18 000 läst · 60 svar
18k läst
60 svar
Vedpanna på 25 kW eller 35 kW till hus på 200 kvm?
Medlem
· Östergötland
· 822 inlägg
Klart du ska ha vedpanna! Låt dig inte nedslås av värmepump/pelletsfanatikerna, dessa alternativ är nog bra i vissa lägen men det klår inte kansjälvkänslan med ett bra vedsystem. Klyva ved på vårvintern är en av årets höjdpunkter. Vad gör värmepumpsnissarna då? Räknar kilowattimmar?
Med tanke på dina förutsättningar, små energibehov mm: satsa allt krut på att få så bra skiktning som möjligt:
1) en välisolerad ackumulatortank, så stor som möjligt: funkar skiktningen kan du elda hur mycket eller hur lite du vill, du behöver alls inte kunna "värma hela tanken på ett ilägg"
2) väl injusterat värmedistributionssystem: så att du kan nyttja dem sista gnuttan värme i tanken
3) bra beredning av varmvatten så att inte skiktningen förstörs. I rangordning: TVA (tappvattenautomat) är bäst, därpå dubbla slingor, därpå troligen förrådsberedare utanför tanken, sämst är förrådsberedare i tanken.
Jag menar att i ditt fall är effekten på pannan inte så intressant. Ta en som är effektiv och rolig och lätt att elda i! Om du vill ha ett rationellt eldande ska du kolla på vedmagasinets volym o vedlängd (båda bör vara stora s a s). I min panna (Perifal solo innova, 30 kW = baxi dito) tänder jag upp och sen sköter automatiken resten. Hade jag en kraftigare panna hade eldningscykeln gått fortare, vilket jag ger blanka fan i: under tiden leker jag med barnen eller sover eller tar en evighetslång dusch = VEDLYX!!!!
Med tanke på dina förutsättningar, små energibehov mm: satsa allt krut på att få så bra skiktning som möjligt:
1) en välisolerad ackumulatortank, så stor som möjligt: funkar skiktningen kan du elda hur mycket eller hur lite du vill, du behöver alls inte kunna "värma hela tanken på ett ilägg"
2) väl injusterat värmedistributionssystem: så att du kan nyttja dem sista gnuttan värme i tanken
3) bra beredning av varmvatten så att inte skiktningen förstörs. I rangordning: TVA (tappvattenautomat) är bäst, därpå dubbla slingor, därpå troligen förrådsberedare utanför tanken, sämst är förrådsberedare i tanken.
Jag menar att i ditt fall är effekten på pannan inte så intressant. Ta en som är effektiv och rolig och lätt att elda i! Om du vill ha ett rationellt eldande ska du kolla på vedmagasinets volym o vedlängd (båda bör vara stora s a s). I min panna (Perifal solo innova, 30 kW = baxi dito) tänder jag upp och sen sköter automatiken resten. Hade jag en kraftigare panna hade eldningscykeln gått fortare, vilket jag ger blanka fan i: under tiden leker jag med barnen eller sover eller tar en evighetslång dusch = VEDLYX!!!!
Som Analog skrivit ovan, Fröling har en liten pelletspanna som skulle passa:
http://www.froeling.com/se/products/pellet-/345-froeling-pelletskessel-p1-pellet.html
Leta upp Room air-independent operation på sidan.
Denna kör du mot en välisolerad (PUR) acktank som är liten, 500 liter ?
Andra tillverkare i samma klass som finns representerade i Sverige är:
ETA http://www.biovarmesverige.se/
Hargassner: http://www.hargassner.se/
Jag är passionerad vedeldare, men i ditt fall med ett blivande passivhus säger jag: GLÖM DET! Som ovan sagt blir det problem med långtidsförluster i ackumulatortankarna.
De tillverkare jag nämner ovan håller en teknikklass som passar ett passivhus.
Med ditt låga energibehov skulle jag välja en pelletspanna med så stort inbyggt inbyggt förråd som möjligt och slippa ett separat pelletsförråd.
http://www.froeling.com/se/products/pellet-/345-froeling-pelletskessel-p1-pellet.html
Leta upp Room air-independent operation på sidan.
Denna kör du mot en välisolerad (PUR) acktank som är liten, 500 liter ?
Andra tillverkare i samma klass som finns representerade i Sverige är:
ETA http://www.biovarmesverige.se/
Hargassner: http://www.hargassner.se/
Jag är passionerad vedeldare, men i ditt fall med ett blivande passivhus säger jag: GLÖM DET! Som ovan sagt blir det problem med långtidsförluster i ackumulatortankarna.
De tillverkare jag nämner ovan håller en teknikklass som passar ett passivhus.
Med ditt låga energibehov skulle jag välja en pelletspanna med så stort inbyggt inbyggt förråd som möjligt och slippa ett separat pelletsförråd.
Medlem
· Halland
· 4 088 inlägg
Hm,
Värmeeffektbehov: 10,4 W/m2 Atemp
och effektbehov vid DUT är 3 kW? Är huset närmare 300 kvm? I alla fall, jag antar att huset drar max 3kW (detta bör du kolla med den som gjort energibalansberäkningen, samt kolla om 3kW inkluderar garage etc).
I en tank där vi antar att du kan utnyttja 50 grader diff kan du lagra 60 kWh per kubikmeter. Om du behöver 3kW dygnet runt när det är som kallast gör du av med 72kWh per dygn. 72/60 = 1.2 kubukmeter, så 1500 liter ackvolym borde funka. En sådan tank utan isolering går nog (kolla för säkerhets skull) in genom en 100 dörr.
Sedan tycker jag du skall kolla klimatet där du bor. Hur många dagar om året har du DUT? Om det bara är några få dagar och det sedan ligger typ 10-20 grader varmare kan du ju ha mindre volym och elda oftare vid DUT. Tala med din energibalansberäknare hur temperaturen brukar se ut där du bor.
Sedan på sommaren lär 1500 l ackvolym räcka till många dagars VV-produktion men förlusterna äter upp en del. Kanske idé att seriekoppla en elektrisk VV-beredare för sommarbruk?
Om vi nu antar 3kW förbrukning när det är som kallast kommer 25W-pannan att ladda 22kW, och 35:an 32 kW, dvs det tar ungefär 3 resp 2 timmar att ladda tanken bortsett från förlusterna. Men lägger du in när du kommer hem från jobbet är det laddat tills du går och lägger dig.
Mer intressant är pannans vedvolym. Läs den här länken:
http://www.vegarn.se/ved/varfor_elda.php
MYCKET GROVT har en liter ved en kWh minus förlusterna. Säg 0.75kWh. ett magasin på 100 liter har då 75kWh energi till tanken dvs ett inlägg räcker för att ladda fullt i din 1500 liters tank. Nu har jag idealiserat beräkningarna lite men du förstår principen. Dvs kolla hur stort magasinet är i din tilltänkta panna. Sedan kan du ju ha en våg i pannrummet och väga veden när du lägger in.
Det skall alltid gå att ladda ett inlägg i tanken. Om du lägger in fullt och bränner ut skall systemet inte gå i kokning. Det är skönt att kunna bara lägga in och tända även om tanken inte är nere i lägsta temperatur så 2000 liter tank är ju kul. Dock blir en så stor tank svårare att få in genom dörren så kanske 2x1000 liter vore bra för dig? Då får du ledigt ett dygns uppvärmning vid DUT plus hur mycket duscha som helst och tankarna blir hanterbara. Snacka med tankleverantörer vad de tycker för som sagt du måste ta hänsyn till förlusterna, speciellt om det där du bor stora delar av året är mycket varmare än DUT.
Värmeeffektbehov: 10,4 W/m2 Atemp
och effektbehov vid DUT är 3 kW? Är huset närmare 300 kvm? I alla fall, jag antar att huset drar max 3kW (detta bör du kolla med den som gjort energibalansberäkningen, samt kolla om 3kW inkluderar garage etc).
I en tank där vi antar att du kan utnyttja 50 grader diff kan du lagra 60 kWh per kubikmeter. Om du behöver 3kW dygnet runt när det är som kallast gör du av med 72kWh per dygn. 72/60 = 1.2 kubukmeter, så 1500 liter ackvolym borde funka. En sådan tank utan isolering går nog (kolla för säkerhets skull) in genom en 100 dörr.
Sedan tycker jag du skall kolla klimatet där du bor. Hur många dagar om året har du DUT? Om det bara är några få dagar och det sedan ligger typ 10-20 grader varmare kan du ju ha mindre volym och elda oftare vid DUT. Tala med din energibalansberäknare hur temperaturen brukar se ut där du bor.
Sedan på sommaren lär 1500 l ackvolym räcka till många dagars VV-produktion men förlusterna äter upp en del. Kanske idé att seriekoppla en elektrisk VV-beredare för sommarbruk?
Om vi nu antar 3kW förbrukning när det är som kallast kommer 25W-pannan att ladda 22kW, och 35:an 32 kW, dvs det tar ungefär 3 resp 2 timmar att ladda tanken bortsett från förlusterna. Men lägger du in när du kommer hem från jobbet är det laddat tills du går och lägger dig.
Mer intressant är pannans vedvolym. Läs den här länken:
http://www.vegarn.se/ved/varfor_elda.php
MYCKET GROVT har en liter ved en kWh minus förlusterna. Säg 0.75kWh. ett magasin på 100 liter har då 75kWh energi till tanken dvs ett inlägg räcker för att ladda fullt i din 1500 liters tank. Nu har jag idealiserat beräkningarna lite men du förstår principen. Dvs kolla hur stort magasinet är i din tilltänkta panna. Sedan kan du ju ha en våg i pannrummet och väga veden när du lägger in.
Det skall alltid gå att ladda ett inlägg i tanken. Om du lägger in fullt och bränner ut skall systemet inte gå i kokning. Det är skönt att kunna bara lägga in och tända även om tanken inte är nere i lägsta temperatur så 2000 liter tank är ju kul. Dock blir en så stor tank svårare att få in genom dörren så kanske 2x1000 liter vore bra för dig? Då får du ledigt ett dygns uppvärmning vid DUT plus hur mycket duscha som helst och tankarna blir hanterbara. Snacka med tankleverantörer vad de tycker för som sagt du måste ta hänsyn till förlusterna, speciellt om det där du bor stora delar av året är mycket varmare än DUT.
Som flera har berört, så hävdar jag också att 1000 liter är för liten accumulatorvolym. Jag säger minimum 1500 liter, men helst 2000 liter. Detta i kombination med 35 kW panna.
Pannrummet måste vara frikopplat från FTX aggregaten för att inte störa det mer än nödvändigt. Så separat tilluft utifrån till pannrum och frånluften sker ju via skorstenen.
Tänk även på om du vill ha en annan lösning av varmvatten på sommarhalvåret. Det är drygt att elda för varmvatten på sommaren om man inte behöver. Så kör du med patron i tanken med varmvattenslinga/förrådsberedare, så glöm inte ventiler för att koppla bort övriga tankar (uppe och nere) för att minska värmeförlusterna.
Pannrummet måste vara frikopplat från FTX aggregaten för att inte störa det mer än nödvändigt. Så separat tilluft utifrån till pannrum och frånluften sker ju via skorstenen.
Tänk även på om du vill ha en annan lösning av varmvatten på sommarhalvåret. Det är drygt att elda för varmvatten på sommaren om man inte behöver. Så kör du med patron i tanken med varmvattenslinga/förrådsberedare, så glöm inte ventiler för att koppla bort övriga tankar (uppe och nere) för att minska värmeförlusterna.
Klart han kan köpa en vedanläggning om ha nu vill ha det. Inget fel med det. Jag skulle dock välja 35 kW-pannan och försökt isolera acktankarna väldigt noga. Regla runt och spruta in lösull.
I en modern riktig vedpanna är det inte mer jobb än att sköta ut/in ur tvättmaskinen, förutsatt man har möjlighet att ordna logistiken med vedhanteringen.
I en modern riktig vedpanna är det inte mer jobb än att sköta ut/in ur tvättmaskinen, förutsatt man har möjlighet att ordna logistiken med vedhanteringen.
Solfångare på sommaren kommer att användasSteffo1980 skrev:Som flera har berört, så hävdar jag också att 1000 liter är för liten accumulatorvolym. Jag säger minimum 1500 liter, men helst 2000 liter. Detta i kombination med 35 kW panna.
Pannrummet måste vara frikopplat från FTX aggregaten för att inte störa det mer än nödvändigt. Så separat tilluft utifrån till pannrum och frånluften sker ju via skorstenen.
Tänk även på om du vill ha en annan lösning av varmvatten på sommarhalvåret. Det är drygt att elda för varmvatten på sommaren om man inte behöver. Så kör du med patron i tanken med varmvattenslinga/förrådsberedare, så glöm inte ventiler för att koppla bort övriga tankar (uppe och nere) för att minska värmeförlusterna.
Det är tur att vi alla är olika...själv skulle jag inte komma på tanken med att ha vedpanna till en passivhus....tveksamt om jag ens skulle ha vattenburen värme.....
Medlem
· Östergötland
· 822 inlägg
Om TS inte riktigt får utlopp för behovet att elda i sitt alltför lättvärmda hus ä d bara t å skaffa badtunna
Tolkat fel på energiberäkningen det ska vara 3 kW som vi jämför med är brutto,dvs exkl internlaster. Nettobehov, vid en normal vinterdag, torde inte vara mer än 1 kW.Anders_Nilsson skrev:Hm,
Värmeeffektbehov: 10,4 W/m2 Atemp
och effektbehov vid DUT är 3 kW? Är huset närmare 300 kvm? I alla fall, jag antar att huset drar max 3kW (detta bör du kolla med den som gjort energibalansberäkningen, samt kolla om 3kW inkluderar garage etc).
I en tank där vi antar att du kan utnyttja 50 grader diff kan du lagra 60 kWh per kubikmeter. Om du behöver 3kW dygnet runt när det är som kallast gör du av med 72kWh per dygn. 72/60 = 1.2 kubukmeter, så 1500 liter ackvolym borde funka. En sådan tank utan isolering går nog (kolla för säkerhets skull) in genom en 100 dörr.
Sedan tycker jag du skall kolla klimatet där du bor. Hur många dagar om året har du DUT? Om det bara är några få dagar och det sedan ligger typ 10-20 grader varmare kan du ju ha mindre volym och elda oftare vid DUT. Tala med din energibalansberäknare hur temperaturen brukar se ut där du bor.
Sedan på sommaren lär 1500 l ackvolym räcka till många dagars VV-produktion men förlusterna äter upp en del. Kanske idé att seriekoppla en elektrisk VV-beredare för sommarbruk?
Om vi nu antar 3kW förbrukning när det är som kallast kommer 25W-pannan att ladda 22kW, och 35:an 32 kW, dvs det tar ungefär 3 resp 2 timmar att ladda tanken bortsett från förlusterna. Men lägger du in när du kommer hem från jobbet är det laddat tills du går och lägger dig.
Mer intressant är pannans vedvolym. Läs den här länken:
[länk]
MYCKET GROVT har en liter ved en kWh minus förlusterna. Säg 0.75kWh. ett magasin på 100 liter har då 75kWh energi till tanken dvs ett inlägg räcker för att ladda fullt i din 1500 liters tank. Nu har jag idealiserat beräkningarna lite men du förstår principen. Dvs kolla hur stort magasinet är i din tilltänkta panna. Sedan kan du ju ha en våg i pannrummet och väga veden när du lägger in.
Det skall alltid gå att ladda ett inlägg i tanken. Om du lägger in fullt och bränner ut skall systemet inte gå i kokning. Det är skönt att kunna bara lägga in och tända även om tanken inte är nere i lägsta temperatur så 2000 liter tank är ju kul. Dock blir en så stor tank svårare att få in genom dörren så kanske 2x1000 liter vore bra för dig? Då får du ledigt ett dygns uppvärmning vid DUT plus hur mycket duscha som helst och tankarna blir hanterbara. Snacka med tankleverantörer vad de tycker för som sagt du måste ta hänsyn till förlusterna, speciellt om det där du bor stora delar av året är mycket varmare än DUT.
Under den kallaste veckan når den nog upp till 2 kW.
Så vi har nog kommit fram till att det blir en vedpanna med 25 kW och 2x 500 liters ack.tankar. Helst skulle vi ha en med 15 kW men det finns ej från Effecta som levereras från husleverantör. På sommaren blir det solfångare som tar över. Tack för hjälp och tips.
Kan en kökspanna vara en vettig idè? Då slipper man bygga ett pannrum (kan nöja sig med ett acktanksrum med en acktank med elpatron), får myseldning i köket, får möjlighet att att sänka elförbrukningen för matlagning och en backup ifall strömmen går. Lohberger har några grymt snygga pannor. Eller är det risk att det blir för varmt? Den här sköntheten (AC 105) skickar ut 10,5 kW till acktanken och 3,5 kW till rummet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder