frean98 skrev:
Slagträn har en tendens att slå i dörrposter mm.
Frågan är ju också hur långt man är beredd att gå? basebollträ, kniv, yxa, motorsåg, eldkastare osv.

Polisen har intervjuat inbrotttjuvar, det är intressant läsning Hoppa till sidan 21 om ni inte orkar läsa hela.
Mer om inbrott: [länk]
På sidan 23 ser jag ett tydligt tips. Det står att OM tjuven ser ett låst skåp så blir de nyfikna och vill bryta upp det. Dvs. ser man till att ha ett lagom synligt säkerhetsskåp, som inte ser alltför omöjligt ut, så kan man få tjuven att förbruka 90% av sin tillgängliga tid på att bryta upp skåpet, som givetvis skall vara tomt. Eller kanske ännu bättre, om skåpet är av en storlek som med tvekan kan bäras från platsen så får de bara med sig skåpet.

Hehe, jag har tänkt samma tanke :)

Det är ingen bra ide att satsa på kassaskåp som tjuven får dra ut i onödan. Har en bekant som hade inbrott där de drog kassaskåpet genom huset och förstörda parketten i halva huset...

• Gilla
elpaco
  • Laddar…
Hemmakatten
Jag blir lite nojig mellan varven, mest på hösten när det blir mörkare och mörkare. Hänger säkert ihop med att vi flyttat ut på landet och min tidigare mörkrädsla. Mörkrädsla är nästan borta, mörkret här på landet är ett "vänligt".mörker till skillnad mot stan där jag undvek vissa parker, tunnelbane- och pendeltågsstationer mm. Trots det kan jag ibland inbilla mig att yxmördaren smyger omkring.

Lösningen blev en hund, numera två stycken. Ingen kommer garanterat i närheten utan att hundarna skäller. Tyvärr skällsord det även på närgångna rådjur...

För övrigt har vi ytterbelysning (som någon här på forumet menade istället hjälpte tjuven), larm med ute- och innesirener o brandlarm kopplat till larmcentral samt skyltar ute på grinden (225m från huset) med "varning för hund", "kameraövervakning" samt "här bevakar Rapido ".

Självklart godkända lås som inte kan öppnas inifrån. Vår långa fönstervägg går säkert att ta sig igenom även fast vi har Karmar och dörrar och fönster i aluminium.

Vi tycker vi ligger på en lagom nivå trots att vi har lite stöldbegärliga föremål.

I vårt område finns ett stort fritidshusområde som brukar drabbas med jämna mellanrum av inbrottsligor. Dock så har de hus där det finns ett larm varit förskonade.

• Gilla
Yrrol
  • Laddar…
hempularen skrev:
På sidan 23 ser jag ett tydligt tips. Det står att OM tjuven ser ett låst skåp så blir de nyfikna och vill bryta upp det. Dvs. ser man till att ha ett lagom synligt säkerhetsskåp, som inte ser alltför omöjligt ut, så kan man få tjuven att förbruka 90% av sin tillgängliga tid på att bryta upp skåpet, som givetvis skall vara tomt. Eller kanske ännu bättre, om skåpet är av en storlek som med tvekan kan bäras från platsen så får de bara med sig skåpet.
Hade jag varit den tjyven hade jag vid ett senare tillfälle åkt tillbaka och slagit sönder hela huset.. :)

http://xkcd.com/916/

En länk till min favoritserie på nätet, handlar om säkraste sättet att förvara sina värdesaker.
Angående TS oro är nog oron i sig farligare än risken att nåt skulle hända.

/ATW

Tror att det skulle vara bra ifall man har sensorer på tomten som tänder en lampa i köket när någon går i närheten av huset. detta borde kanske få tjuvarna att tänka två gånger innan de gör inbrott?

phattrance skrev:
Tror att det skulle vara bra ifall man har sensorer på tomten som tänder en lampa i köket när någon går i närheten av huset. detta borde kanske få tjuvarna att tänka två gånger innan de gör inbrott?
Det var en bra ide.

På min att göra-lista ligger att implementera lite enkla och billiga förstärkningar av skalskyddet.

* Sätta upp brytskydd på ytterdörr och altandörr.
* Installera befintliga fönsterlås som före ägaren tog bort vid tillträdet eftersom de inte hittade nyckeln (som jag sen hittade)
* Installera dörrstift.

Jag har inga illusioner om att det ska hålla några målmedvetna inbrottstjuvar ute, men förhoppningsvis gör det att en trött pundare med ett bräckjärn väljer att bryta sig in hos någon granne istället.

Redigerat:
  • Gilla
Yrrol
  • Laddar…
pelpet skrev:
På min att göra-lista ligger att implementera lite enkla och billiga förstärkningar av skalskyddet.

* Sätta upp brytskydd på ytterdörr och altandörr.
Då ska jag passa på att tipsa om Biltemas brytskydd som nu kostar 99:- Här finns lite mer info

• Gilla
Yrrol
  • Laddar…
Oj. Tack för tipset, blir att studsa förbi biltema på måndag! 75% rea är ju inte dåligt.

hempularen skrev:
Rädslan att utsättas är ju överdriven, och den oron skadar troligen nästan mer över tiden än skadan att faktiskt bli utsatt för brott (om man då överlever).

Men jag tror faktiskt att ett vanligt hemlarm med överfallslarm, med larmknappen placerad rimligt åtkomlig. Det är ett bra skydd. Det garanterar inget. Jag har en bekant som räddades till livet av ett sådant larm för ett antal år sedan. I det fallet var gärningsmannen en nära släkting med problem, så det är en annan situation än det som tas upp i tråden här. Och både larmcentralen och polis visste att det fanns en hotbild. Så när de tryckte på larmet skickade polisen direkt en piketstyrka, ingen mesig vakt från larmfirman. Det räddade situationen.

Överhuvudtaget verkar de ta överfallslarmen mer på allvar än man kan tro. En annan släkting drabbades av att deras överfallslarm falsklarmade, fel på larmknappen så att den plötsligt löste ut efter 10 års inaktivitet. Det kom en större polisinsats, de tvingades lämna huset, polisen gick igenom varenda skrymsle för att kontrollera att det inte fanns någon skurk i huset, typ att någon hölls under hot någonstans i huset. Och kvinnan fördes åt sidan, polisen försökte på alla sätt utröna om hon misshandlats.
Då har de haft tur. Polisen åker normalt inte på överfallslarm via ett hemlarm hos privatpersoner. Såvida det inte finns känd hotbild då...

De farligaste människor du kan umgås med är din familj & dem du känner, så börja med att kicka ut dem!!!:wow:
~80% av alla som möter ond bråd död eller grov misshandel har sin partner att tacka för det!

Kanske säkrast att skiljas....:x

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.