Min fru är pyroman, hon är tokig i att elda i kaminen, minst en gång om dagen skall den tändas, gärna två. Det går åt 8 pinnar tändved varje gång och det börjar kännas tröttsamt att producera dessa pinnar (för det är ju karlgöra, självklart).

Jag är kass med yxa och har hittills använt en mindre vedklyv. Hittade denna på jula http://www.jula.se/multikniv-380028 men den funkade inte till tändved. Funderar på att bygga om den men innan svetsen och vinkelslipen kommer fram tänkte jag höra hur andra gör?

Hittade denna prylen men känns inte tidsbesparande http://www.gardenfire.se/sv/category/24/Splitter-klyvkniv . Denna lite overkill: http://www.tecura.se/posch_tandvedsklyv.html

Det måste vara miljövänligt så inget dränka in vedträn i diesel... :)
 
8 pinnar! Du får till att börja med dressera hustru så hon använder 2 eller möjligen 3... Klyvkniven tycker jag är väldans snygg men har inte köpt någon ännu. Så värst effektiv är den knappast heller. Jag brukar massproducera tändved av spillvirke. Bitar av t.ex. 22 mm brädor ger mig efter nån halvtimme med yxan varma brasor hela vintern. Behövs inte mycket kraft eller precision för att lyckas. Sen förvarar jag alltid tändveden inne så den är snustorr.
 
Själv så är det ytterst ovanligt att jag behöver tändved, men det är viktigt att veden är rumsvarm. Det brukar räcka med lite småspånor som är sparade från klyvningen.

Annars skaffar du en liten gasolbrännare istället så slipper du tändveden.
 
Jag använder en tändkub under första laddningen ved. Finns snorbilliga på ÖoB eller Jula.
Gillar man inte det är det nog inte fel med späntkniven. Verkar mindre riskfyllt än att spänta med yxa.
 
Har försökt pruta ner mängden ved men då är risken stor att draget inte kommer igång som det skall. Contura rekommenderar en viss vikt ved att tända med och det blir åtta pinnar och det stämmer väldigt bra.

Späntkniv verkar intressant, skall kollas!

Gasolbrännare, nja, frugan är nog inte riktigt med på den.
 
Tag några vedträn sen hugger du några tag med en liten yxa på sidorna ovan ifrån så det blir som stickor som stickor ut ungenfär som en julgran man vänt upp och ned om du tänker dig grenarna. Några tag med en vass mora fungerar, man tar inte bort dem helt utan låter dem sitta kvar på vedklabben så använder man den som första och tänder funkar varje gång.
 
Du har sett knepet som går ut på att ta ett gammalt bildäck, lägga det ner och proppa det fullt med vedträn på högkant, och sen gå lös med yxan? Däcket håller vedträna på plats och det går snabbt att få till en massa stickor.
Annars är Andy78:s förslag också en klassiker.
 
Många knep! Har inget bildäck liggandes men det låter effektivt. "Julgranstricket" skall jag prova.
 
du hugger på samma sätt som om du skulle ta bort lite på julgranen för att få ned den i foten. Vara att du inte hugger bort det totalt, behöver inte vara mycket. Är det björkved så är det enklast att jacka lite med kniven.
 
Vi använder tändkuber från ica maxi. Funkar hur bra som helst.
 
Dels har vi en "giljotin", en kniv som sitter fast i väggen i den "spetsiga" änden med ett "gångjärn" sedan är det som en liten stege under på väggen, sätt ett vedträ på ett steg och pressa ner kniven så får man fina stickor enkelt. Vår är antik men jag har sett att det finns nya att få tag på.

Sedan kör vi med solstickans braständare med tändsticka och tändkub i ett och samma, superbra. En sådan tänder brasan varje gång :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.