Förstår att det känns surt...
Jag pratade med kommunen ifjol när jag sonderade terrängen om att initiera ett eget fiberprojekt i grannskapet och fråga om ex. kanalisationen som Skanova har för telenätet hur det var dokumenterat.
Svaret jag fick då (jag säger inte att det var korrekt) var att de inte alls visste exakt var Skanovas kanalisation fanns då en del av markloven kunde ha getts till entreprenören som gjorde jobbet...

Det jag reagerade på var "Huddinge (Solfagra) så är det endast TELIA som äger fiber nätet då de har avtal med Huddinge kommun och att endast de och ingen annan har bygglov för att gräva."

Men det är ju bitvis ett "klondyke" så om Stockholmsfiber är ute och raggar kunder i områden som de inte har marklov i verkar det ju inte speciellt seriöst.
 
IngMatt
Minglarn skrev:
Nej självklart inte, men Huddinge kommun likväl andra kommuner i Sverige har ett bygglov och statsplanerings prospekt som skall följas i den mån det går. I detta fall så var det känt i ca 4 år att Telia skulle dra fiber längs med avlopp och telestoplar i just mitt område.

Telia har heller inte ensamrätt till att dra fiber i Huddinge vilket jag inte påstådd, de har endast bygglov/marktillstånd att gräva och dra kabel i brunnar och telestolpar.

Självklar är syftet att tjäna pengar, dock tror jag mer långsiktigt på Telia vad gäller underhåll och tillförlitlighet.
Alla vet inte vad som händer när man frågar. Vi hade en svart gatlampa i 2 veckor och tjatade, tillslut hotade vi med att dra av det på deras räkningar, då kom en förklaring om armaturbyte och krångel, lampan fixades direkt då.
 
IngMatt
Minglarn skrev:
Hur då menar du? Har inte Stockholms Fiber avtal med med de aktörer som dem har på listan?
Utan att nämna några namn har jag frågat den översta på listan som inte har det svarade dom. Bara att kolla med alla och sedan fråga vad de menar eller om de skojar på spekulation.
 
IngMatt
Scout skrev:
Förstår att det känns surt...
Jag pratade med kommunen ifjol när jag sonderade terrängen om att initiera ett eget fiberprojekt i grannskapet och fråga om ex. kanalisationen som Skanova har för telenätet hur det var dokumenterat.
Svaret jag fick då (jag säger inte att det var korrekt) var att de inte alls visste exakt var Skanovas kanalisation fanns då en del av markloven kunde ha getts till entreprenören som gjorde jobbet...

Det jag reagerade på var "Huddinge (Solfagra) så är det endast TELIA som äger fiber nätet då de har avtal med Huddinge kommun och att endast de och ingen annan har bygglov för att gräva."

Men det är ju bitvis ett "klondyke" så om Stockholmsfiber är ute och raggar kunder i områden som de inte har marklov i verkar det ju inte speciellt seriöst.
Telia drar nog mest där de redan har stolpar och tunnlar, företagen heter Aforma och Infratek mm. De andra skriver fräckt att vi kan säga upp Telia inom 14 dagar. Jag tror dom chansar för att inte missa något och söker lov sedan. Att vara fräcka verkar ingå i EQT.

Jag undrade själv om det var legalt då de (Telias) inte kunde svenska och drog kabel i skogen, det var ok men jag tvivlar på att många kommer att ansluta sig. Gamlingar kanske går med om de får besök av säljare men det är inte billigt precis. Internet är bara bra fram tills det går trögt då det inte är fiber överallt. IP-telefoni var kasst senast jag provade.
Jag är nöjd med ADSL tills de andra vill se på nätTV och Youtube, då behövs minst en ADSL till. Och parabolen sitter redan där.
 
Finns det verkligen ingen som har erfarenhet av Stockholm Fiber - eller är detta deras första installation?
 
IngMatt
Skriv dit och se om du får svar. Kolla om du har PM här. Vi ska välja själva eller ev. ruska liv i motorparabolen.
 
Redigerat:
Stockholmfiber känns ju väldigt mycket som IP-Only deras hemsida det är bara den sista oktetten som skiljer sig på addressen till hemsidan, och den går enbart i deras nät.
 
Redigerat:
IngMatt
Vi gräver ner fiber så stolparna kan tas bort
Men dom kan knappast få sätta något i Telias stolpar. Luftledningar är lättare att laga än att gräva antages, men är mindre känsliga för blixten?

2013-10-24
Första intresseanmälningarna har kommit in!
Jaha och sedan?
http://www.stockholmfiber.se/tjansteutbud/
Den första i listan påstår att det är falskt. Återstår att kolla resten, om de fortfarande vill gräva här.
 
IngMatt skrev:
Men dom kan knappast få sätta något i Telias stolpar. Luftledningar är lättare att laga än att gräva antages, men är mindre känsliga för blixten?
.
Det är väl fiber som avses i stolparna och den leder inte blixt/åska. Det du tänker på är väl kopparbaserade ledningar, oftast med en blandning av el/tele.
 
Hej,
Jag fattar inte hur det kan vara så stor prisskillnad mellan kommarna,

Bor i Huddinge som nu har blivit erbjuden Fiber för 19 900kr, detta ändast för installationen.
Sen verkar det som en 100/10 abonnemang med bredband, TV-paket och IP-telefoni skulle landa på ca 400kr/m (om jag inte missat helt=)

Har hört att i andra kommuner så har dom fått det för ca 16-17 000 kr för installation inkl 36 månaders 100/10 abonnemang !??

nästan dubbla priset efter 36 månader alltså!?

Huddinge Telia open fiber (ink 36 månader ab). 19 900 + 36 *400 = 33 400 kr
Täby (mins inte leverantör) installation (ink 36 mån ab) ca 17 000 kr

är det abonnemanget som skiljer sig eller??
 
Telia Öppen fiber har en installationskostnad som inte inkluderar något abonnemang. För oss 16700:- + 309/månad för 100/10 hos Bahnhof.

Telia har tidigare haft erbjudanden där man fått rabatt på fiber-installation om man samtidigt teckande sig för 36 månader Telia-abonnemang. Ju fler tjänster desto bättre rabatt. Det var inte "öppen fiber", så man blev låst till Telia. Det var ett riktigt dåligt erbjudande, så vi tackade nej. Sedan kom "Telia öppen fiber", och det var tillräckligt bra för att vi skulle acceptera.

Om någon fått fiber inklusive 36 månader abonnemang för under 17000:- till en villa så är jag ganska säker på att det inte är Telia. Svenska Stadsnät hade lägre månadsavgifter, men Telia blev av med en konkurrent genom att köpa upp dem.
 
Hos oss var det Svensk Infrastruktur och kostnaden var 21000. Där kund man välja att betala allt direkt eller ta det på avbetalning 36 månader a 599 kronor (det tillkom dock aviavgifter och grejer så vi valde att betala allt direkt). Där ingår då internet i 36 månader, dock ingen IP-TV eller telefoni. Vill man ha det så åker man på att pröjsa för ett "fullt abonnemang" så att säga.

Eftersom vi i flera år kört IP-telefoni (hos Rix/AllTele) över vår ADSL (Telia) så kunde ju vi enkelt fortsätta köra vår IP-telefoni över det bredband som ingår i installationspriset. Och för TV har vi kört Boxer bara så vi hade inget behov av IP-TV (hade däremot bekanta som ville bli av med sin parabol och skaffade Viasat IP-TV, den får de ju betala extra för).

Värt att notera är att Svensk Inframstruktur kör mycket handgrävning för att man ska kunna utnyttja ROT maximalt. Arbetskostnad får man ju dra ROT på, men inte maskinkostnad. För slutkunden är det alltså bättre att några ihyrda balter handgräver än att det sitter en svensk maskinförare i en grävmaskin till samma kostnad. Telia försökte såvitt jag förstått att anmäla dem (vet inte om det var skatteverket eller marknadsdomstolen) eftersom de ansåg att deras uppgifter om hur mycket ROT man kan dra var felaktiga, men jag har inte hört nåt om en fällande dom. Såvitt jag förstått hade Svensk Infrastruktur fått OK från Skatteverket redan.

Jag tror att Täby kan varit Svensk Infrastruktur också (vill minnas att jag sett nåt om Täby på deras hemsida).

Men sen kan nog priset variera mellan olika delar av en kommun, beroende på vad de har för alternativ för kabeldragning.

Fick nyligen mail från dem att nu är de klara i Väsby, 5000 hushåll anslutna, 1 600 kilometer fiber (tror jag) har de lagt ner.
 
Redigerat:
ok, men med telias variant så betalar jag alltså ca 300-400 sek/månaden extra för att få TV+ Ip telfon jämfört med Svensk Infrastruktur, som har 21 000 för installation + 36 m 100/10.

Man låser sig till en operatör i 3 år men en ganska bra deal initialt,
Vad händer efter 3 år hos svensk infrastruktur? är man fortsat låst till ngn leverantör då eller?
 
Redigerat:
Nej, du är inte ens låst under de där tre åren. Du får direkt byta till nån annan om du vill (men då kostar det ju mer, och har man inte behovet är det ju bara dumt). Jag frågade eftersom man vet ju inte om kvaliten på den tjänst som ingår i priset är vad man vill ha. I pappren vi fick först stod det att det skulle vara Tyfon, men det blev Universal sen när det väl kom igång. Numera står det Alltele på reverseuppslagningen på min IP-adress så jag vet inte om de har flyttat över eller om det är nån slags samarbete eller vad det är... Jag nöjer mig med att jag har en publik IP-adress och en fungerande förbindelse:) Jag behöver inga andra tjänster.

Svensk Infrastruktur bygger bara nätet, sen är det Zitius som sköter det, och de har ju nån tjänst som jag tror heter Bredbandsväljaren eller nåt sånt där man kan gå in och se vilka leverantörer som finns i ens fibernät.
 
IngMatt
Av vem?

PL600 skrev:
Hej,
Jag fattar inte hur det kan vara så stor prisskillnad mellan kommarna,

Bor i Huddinge som nu har blivit erbjuden Fiber för 19 900kr, detta ändast för installationen.
Sen verkar det som en 100/10 abonnemang med bredband, TV-paket och IP-telefoni skulle landa på ca 400kr/m (om jag inte missat helt=)

Har hört att i andra kommuner så har dom fått det för ca 16-17 000 kr för installation inkl 36 månaders 100/10 abonnemang !??

nästan dubbla priset efter 36 månader alltså!?

Huddinge Telia open fiber (ink 36 månader ab). 19 900 + 36 *400 = 33 400 kr
Täby (mins inte leverantör) installation (ink 36 mån ab) ca 17 000 kr

är det abonnemanget som skiljer sig eller??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.