Nu är jag här och tjatar om mina tankar igen. ;)

Senaste idén är att testa att seriekoppla enligt nedanstående bild, vill bara kolla lite innan jag börjar tömma systemet och kapa rören om det verkar se någorlunda vettigt ut. Jag är medveten om att jag säkert kommer att få problem till sommaren, eftersom jag har beredare i första tanken, men då har jag också bättre med tid och förhoppningsvis pengar för att göra något riktigt bra av detta systemet. Just nu vill jag bara utöka volymen litegrann, och om det fungerar "halvbra" så är jag nöjd.

IMAG0740.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Idag går radiatorreturen rakt ner längs med dörrkarmen, sedan vidare till Laddomaten, den grenas strax före av in i tankbottnen. Den blå linjen är hur jag tänkt göra med returen, skära av den där den kommer genom väggen, sedan till botten av "nya" tanken. Den röda linjen är tänkt dragning från toppen på "nya" tanken till botten på befintlig.

Det som gör mig lite brydd är att idag så är ju laddning från pannan/framledning till shunt samma rör, lika är det med radiatorreturen/pannretur. Båda dessa går direkt från Laddomaten och grenas sedan bara av med varsin T-koppling när de passerar tanken. Men detta kanske inte spelar någon roll?

Här är en dålig bild på hur det ser ut vid min Laddomat, avgreningen på returen syns, det är alltså detta rör som jag borta vid dörren tänkt dra till toppen på "nya" tanken.

IMAG0353.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Är jag helt ute och cyklar nu? Skulle inte alls förvåna mig isåfall. ;)
 
Menar du att jag ska inse att jag ska montera en sådan istället, eller vad skall aha-upplevelsen bestå av? Den kopplingen som visar där är ju inte samma som jag tänkt göra här.

Men visst, hade jag haft de 5000:- som en sådan kostar hade jag redan investerat i en. Tyvärr får jag prioritera annat i första hand, och då blir det att försöka göra någon enklare lösning som denna jag föreslår här, eller något liknande som förhoppningsvis fungerar hjälpligt...


R Göran skrev:
Du kan kolla in beskrivningen av laddomat 5030 här: [länk]

Kanske kan ge en aha-upplevelse?
 
Se till att göra en regelrätt seriekoppling istället. Det är ingen dålig lösning och att du har VV i första tanken är inget problem sommartid om du bara laddar den i princip. LM5030 är kanske inte så mycket att titta på för ditt fall, mycket delar för lite funktion.
 
  • Gilla
Tottomannen
  • Laddar…
På vilket sätt skiljer sig en regelrätt seriekoppling från det jag kladdat ner på min skiss? Om vi för att vara övertydliga börjar vid Laddomaten, hur skall jag koppla laddningen från pannan? Den är som jag sagt tidigare samma som framledning till shunt idag, och grenas bara av vid tanken. Samma sak med radiatorretur/pannretur, efter att den passerat shunten går den raka vägen till Laddomaten, med ett avstick in till tankbotten bara.

Jag har nu också "klätt av" tanken, och konstaterat att jag ej har några lediga anslutningar att gå på. Jag postar nu ännu en fantastiskt vacker skiss av mitt system, och nu har jag ritat precis som det ser ut, både rent kopplingsmässigt och rent "fysiskt". Skulle någon vilja förbarma sig över denna och vilja hjälpa mig i rätt riktning så vore det mycket uppskattat.

Jag tror att jag kanske krånglar till det mer än nödvändigt i skallen eftersom jag saknar fysiska anslutningsmöjligheter på tanken som det ser ut idag....

systemskiss.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



GK100 skrev:
Se till att göra en regelrätt seriekoppling istället. Det är ingen dålig lösning och att du har VV i första tanken är inget problem sommartid om du bara laddar den i princip. LM5030 är kanske inte så mycket att titta på för ditt fall, mycket delar för lite funktion.
 
I princip så här, hela flödet ska genom båda tankarna. Inget konstigt med det och rördragningen behöver inte gå närmsta väg bara se till att avluftningen funkar överallt.

systemskiss.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ok! Fattar jag dig rätt nu om du menar att jag ska ta bort returen helt från dess båda anslutningar i befintlig tank? Och från en av dessa (den lägre) gå till toppen på nya tanken? Sedan drar jag med en t-koppling radiatorreturen vidare nedanför dörren till botten av nya tanken, samtidigt som den gamla returledningen till laddomatens anslutning sitter kvar oförändrad?
 
Ja, då beter sig dina tankar som en större med summan av volymerna, en enkel omkoppling i praktiken vad man ser på dina bilder.
 
  • Gilla
Tottomannen
  • Laddar…
Ja, det framstår ju som väldigt enkelt i sammanhanget, när man väl lyckas begripa hur det ska kopplas ihop. Tänk vad lätt det vore om man kunnat förklara och rita lite bättre hur det ser ut i verkligheten hemma hos mig. :)

Nu ska jag bara jaga rätt på ett större expansionskärl, sedan blir det inkoppling. Jag tänkte köpa ett rejält kärl denna gången, så man kan utöka volymen ytterligare sedan, mitt största problem kommer då att bli var f*n jag ska placera en tredje tank, eftersom det är så otroligt dåligt med utrymme redan nu...

Nåväl, stort tack för hjälpen GK100! (y)

Det kommer säkert att komma flera dumma frågor snart, hoppas ni står ut. ;)



GK100 skrev:
Ja, då beter sig dina tankar som en större med summan av volymerna, en enkel omkoppling i praktiken vad man ser på dina bilder.
 
[h=2]Saxat från annan tråd[/h]

Den här texten har jag klippt ut från ÄFAB's hemsida.

Vi lärare på energiprogrammet i Hudiksvall har kommit i dispyt om hur mad ska koppla flera acctankar för att få maximalt utbyte av volymen. Jag hävdar att de ska kopplas i serie diagonalt så att skiktet flyttar sig från från tank till tank.

Svar: Du har både rätt och fel (!)
Du har rätt därför att: Seriekoppling innebär vinster (större än man ofta tror) på strålningsförluster från tankarna genom att dels ytterväggsytan i förhållande till värmd tankvolym blir mindre och dels genom att kopplingen mellan tankarna upptill inte blir varmhållna i onödan. Dessutom är det oftare lättare att bibehålla en bra skiktning i tankarna om man använder seriekoppling. Så länge ackumulatorvolymen endast används för värmeproduktion är det alltid bäst med seriekoppling. *
Men om ackumulatorvolymen även innehåller en varmvattenberedning blir det genast besvärligare. Seriekopplade ackumulatortankar kommer att fungera utmärkt vid uppladdning. Men när du skall ladda ur tankarna är det meningen att du skall vända flödesriktningen så att radiatorreturen (kallaste vattnet) går in i botten på den sista tanken och pressar tillbaka vatten från tanktoppen till botten på föregående tank osv. Detta fungerar så länge värmebehovet är större än tappvarmvattenbehovet.
Men du har fel vår, sommar och höst: Under förutsättning också att varmvattenbehovet tömmer den första tanken tanken på värme snabbare än man får "påfyllning" från tank 2, 3 osv. Finns enbart ett behov av varmvatten kan man ladda alla tankar men bara ladda ur den första eftersom varmare vatten i toppen på tank två av naturlagarna inte kan falla genom det kallare vattnet till botten på tank 1. Det är av de anledningen som man nästan alltid använder parallellkoppling om man har flera tankar. Då kommunicerar tankarna med varandra och man kan både ladda- och ladda ur- hela vattenvolymen.
I det fall att ackumulatorvolymen är betydligt större än vad ett fullt vedinlägg i pannan producerar i värme gör man ofta en kombination av serie- och paralellkoppling. T ex om man har 4 st 750 lit acktankar, så lägger man de två första (1 500 liter) på parallellkoppling (används sommartid för varmvatten) och sedan efterföljande tankar på serie. Men man ser alltid till att man kan ta emot - och ladda ur - vad minst ett fullt vedinlägg producerar i energi. *
CTC system Vemax var både en kombination av serie- och parallellkoppling, där man på samma tankar kopplade både parallell (topp mot topp) och serie (topp till botten). Sedan kunde användaren med hjälp av avstängningsventiler välja hur man vill nyttja tankarna. Vintertid serie- och sommartid parallellkoppling. Problemet var då bara att dels kunde inte installatören inte alltid förklara skillnaden för kunden och dels blev hela installationen onödigt dyr. Bättre är då att satsa på en bättre isolering av tankarna och en parallellkoppling.
 
  • Gilla
fahlis
  • Laddar…
Vvs-boden har bra priser på expansionskärl. Köpte själv ett 400-liters slutet för 5900 levererat fram till dörren.
 
Beställde ett igår kväll från evbutiken.se, de har också supersnabb leverans hem till dörren direkt från Ahlsells lager. Det var dock 60:- dyrare konstaterar jag nu, men det kan jag nog ta... ;)

Andreas_H skrev:
Vvs-boden har bra priser på expansionskärl. Köpte själv ett 400-liters slutet för 5900 levererat fram till dörren.
 
Ja, evbutiken är superbra, köpte rörisolering där. De hade nog inte den storleken på expansionskärl jag skulle ha. Glöm inte att ställa in förtrycket INNAN du monterar kärlet, så du slipper krångla som jag gjorde.
 
kulle
Eftersom du får en fast seriekoppling i ditt system så kan du till våren koppla in en el vvb i serie med din nuvarande vvb i tanken så behöver du inte elda för vv på sommaren, eftersom du kommer få svårt att få över värmen från tank 2
 
Hur gör du varmvatten idag? Det bästa är nog tappvattenautomat i kombination med seriekoppling, men en TVA är rätt så dyr. Men det där med varmvatten och seriekoppling är ett sommarproblem, så det kan vänta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.