Hur mäter du hur mycket energi värmepumpen levererar?
 
jensaro skrev:
Hur mäter du hur mycket energi värmepumpen levererar?
Mäter bara vad allt drar.....
 
Enk Projektet skrev:
Mäter bara vad allt drar.....
Då har du mao koll på hur mycket el du använder, inte hur mycket värme du använder...
 
D09
Om ni fortfarande kan styra över planlösning etc så tänk på vedflödet som ska in i pannan
 
  • Gilla
rca1959
  • Laddar…
Enk Projektet skrev:
Elvärme, elgolvvärme i hall, Wc, bad och tvättstuga, VVB med värmepump, LLVP i kök/v-rum, braskamin för myseldning på helger....
VVB har ett snitt jan-aug på 68,88kWh/mån
Hushållsel har ett snitt jan-aug på 282,30kWh/mån
Har inte koll på kostnad i kr just nu....
Jaha, då har du heller inte räknat med hur mycket braskaminen ger. Du kanske till och med eldar i den en gång om dan på vintern?
 
jensaro skrev:
Då har du mao koll på hur mycket el du använder, inte hur mycket värme du använder...
Helt riktigt....vilket dom flesta antagligen också gör.....
Ang vedeldning så gjorde jag av med ca 2m3 förra vintern....
 
Ja, dom flesta gör ju dessvärre det vilket gör det meningslöst att jämföra siffrorna med nått annat är VP och direktverkande el.
 
jensaro skrev:
Ja, dom flesta gör ju dessvärre det vilket gör det meningslöst att jämföra siffrorna med nått annat är VP och direktverkande el.
Får du ut producerad energi på VP?
 
LLVP är svårt men de vattenbaserade pumparna går ju bra att kombinera med enmt.
 
Enmt?
 
Energimätare.

Allt jag vill poängtera är att det kan vara vettigt att skilja på el och värme när man diskuterar hur mycket man nyttjar.
 
jensaro skrev:
Energimätare.

Allt jag vill poängtera är att det kan vara vettigt att skilja på el och värme när man diskuterar hur mycket man nyttjar.
Absolut...men för att veta vad en VP eller ved/pelletspanna ger måste man väl mäta flöde och temp för att ha en aning om vad den ger.....
 
Enk Projektet skrev:
Ja...det säger ju inte så mycket.....hur stor hus har ni?

Mitt hus är ca 150m2 och har en totalförbrukning på värme på ca 5000 kWh....
Så ditt hus har en totalförbrukning på värme ca 8680 kWh.........
1 kbm blandved ca 2300 kWh X 2 och säg en verkningsgrad på kaminen 80 % ger 3680 kWh......
 
Dubbelpost
 
Enk Projektet skrev:
Absolut...men för att veta vad en VP eller ved/pelletspanna ger måste man väl mäta flöde och temp för att ha en aning om vad den ger.....
Helt rätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.