likvärdiga.

Att ha med utvändig målning är däremot ovanligt och kan räknas som "mer". Det skulle jag lätt ta om jag byggde igen. Görs det innan huset sätts ihop blir det mer "perfekt" från början. Skönt slippa det också. Det kostar rätt mkt i både tid och pengar att göra själv. Det räcker med att måla allt annat som garage, staket och annat man kanske ska ha sedan.

Men när det gäller SMV och HVhus som ändå har kompletta priser på sina hemsidor känns det bara onödigt att utelämna grunden. Varför inte ha med ett pris på grunden de rekommenderar, eller åtminstone ett riktpris. Har aldrig begripit det...
Vet inte om de är rädda för någon form av misstolkning då det kan förväxlas med att markarbetet för grunden ska ingå också. Men det vore väl bara att skriva att extraordinära markarbeten inte ingår i priset man anger isådana fall.

"Mer än nyckelfärdigt" borde iaf inte både sakna övervåning och grund kan man tycka. :)
 
Redigerat:
Ja det var detta med grunden som jag ville åt när jag skrev tidigare i tråden, men ni ville inte ha just den diskussionen platta vs. krypgrund. Det var inte grundernas olika egenskaper jag syftade på, utan prisfrågan. Som jag tidigare skrev, jag är inte säker på att ett Hjältevadshus, utan inredd öv om ni så vill, efter totalkalkyl, allt inräknat, är billigare än ett Myresjöhus, Basic Eksjöhus o.s.v. Det var därför jag undrade varför ni bara såg på dessa krypgrund/varmgrundsvarianter - eftersom min erfarenhet efter egna jämförelser var att prisskillnaden inte var stor. Hjältevadshus kunde t.om sluta dyrare. SMV däremot låg verkligen lägre. På den tiden, när jag jämförde för ett par år sedan.
 
Samma här, jämförde t.om. Trivselhus mot Hjältevadshus när vi byggde och det var marginell skillnad. Ska dock nämnas att vi jämförde många. SMV var dock aldrig aktuell. Sen dess har det dock hänt mkt. Hjältevad och Modulenthus blev Finndomo, för att sedan bli Hjältevadshus enbart igen.

Hjältevads nya serier och priser hamnar väldigt nära SMV trots lite högre standard. Så man har väl kikat lite på SMV:s framgångskoncept, tagit fram liknande hus och pressat priserna som jag ser det. Jag ser det väldigt väl här i Kalmar där SMV är oerhört populär. Nu har en av de erfarna säljarna på SMV börjat på Hjältevad istället, reklamen flödar o.s.v. och det har öppnats nytt kontor, och det satsas.
 
Gylleneknorren skrev:
Ja det var detta med grunden som jag ville åt när jag skrev tidigare i tråden, men ni ville inte ha just den diskussionen platta vs. krypgrund. Det var inte grundernas olika egenskaper jag syftade på, utan prisfrågan. Som jag tidigare skrev, jag är inte säker på att ett Hjältevadshus, utan inredd öv om ni så vill, efter totalkalkyl, allt inräknat, är billigare än ett Myresjöhus, Basic Eksjöhus o.s.v. Det var därför jag undrade varför ni bara såg på dessa krypgrund/varmgrundsvarianter - eftersom min erfarenhet efter egna jämförelser var att prisskillnaden inte var stor. Hjältevadshus kunde t.om sluta dyrare. SMV däremot låg verkligen lägre. På den tiden, när jag jämförde för ett par år sedan.
Detta stämmer säkert på Hjältevadshus "normala" utbud.
Men om man kollar på Spira som denna tråd faktiskt handlar om landar man på 1.35M hus +250k grund = 1.6M
(grundpriset är grund + lättare schakt, vad jag förstått samma vilkor som andra tillverkare där grund ingår har)

Kollar man på Eksjöhus prioserie (som är deras billigaste serie, dock utan övervåning) börjar Prio1 på 1,85M, Prio2 tror jag landade på 2,225M

Då är det bättre standard på Priohusen och platta på mark, men inte är det lika billigt som HVhus Spira.
Ska man göra tillval för att få samma standard som Priohus på ett Spira så skulle det inte alls förvåna mig om det blir lika dyrt men det tar ju som jag skrivit bort hela meningen med att köpa ett "budgethus"
 
Redigerat:
blizzet skrev:
Det andra segmentet med platta på mark som man ber räkna fram ett nyckelfärdigt pris har alltid med platta på mark i priset. Tänker på segmentet Trivselhus, Eksjöhus, A-hus och likvärdiga.

Att ha med utvändig målning är däremot ovanligt och kan räknas som "mer". Det skulle jag lätt ta om jag byggde igen. Görs det innan huset sätts ihop blir det mer "perfekt" från början. Skönt slippa det också. Det kostar rätt mkt i både tid och pengar att göra själv. Det räcker med att måla allt annat som garage, staket och annat man kanske ska ha sedan.

Men när det gäller SMV och HVhus som ändå har kompletta priser på sina hemsidor känns det bara onödigt att utelämna grunden. Varför inte ha med ett pris på grunden de rekommenderar, eller åtminstone ett riktpris. Har aldrig begripit det...
Vet inte om de är rädda för någon form av misstolkning då det kan förväxlas med att markarbetet för grunden ska ingå också. Men det vore väl bara att skriva att extraordinära markarbeten inte ingår i priset man anger isådana fall.

"Mer än nyckelfärdigt" borde iaf inte både sakna övervåning och grund kan man tycka. :)
Det där med grunden har jag inte heller förstårr. Fick ett svar av säljaren att Hjältevadshus inte säljer betong utan trä och därför inte har med pris på det. Men det köper jag inte riktigt för inte säljer de andra tillverkarna som har grund med i sina priser på hemsidan betong heller utan de tar ju in underentrepenörer.

Priser på isoleringgrunder som SMV och HVhus använder ligger nånstans på 250k-260k men då kan det ju tillkomma massor med pengar på grovplanering av tomt, sprängning osv. Men det kan ju för fasen inte vara så svårt att skriva på hemsidan. Platta på mark ligger vad jag lyckats forska fram ungefär samma i pris.

Håller med dig helt och fullt att det är grymt vilseledande att kalla det mer än nyckelfärdigt utan grund och ÖV.
deras hemsida lämnar extremt mkt övrigt att önska...
 
Intressant detta med Hjältevads nysatsning, ja den märks även här i Uppsalaområdet. Och Swoof, du har koll på det senaste i prisväg, det har ju inte jag. Återigen, man får jämföra totalkalkylen; grund, markarbeten o.s.v. Om man tittar på Hjältevadshus priser för nybyggda hus här i trakten (ännu ej byggda) ligger de väldigt mycket lägre än andra leverantörer. När man ser närmare på det hela är det just detta med grunden, en del markarbeten, som ingår hos andra, som sedan tillkommer hos Hjältevad. Nej, jag övertygas inte av Hjältevadshus.
 
Ser att fler vill veta mer om Hjältevads nya husserie och vill gärna delge lite av våra tankar. Vi ska bygga i södra Bohuslän och efter mycket noggrant letande valde vi till slut Hjältevads nya modell Spira 167. Vårt hus kommer i slutet av juni och nu är det väldigt spännande.

Jag vill påstå att vi verkligen detaljstuderat leverantören och deras hus och vägt massor av saker fram och tillbaka. I slutänden stod valet mellan just Spira 167 och Smålansvillans modell Kalmar.

Vi kom fram till följande:

Spira med 38 graders tak har 152 kvm boyta UTAN takkupa och kan därför storleksmässigt jämföras med Kalmar med 45 gr tak som har 155 kvm boyta, men först om man väljer till takkupa som vi har förstått det. Utan takkupa är Kalmar några kvm mindre, troligen runt 152 kvm.
Vi ville ha lite större så därför blev det Spira 167 med 45 gr tak. Förvisso 40000 kr dyrare än med 38 gr men i gengäld 15 kvm större boyta.

När vi jämförde priser mellan de båda företagen så ställde vi Kalmar mot Spira 152 eftersom det motsvarar varandra i förhållande till boyta. Prisskillnaden ca 79 000 kr tyckte vi var marginell eftersom Spira har följande som standard:

Vattenburen golvvärme
Aluminiumklädda Elitfönster
Betydligt bättre planerad hall som förutom plats för klädhylla även har plats åt ca två meter lång garderob till ytterkläder
Något större kök, som i std har målade köksluckor i stället för folierade, mjukstängare överallt, vägghängd snygg fläktkåpa, spis med glaskeramikhäll samt inbyggnadsskåp
Fönsterbrädor av grå kalksten i stället för vitmålad MDF
Mkt större och ljusare öppning från hallen mot vardagsrummet
Takkonstruktionen i övre plan har nockbalk och då kan vi enkelt få ryggåstak i det framtida stora allrummet vi ska ha där uppe
Lägre energiförbrukning. Hjältevadshus anger förbrukning i hela huset, Smålandsvillan endast i nedre plan om vi förstått det rätt.
Bara i köket och aluklädda fönstren hade kostat oss ca 40 000 extra hos Smålandsvillan. Golvvärme kunde dom inte lösa och element på väggarna ville vi inte ha.

Dessutom tyckte vi att Hjältevadshus har fler och bättre tillval som t ex:

Man kan byta ett av fönstren i stora sovrummet till en altandörr
Man kan köpa till färdigisolerad övervåning som blir ca 20-25000 billigare än att göra det med snickare på plats senare
Att köpa till helkalkat badrum var ca 9000 billigare
Man kan köpa till och få hela huset målat på utsidan
Man kan köpa till inbyggda takhögtalare med färdig kabeldragning och sedan styra allt från sin mobil eller surfplatta


När det gäller grunden till dessa hus så rekommenderar båda tillverkarna tydligen samma leverantör, som nyligen bytt namn från Cellplast Direkt till Byggsystem Direkt. Grunden hålls varm eftersom en liten fläkt suger ner värme från huset till grunden. För att värmen inte ska läcka ut och för att kall och fuktig luft utifrån inte ska komma in är hela grunden tät och isolerad med cellplast på insidan. Man kan alltid komma åt huset underifrån om något skulle behöva ändras eller fixas. Vi tycker denna lösning verkar bättre än betongplatta på mark, dels för att en sådan har en enorm tröghet när värmen ska på eller av och dels för att man kan kontrollera att hus och grund är friskt och mår bra även underifrån. Skulle något hända går det alltid att komma åt och fixa. Systemet är dessutom godkänt av Sveriges Forsknings- och Provningsinstitut. Vad händer ex vis med en betongplatta om golvvärmeslangen slits ut eller åldras och brister? Det blir svårt att laga då…


Vi var och tittade på en nu Spira 167 på Öland som nyligen kommit upp och sammanfattningsvis kan vi bara säga att vi är mycket nöjda med vårt val hittills. Spiran känns på något sätt mycket gedignare än Kalmar, mera välbyggd. Vet inte om det beror på lite tjockare virke i både bjälklag och takstolar men nånting är det.

Hjältevadshus har funnits sedan 1947 så lång erfarenhet av att bygga hus verkar dom ju ha. Dessutom bygger dom ju nästan helt färdigt inomhus i sin fabrik och det tilltalar oss väldigt mycket. Den nya ägaren Pulsen är tydligen Sveriges äldsta IT-bolag med start redan 1964 och en omsättning på runt 1,8 Miljarder. Dessutom familjeägt. Det tycker vi känns långsiktigt och förtroendeingivande.
 
  • Gilla
Mavadebo och 3 till
  • Laddar…
Hemmansägaren skrev:
Ser att fler vill veta mer om Hjältevads nya husserie och vill gärna delge lite av våra tankar. Vi ska bygga i södra Bohuslän och efter mycket noggrant letande valde vi till slut Hjältevads nya modell Spira 167. Vårt hus kommer i slutet av juni och nu är det väldigt spännande.

Jag vill påstå att vi verkligen detaljstuderat leverantören och deras hus och vägt massor av saker fram och tillbaka. I slutänden stod valet mellan just Spira 167 och Smålansvillans modell Kalmar.

Vi kom fram till följande:

Spira med 38 graders tak har 152 kvm boyta UTAN takkupa och kan därför storleksmässigt jämföras med Kalmar med 45 gr tak som har 155 kvm boyta, men först om man väljer till takkupa som vi har förstått det. Utan takkupa är Kalmar några kvm mindre, troligen runt 152 kvm.
Vi ville ha lite större så därför blev det Spira 167 med 45 gr tak. Förvisso 40000 kr dyrare än med 38 gr men i gengäld 15 kvm större boyta.

När vi jämförde priser mellan de båda företagen så ställde vi Kalmar mot Spira 152 eftersom det motsvarar varandra i förhållande till boyta. Prisskillnaden ca 79 000 kr tyckte vi var marginell eftersom Spira har följande som standard:

Vattenburen golvvärme
Aluminiumklädda Elitfönster
Betydligt bättre planerad hall som förutom plats för klädhylla även har plats åt ca två meter lång garderob till ytterkläder
Något större kök, som i std har målade köksluckor i stället för folierade, mjukstängare överallt, vägghängd snygg fläktkåpa, spis med glaskeramikhäll samt inbyggnadsskåp
Fönsterbrädor av grå kalksten i stället för vitmålad MDF
Mkt större och ljusare öppning från hallen mot vardagsrummet
Takkonstruktionen i övre plan har nockbalk och då kan vi enkelt få ryggåstak i det framtida stora allrummet vi ska ha där uppe
Lägre energiförbrukning. Hjältevadshus anger förbrukning i hela huset, Smålandsvillan endast i nedre plan om vi förstått det rätt.
Bara i köket och aluklädda fönstren hade kostat oss ca 40 000 extra hos Smålandsvillan. Golvvärme kunde dom inte lösa och element på väggarna ville vi inte ha.

Dessutom tyckte vi att Hjältevadshus har fler och bättre tillval som t ex:

Man kan byta ett av fönstren i stora sovrummet till en altandörr
Man kan köpa till färdigisolerad övervåning som blir ca 20-25000 billigare än att göra det med snickare på plats senare
Att köpa till helkalkat badrum var ca 9000 billigare
Man kan köpa till och få hela huset målat på utsidan
Man kan köpa till inbyggda takhögtalare med färdig kabeldragning och sedan styra allt från sin mobil eller surfplatta


När det gäller grunden till dessa hus så rekommenderar båda tillverkarna tydligen samma leverantör, som nyligen bytt namn från Cellplast Direkt till Byggsystem Direkt. Grunden hålls varm eftersom en liten fläkt suger ner värme från huset till grunden. För att värmen inte ska läcka ut och för att kall och fuktig luft utifrån inte ska komma in är hela grunden tät och isolerad med cellplast på insidan. Man kan alltid komma åt huset underifrån om något skulle behöva ändras eller fixas. Vi tycker denna lösning verkar bättre än betongplatta på mark, dels för att en sådan har en enorm tröghet när värmen ska på eller av och dels för att man kan kontrollera att hus och grund är friskt och mår bra även underifrån. Skulle något hända går det alltid att komma åt och fixa. Systemet är dessutom godkänt av Sveriges Forsknings- och Provningsinstitut. Vad händer ex vis med en betongplatta om golvvärmeslangen slits ut eller åldras och brister? Det blir svårt att laga då…


Vi var och tittade på en nu Spira 167 på Öland som nyligen kommit upp och sammanfattningsvis kan vi bara säga att vi är mycket nöjda med vårt val hittills. Spiran känns på något sätt mycket gedignare än Kalmar, mera välbyggd. Vet inte om det beror på lite tjockare virke i både bjälklag och takstolar men nånting är det.

Hjältevadshus har funnits sedan 1947 så lång erfarenhet av att bygga hus verkar dom ju ha. Dessutom bygger dom ju nästan helt färdigt inomhus i sin fabrik och det tilltalar oss väldigt mycket. Den nya ägaren Pulsen är tydligen Sveriges äldsta IT-bolag med start redan 1964 och en omsättning på runt 1,8 Miljarder. Dessutom familjeägt. Det tycker vi känns långsiktigt och förtroendeingivande.
Bra undersökning! Det är mer för pengarna i alla aspekter, jag instämmer till fullo om jag hade övervägt bygga igen.

Tror dock du har fel angående takkupan hos SMV. De är utan takkupa 155kvm.

Angående grunden håller jag delvis med dig, men deras lösning är ganska unik för dem och långt mer obeprövad än t.ex. platta på mark.

Det klarlades aldrig om det var isolering ända upp eller ej i tråden efter de bilder jag bifogade, men om det är så kan det inte vara lika lätt att ändra eller byta något som på en SMV eftersom tomrummet måste bli väldigt litet/obefintliogt i grunden jämförelsevis med SMV utan golvvärme.

Primärt är det väl fuktrisken som har större risker med denna grundtyp, även om det finns andra fördelar.

SP vet jag inte heller hur mkt vikt man ska lägga vid, för om det vore "outstanding" skulle nog alla dyrare hustillverkare köra med den varianten av grund också. Däremot är det inte dumt att få en golvvärme som reagerar snabbare.

Lycka till med ert bygge!
 
Redigerat:
Mkt bra läsning som tog upp många av mina frågeställningar.

Kul att vi en gång för alla rett ut det med grunden. Det finns bara ett företag i Sverige som tillverkar isolergrunder. Dock har de sålt och bytt namn i november 2012.

Kika in detta PDF för ytterligare info om detta:
http://www.cellplastdirekt.se/filer/pressmeddelande121102.pdf

Blizzet i dessa dokument/sidor finns lite bilder som kanske ger svar på dina frågor:
http://www.cellplastdirekt.se/filer/isolergrundsbalk.pdf
http://www.cellplastdirekt.se/isolergrund.htm
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.