Är i garagebygget och ska ev höja ett lån lite för att snabba på processen lite:) Hur ser banken efter man färdigställt? Kan man göra en ny värdering på fastigheten och ev få in lite mer i bottenlånen. Är ett topplån jag tänkt höja lite..

Redigerat:
Det är nog väldigt individuellt från bank till bank och läge på fastighet osv!
En omvärdering är inte heller säkert att det slår rätt! Jag gjorde nytt avlopp och dränera samtidigt!
Gick på 100papp och mäklaren bedömde det som att fastigheten hade samma värde som innan...

MTech skrev:
Det är nog väldigt individuellt från bank till bank och läge på fastighet osv!
En omvärdering är inte heller säkert att det slår rätt! Jag gjorde nytt avlopp och dränera samtidigt!
Gick på 100papp och mäklaren bedömde det som att fastigheten hade samma värde som innan...
Det låter högst rimligt.
Åtgärderna gjordes väl för att återställa, eller säkerställa, tidigare funktioner.

Och värdet kan ju rimligen inte stiga varje gång man utför underhåll.

Annars borde ju värderingen sjunka för varje år som går tills dräneringen, takbytet eller vad det nu är utförs.
Men så korkat handlar väl inte bankerna :x

• Gilla
souba
  • Laddar…
Jag har egentligen inget svar på frågan. Men ett litet påstående/motfråga.

Jag ser ett dräneringsarbete som en renovering, likt som att renovera köket eller badrum.
Och det för mig blir värt mer jämfört med ett likadant hus som inte är renoverat.
Är inte det rätt? Eller det är allt för logiskt tänkt?:)

Hus med garage är betydligt mer lättsålda än hus utan garage, säger mäklarna. Därmed är det väl rimligt att husets värde ökar. Hur mycket beror på läge och ort. Därmed inte sagt att banken vill bevilja högre lån om du idag redan har topplån. Det beror lite på hur din ekonomi i övrigt ser ut, samt vilket utlåningshumör banken är på.

m1cke skrev:
Jag har egentligen inget svar på frågan. Men ett litet påstående/motfråga.

Jag ser ett dräneringsarbete som en renovering, likt som att renovera köket eller badrum.
Och det för mig blir värt mer jämfört med ett likadant hus som inte är renoverat.
Är inte det rätt? Eller det är allt för logiskt tänkt?[bild]
Jo, det är väldigt logiskt.
Men du glömmer en sak:
Att husets egentliga värde sjunker med en eller ett par tusenlappar per år allt eftersom du inte gör något åt dräneringen, eller badrummet.
Och när det äntligen omdräneras/renoveras så återställer du värdet på huset till det ursprungliga.

Det är klart att det blir värt mera än ett hus som bara får förfalla.

Det är väll skillnad på underhåll och utbyggnad/nybyggnad. Underhåll är väll en självklarhet;-)

Men tillbaka till frågan: Ja, det är såklart beroende på var hur osv. Tänkte bara på om någon hade ett ex på hur det ser ut runt om i landet. Har idag ett nybyggt hus och ett litet topplån som jag kan höja upp så det täcker in garagebygget, Sen räknar jag inte med att få en värdering så allt går i botten men vad bör va realistiskt? Bor på liten ort men med stor efterfrågan på hus.

KnockOnWood skrev:
Det låter högst rimligt.
Åtgärderna gjordes väl för att återställa, eller säkerställa, tidigare funktioner.

Och värdet kan ju rimligen inte stiga varje gång man utför underhåll.

Annars borde ju värderingen sjunka för varje år som går tills dräneringen, takbytet eller vad det nu är utförs.
Men så korkat handlar väl inte bankerna :x
Både ja och nej skulle jag vilja säga!
Standarden på fastigheten är ju avsevärt högre nu än vid nybyggnationen så det är mer uppgradering än underhåll tycker jag!
Markbädd fanns tex inte och bara tegelrör till dränering och ingen isolering!
Mitt råd till ts är att kolla med banken!

souba skrev:
Men tillbaka till frågan: Ja, det är såklart beroende på var hur osv. Tänkte bara på om någon hade ett ex på hur det ser ut runt om i landet. Har idag ett nybyggt hus och ett litet topplån som jag kan höja upp så det täcker in garagebygget, Sen räknar jag inte med att få en värdering så allt går i botten men vad bör va realistiskt? Bor på liten ort men med stor efterfrågan på hus.
Bor du på en ort där man kan bygga ett nytt hus och få normala lån på det så ökar säkert ett nybyggt garage värdet en hel del. Bor du däremot på en ort där husen är så billiga att ingen människa som är sansad skulle komma på idéen att bygga nytt så gör ett garage inte så stor skillnad. Men fortfarande är det bankens dagsform som är den avgörande. Varför inte börja med att ta ett snack med dem om vad du vill göra?

Sist jag gjorde en värdering kollade inte ens mäklare på garaget....nöjde sig med info om skick och storlek......

MTech skrev:
Både ja och nej skulle jag vilja säga!
Standarden på fastigheten är ju avsevärt högre nu än vid nybyggnationen så det är mer uppgradering än underhåll tycker jag!
Markbädd fanns tex inte och bara tegelrör till dränering och ingen isolering!
Mitt råd till ts är att kolla med banken!
Jo, jag började med att prata med banken och ville nu få lite fler synpunkter:) dom sa att det var olika från fall till fall och kunde inte ge nått direkt besked vilket kändes konstigt.

souba skrev:
Jo, jag började med att prata med banken och ville nu få lite fler synpunkter:) dom sa att det var olika från fall till fall och kunde inte ge nått direkt besked vilket kändes konstigt.
Det var lite märkligt ja! Kolla med fler banker då och se vad dom kan erbjuda!
Sen kan du sätta hårt mot hårt och se om din nuvarande bank vill ha kvar dig som kund.

Gissar att TS har en del bundna lån och då är det inte så enkel att hota banken med ett byte...

Gissar rätt på den frågan.. Har några bundna så ett bankbyte är inte aktuellt just nu:) Däremot tänkte jag kolla lite olika blancolån om jag kommer behöva det så man har nått och pruta med:)

Men med blancolån behöver du väl ingen säkerhet?
Då hänger det väl bara på din egen personliga kreditvärdighet hur mycket du får låna och till vilken ränta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.