Hej alla byggare!
Håller på och bygger en bastu med tillhörande omklädningsrum o dusch mm. Taket blir platt med svag lutning (8,5 cm per meter - vet inte exakt vad det blir i grader, men det blir väl bara ca 5 grader). Tanken är att klä det med bandplåt. Först skall ju dock papp läggas på råsponten.
Hade tänkt lägga Mataki MB 350 (YAP 2200), men när jag läser på instruktionerna står det att taklutningen skall vara minst 14 grader...! Dessutom står det att man skall spika genom båda lagren, jag trodde man bör undvika det?
http://static1.bygghemma.se/files/c0bcd203-dba9-49f0-825a-fbf25b54fea2/produktblad mb350.pdf
Hur gör Ni? Bandplåt anses väl väldigt tätt (om görs rätt), men jag vill ändå att det skall vara så bra tätskikt under om möjligt då bastun ligger i ett väldigt utsatt läge nära havet, det kan blåsa på bra där. Någon tyckte jag skall lägga dubbla lager papp??
Ytterligare ett par frågor; Man skall väl lägga en plåt i ytterkanten av råsponten, är det lagom att den sticker ut ca 6 cm? Skall jag lägga en papp under plåten först?
Hälsningar
/Micc
Håller på och bygger en bastu med tillhörande omklädningsrum o dusch mm. Taket blir platt med svag lutning (8,5 cm per meter - vet inte exakt vad det blir i grader, men det blir väl bara ca 5 grader). Tanken är att klä det med bandplåt. Först skall ju dock papp läggas på råsponten.
Hade tänkt lägga Mataki MB 350 (YAP 2200), men när jag läser på instruktionerna står det att taklutningen skall vara minst 14 grader...! Dessutom står det att man skall spika genom båda lagren, jag trodde man bör undvika det?
http://static1.bygghemma.se/files/c0bcd203-dba9-49f0-825a-fbf25b54fea2/produktblad mb350.pdf
Hur gör Ni? Bandplåt anses väl väldigt tätt (om görs rätt), men jag vill ändå att det skall vara så bra tätskikt under om möjligt då bastun ligger i ett väldigt utsatt läge nära havet, det kan blåsa på bra där. Någon tyckte jag skall lägga dubbla lager papp??
Ytterligare ett par frågor; Man skall väl lägga en plåt i ytterkanten av råsponten, är det lagom att den sticker ut ca 6 cm? Skall jag lägga en papp under plåten först?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hälsningar
/Micc
Medlem
· västragötaland
· 1 549 inlägg
I länken finns lite bilder och info om hur det ska se ut och varför ofta läggs T-Tak EVO den nya pappen istället för tjärpappen. Sen på bandtäckning får det absolut inte vara synliga spik sen hoppas jag du har en plåtslagare som lägger bandtäckning och inte den färdigköpta på så låg lutning.
http://www.teokonsult.se/plat/plattip39.htm
http://www.teokonsult.se/plat/plattip39.htm
Hej, och tack för svar!
Förstår jag rätt, det är alltså inte så att det dragit in vatten under fotplåten utan det handlar om att vatten gått in i själva falsen så långt in att det när det sedan runnit nedåt hamnat under fotplåten? Skall man alltså lägga en hel våd i nederkant då för att vara säker på att vatten inte hamnar på råsponten? Hur mycket skall pappen sticka ut, bara så lite så att ev inträngande vatten droppar ut utan att hamna på råspontens kant - typ 1 cm såsom under ett tegeltak ?
OK, aldrig synlig spik. Jo jag tyckte ju det var konstigt att det står så i produktinformationen för Mataki MB 350! Tänkte väl mest på att båda skikten då är punkterade, men det kanske finns ytterligare skäl - att spikskallar som ev. kommer i kontakt med plåten kan skapa galvanism kanske (eller inte förresten - spiken är ju galvad)...?
Jo, arbetet kommer utföras av plåtslagare. Antingen blir det en halvstor firma (problemet är om de har tid). Alternativt kan jag troligen få det gjort av en äldre plåtslagare som fortfarande arbetar och driver sitt lilla plåtslageri trots att han med råge uppnått pensionsålder. Jag tror att han är mycket duktig, men frågan är om han har en sådan maskin man idag använder för falsningen. Tror Du att resultatet blir sämre om han viker (knackar) falsen "för hand".
Men mer konkret, vad är det som säger att den där nya pappen är bättre än Mataki MB 350 eller motsvarande? (Är gärna lite försiktig med nya grejer - för 7 år sedan när jag lade om taket på huset bytte jag även hängrännor och stuprör. Ta Alu-zink sa många, men det materialet har man tydligen redan gått ifrån - tål inte kontakt med tjärpappens bitumen fick jag höra! (jag valde annan plåt och har visserligen fått problem där också men på annat sätt och det kan vi ta i en annan tråd)
Skall den plåten som läggs på vänster resp höger sida (alltså i fallriktningen) vara bockad 90 grader. Tänkte förbereda allt sådant här enkelt så att plåtfirman sedan bara har själva bandningen att utföra.
Något mer jag borde tänka på?
Förstår jag rätt, det är alltså inte så att det dragit in vatten under fotplåten utan det handlar om att vatten gått in i själva falsen så långt in att det när det sedan runnit nedåt hamnat under fotplåten? Skall man alltså lägga en hel våd i nederkant då för att vara säker på att vatten inte hamnar på råsponten? Hur mycket skall pappen sticka ut, bara så lite så att ev inträngande vatten droppar ut utan att hamna på råspontens kant - typ 1 cm såsom under ett tegeltak ?
OK, aldrig synlig spik. Jo jag tyckte ju det var konstigt att det står så i produktinformationen för Mataki MB 350! Tänkte väl mest på att båda skikten då är punkterade, men det kanske finns ytterligare skäl - att spikskallar som ev. kommer i kontakt med plåten kan skapa galvanism kanske (eller inte förresten - spiken är ju galvad)...?
Jo, arbetet kommer utföras av plåtslagare. Antingen blir det en halvstor firma (problemet är om de har tid). Alternativt kan jag troligen få det gjort av en äldre plåtslagare som fortfarande arbetar och driver sitt lilla plåtslageri trots att han med råge uppnått pensionsålder. Jag tror att han är mycket duktig, men frågan är om han har en sådan maskin man idag använder för falsningen. Tror Du att resultatet blir sämre om han viker (knackar) falsen "för hand".
Men mer konkret, vad är det som säger att den där nya pappen är bättre än Mataki MB 350 eller motsvarande? (Är gärna lite försiktig med nya grejer - för 7 år sedan när jag lade om taket på huset bytte jag även hängrännor och stuprör. Ta Alu-zink sa många, men det materialet har man tydligen redan gått ifrån - tål inte kontakt med tjärpappens bitumen fick jag höra! (jag valde annan plåt och har visserligen fått problem där också men på annat sätt och det kan vi ta i en annan tråd)
Skall den plåten som läggs på vänster resp höger sida (alltså i fallriktningen) vara bockad 90 grader. Tänkte förbereda allt sådant här enkelt så att plåtfirman sedan bara har själva bandningen att utföra.
Något mer jag borde tänka på?
Medlem
· västragötaland
· 1 549 inlägg
Det är delvis för vatten inte ska komma under fotplåten sen kan det också bli kondens under fotplåten sen skicka du ut pappen 1-2 cm .
När det gäller bandtäckning ska det inte vara synliga spik för det brukar bli fula märken i plåten av spiken och i värsta fall kan det skava håll i plåten när det ligger och skaver emot under många år.
Om han slår slår allt för hand finns det risk att man skada färgen men man kan göra det snyggt och bra med en dubbelfalsslutare se bild dom är billiga och enkla har han ingen kanske han kan låna en.
T-Tak EVO är godkänd ner till 6 grader och spricker inte så lätt dom flesta snickare har gått över till denna och alla tror att den kommer hålla bättre.
Alu-zink har problem med vissa material som tryckimpregnerat trä eller falu rödfärg men något om tjärpappens bitumen har jag aldrig hört.
Det sista är jag inte med på vad du menar.
Om du ska ha ränna och kontera kroken på taket så måste dom fräsas ner och 22 mm råspont räcker inte då utan man få ha något mer trä under.
När det gäller bandtäckning ska det inte vara synliga spik för det brukar bli fula märken i plåten av spiken och i värsta fall kan det skava håll i plåten när det ligger och skaver emot under många år.
Om han slår slår allt för hand finns det risk att man skada färgen men man kan göra det snyggt och bra med en dubbelfalsslutare se bild dom är billiga och enkla har han ingen kanske han kan låna en.
T-Tak EVO är godkänd ner till 6 grader och spricker inte så lätt dom flesta snickare har gått över till denna och alla tror att den kommer hålla bättre.
Alu-zink har problem med vissa material som tryckimpregnerat trä eller falu rödfärg men något om tjärpappens bitumen har jag aldrig hört.
Det sista är jag inte med på vad du menar.
Om du ska ha ränna och kontera kroken på taket så måste dom fräsas ner och 22 mm råspont räcker inte då utan man få ha något mer trä under.
Kunde av någon anledning inte öppna bilden. Vet inte varför. Men den här mannen har varit verksam som plåtslagare hela sitt liv, så jag utgår från att han har alla nödvändiga verktyg. Har dock inte sett någon sådan där stor maskin när jag passerat byggen där jag sett att han lagt bandplåt.
Kan det vara så att T-Tak EVo är rätt likt Mataki MB 380, den påstås också klara 6 grader (råkar ha tillgång till en sådan rulle).
Det var en snickare som berättade att bitumenet reagerar med det ytskiktet, fick det bekräftat av en bygghandlare, men har själv ingen erfarenhet av problemet?
Bifogar en enkel skiss för att visa vad jag menar. Skissen visar taket sett nedifrån. Hoppas det går att se någorlunda. Skall det alltså vare en plåt även i höger kant (o vänster), och skall den plåten i så fall vara bockad i vinkel - för att sedan "rundas" med bandplåten?
Jo, det har jag förstått - att det krävs lite grövre virke för montering av rännkrokar, men jag har inte bestämt hur det blir med det.
Kan det vara så att T-Tak EVo är rätt likt Mataki MB 380, den påstås också klara 6 grader (råkar ha tillgång till en sådan rulle).
Det var en snickare som berättade att bitumenet reagerar med det ytskiktet, fick det bekräftat av en bygghandlare, men har själv ingen erfarenhet av problemet?
Bifogar en enkel skiss för att visa vad jag menar. Skissen visar taket sett nedifrån. Hoppas det går att se någorlunda. Skall det alltså vare en plåt även i höger kant (o vänster), och skall den plåten i så fall vara bockad i vinkel - för att sedan "rundas" med bandplåten?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jo, det har jag förstått - att det krävs lite grövre virke för montering av rännkrokar, men jag har inte bestämt hur det blir med det.
Medlem
· västragötaland
· 1 549 inlägg
Lånar en bild från Goteborg tråd En renovering ... Mitt livsprojekt så gör det ofta med vindskiva men finns andra lösningar också. Man brukar sätta en 45x45 under råsponten sen en vindskiva som livar i höjd med råsponten.
http://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/190471-en-renovering-mitt-livsprojekt-6.html
http://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/190471-en-renovering-mitt-livsprojekt-6.html
Medlem
· västragötaland
· 1 549 inlägg
Nej plåten hänger ihop med bandtäckning så det fixar plåtslagaren. Du behöver bara sätta dit brädorna en 45x45 under råsponten sen en vindskiva som livar i höjd med råsponten.
Medlem
· västragötaland
· 1 549 inlägg
Jo jobbar som plåtslagare.
Jo, det märks ju att Du vet vad Du pratar om... Mycket kan man göra som amatör vad gäller snickeri och VVS mm, men plåtjobb (förutom kanske något fönsterbleck e.d) vill jag inte ens försöka mig på.
Hade Du någon synpunkt på om T-Tak EVo är ungefär samma produkt som Mataki MB 380, den påstås också klara 6 grader (råkar ha tillgång till en sådan rulle).
Hade Du någon synpunkt på om T-Tak EVo är ungefär samma produkt som Mataki MB 380, den påstås också klara 6 grader (råkar ha tillgång till en sådan rulle).
Medlem
· västragötaland
· 1 549 inlägg
Micc skrev:Jo, det märks ju att Du vet vad Du pratar om... Mycket kan man göra som amatör vad gäller snickeri och VVS mm, men plåtjobb (förutom kanske något fönsterbleck e.d) vill jag inte ens försöka mig på.
Hade Du någon synpunkt på om T-Tak EVo är ungefär samma produkt som Mataki MB 380, den påstås också klara 6 grader (råkar ha tillgång till en sådan rulle).
T-Tak EVo och Mataki MB 380 ser likadana ut så skulle tro att det är ungefär samma produkt.