OK, då begriper jag. ( Hittar nog i vilket avsnitt i menyn detta finns)

Lyfter denna eminenta tråd på nytt,
Jag har precis satt ihop en hemmabyggd provtryckare enligt instruktioner och bilder i denna tråd. Rekommendationen är ju sedan att man ska provtrycka med 8,6 bar i 30 minuter och sedan 4,5 bar i 60 minuter. Jag mätte nu upp att jag har strax under 4 bars tryck i mina vattenkranar, räcker det om jag kör med detta tryck i 90 minuter eller bör jag skaffa en "proffsmaskin" för satt göra en ok provtryckning?

Alla som rekommenderar tryckluft vet självklart att man måste ha utbildning och certifikat för att provtrycka med ett lufttryck högre än 0.02bar...

Tryck det hur du vill, du kan ju ändå aldrig få installationen godkänd enligt säkervatten, eftersom du inte är utbildad...

Dr.L skrev:
Tryck det hur du vill, du kan ju ändå aldrig få installationen godkänd enligt säkervatten, eftersom du inte är utbildad...

??? Utveckla gärna lite...

roggabear säger även att han ska provtrycka med vatten och har inte nämnt luft...

Dr.L skrev:
Anledningen att jag vill provtrycka är för att försäkra mig om att jag har ett tätt system, inte för att jag vill ha ett godkänt protokoll enligt säker vatten!

jag frågade för jag vill veta ifall det är ett ok tillvägagångssätt att trycka men mina 4 bar, eller om det är ett för lågt tryck för att upptäcka ev läckage med?

4 bar borde vara tillräckligt för att sova säkert.
Om det håller det i några timmar med vatten i rören.

ullberg
En sak jag ibland funderat på är: kan man inte använda manometern på (den avstängda) pannan för att provtrycka?

Jo, jag fattar att man också provtrycker själva pannan (men att göra det är det väl inget fel med?) och att det finns en övre gräns i form av övertrycksventilen (men i golvvärmen i en enplanskåk har man väl aldrig ett systemtryck ens i närheten av det.

Eller händer det något konstigt när man har ett expansionskärl inblandat?

Eller handlar det bara om att man sällan har pannan på plats när man ska provtrycka under själva byggnationen? (men som efterkontroll kunde det ju funka i så fall)

/U

Ingen bra ide'. Det kan läcka en del utan att du ser det på manometern. Exp.kärlet finns ju där av någon anledning ...

Provtryckning måste alltså ske lokalt med så liten volym som möjligt inblandat.

Dr.L skrev:
Alla som rekommenderar tryckluft vet självklart att man måste ha utbildning och certifikat för att provtrycka med ett lufttryck högre än 0.02bar...
Men att trycka i 100ggr mer i ett bildäck får precis vem som helt göra......
Hur definieras begreppet provtryckning? Behövs det även utbildning och cert för att kolsyra sitt eget vatten, vi snackar ju om betydligt mycket mer än 0.02bar?

Jag tror man kommer långt på sunt förnuft, har själv provtryckt golvvärmeslingor med 2 bar tryckluft och kan inte se hur detta skulle kunna vara farligt.

ullberg
largab skrev:
Ingen bra ide'. Det kan läcka en del utan att du ser det på manometern. Exp.kärlet finns ju där av någon anledning ...
Jag känner just nu att jag skulle vilja ta bort mitt inlägg, men man får ju stå för eventuella dumheter man sagt...

Om någon får för sig att, trots largabs högst relevanta invändningar, provtrycka med pannans manometer: se till att åtmistone tömma allt förtryck i expansionskärlet (och kom ihåg att återfylla det nr du är klar).

Men jag inser nu att det är en ganska dålig metod (om inte annat för att det har dålig selektivitet), så jag råder alla att istället göra det med därför avsedd utrustning (oavsett om den är köpt eller hemmabyggd)

/U

Redigerat:
Gabbe1 skrev:
Men att trycka i 100ggr mer i ett bildäck får precis vem som helt göra......
Hur definieras begreppet provtryckning? Behövs det även utbildning och cert för att kolsyra sitt eget vatten, vi snackar ju om betydligt mycket mer än 0.02bar?

Jag tror man kommer långt på sunt förnuft, har själv provtryckt golvvärmeslingor med 2 bar tryckluft och kan inte se hur detta skulle kunna vara farligt.
Hur dumt det är att provtrycka saker med luft beror ju i hög grad på vilken luftvolym vi pratar om.....

ullberg skrev:
Jag känner just nu att jag skulle vilja ta bort mitt inlägg, men man får ju stå för eventuella dumheter man sagt...

Om någon får för sig att, trots largabs högst relevanta invändningar, provtrycka med pannans manometer: se till att åtmistone tömma allt förtryck i expansionskärlet (och kom ihåg att återfylla det nr du är klar).

Men jag inser nu att det är en ganska dålig metod (om inte annat för att det har dålig selektivitet), så jag råder alla att istället göra det med därför avsedd utrustning (oavsett om den är köpt eller hemmabyggd)

/U
Ska man vara riktigt petig så ska kärlet fyllas upp med kvävgas också :)

God morgon,

i natt vid 01.00 tiden var jag klar med förläggningen av golvvärmeslangen i badrummet. Kopplade på min hemgjorda provtryckningsanordning och spolade igenom i ca 30 minuter med vatten innan jag ströp utsläppet. Manometern visade nu 3,6 bars tryck, nu på morgonen, kl 0715 är trycket 3,3 bar.

Jag fyllde slingorna med lite varmare vatten i natt, för att kunna känna på slangen i golvet att den verkligen hade genomflöde, inser nu att det kanske inte var optimalt, och jag hoppas på att det är det faktum att vattnet svalnat som medfört tryckfallet.

Vad anser forumets samlade kompetens, bör jag göra om provtryckningen med enbart kallt vatten?
Beror tryckfallet sannolikt på att temperaturen på vattnet sjunkit, eller har jag ett otätt system?

Orolig, hade tänkt flytspackla i kväll, men vet inte om jag kommer hinna/tordas det?

ullberg
Om jag förstår dig rätt så har du bara kört med trycket 3,6. ditt tryckfall kan då komma av att rören expanderar. För att motverka detta har de provtryckningsinstruktioner jag läst sagt att man först ska köra ett högre tryck (för att expandera rören) och sedan ett lägre (som inte får sjunka, sannolikt kommer det gå upp lite när rören drar ihop sig igen).

Så personligen skulle jag ha gjort om provtryckningen, och denna gång enligt någon av de instruktioner som exv. Uponor el. LK visar på sina hemsidor.

/U

PS: dessutom ska tempen vara i storleksordningen som rumstempen tror jag, står om det i manualerna jag läst

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.