Hej,

ska idag få offert på en elrenovering i huset.

Är det något man ska tänka på som är bra att ha?

Fördragna kablar till något?

Något bra uttag?

etc etc

Mvh

Nätverk kanske?

Ett trefasuttag är alltid bra att ha

Sektionerat så allt utomhus går på egen jfb

Stora centraler så det går att bygga ut/komplettera senare

• Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Dammsugaruttag. Dvs uttag direkt under strömbrytare i rum på samma höjd som denna. Är standard idag och mycket bättre än man kan tro. Jag satte upp mest för att jag kunde, men vi skulle inte vilja vara utan idag.

Centraldammsugare skulle jag säga.

Finns de som inte gillar det och som tycker det är jobbigt att dra ut ett par m slang från städskrubben. Jag finner det bättre då man slipper släpa runt på en sak som fastnar i allting och som för oväsen och måste tömmas tid i otid. Finns fina varianter där man har avstängnings knapp i handtaget. Egentligen inget eljobb kanske mer än rördragning och en liten kabel till en brytare i luckan där man sätter i kabeln. Det kan man göra själv.

Jag satte in en storpjäs på 1700W och den suger bra mycket bättre än alla golvsläpare man har testat. Man slipper mycket oljud då jag har min i källaren i tvättstugan. bara ett hål ut i väggen med ljuddämpare så luften har någonstans att ta vägen.

Det lars_stefan_axelsson menar är "städuttag" dvs ett uttag direkt i kombinationsram med lyseknappen på valda ställen.

Återfinns vanligtvis i kontorslandskap så städaren har något uttag för dammsugare etc. kan finna det smidigt att ha 2-3st på lämpligt valda ställen så att dessa blir "allsidiga" och täcker hela våningsplanet.

3Fas uttag är aldrig fel. Evt i garage eller källare. Ta i lite extra med uttag. Minst ett på varje vägg i varje rum. Givetvis mer ju större rum. Evt uttag ovanför/vid fönster till fönsterlampa. Förslagsvis över strömställare vid dörren (kanske via astro ur som sitter i centralen?)

Något extra uttag vid köksbänken är inte fel.

Om det inte förberedds så be de dra ut ett par extra 50mm gulslang i trädgården för evt framtida belysning. Även ett rör in för Fiber om du inte får det vid nybygget. Multimedia central. Dvs coax / data trådar samlas här så att man kan få sitt nätverk där man vill eller flytta tv etc. Trådat är alla tiders bättre och stabilare än trådlöst. Vill man kan man givetvis sätta en router med WIFI i multimediaskåpet så man får till sin äppellur om det är så.
Uttag för data mm bör finnas i varje rum och minst 2st på olika platser i vardagsrummet.

Ljudsystem Finns många olika. ELKO har något basic system om man vill ha två högtalare i köket eller på toaletten så man kan njuta av musik när man myser i bubbelbadet.
Finns dyrare som enligt mig är bättre och mer allsidiga. Ger helt okey ljud faktiskt. Finns både för vägg och tak montering.

Elrenovering? Dvs dra om till jordat?

Eller är det ett nybygge?

Tack för bra synpunkter!

el_richard: jag vill få utbytt alla befintliga kablar mot nya samt få det jordat. Befintligt hus från 70-talet.

nejo skrev:
Tack för bra synpunkter!

el_richard: jag vill få utbytt alla befintliga kablar mot nya samt få det jordat. Befintligt hus från 70-talet.
Fick detta gjort i december förra året, samma förutsättningar vad gäller huset.

Elektrikern drog fram jord och ny nolla med den gamla nollan, övriga trådar från 74 var det inget fel på. Inget hempul var det heller i min anläggning. Bytte ut den gamla 3x6 diazedcentralen mot en 4x13 normcentral där vi kunde dela upp lite bättre samt bygga ut med lite uttag ute, jfb etc. Jättenöjd!

Passade även på att sätta upp tidigare nämnda städuttag vid en del strategiska brytare. Grymt smidigt! Nu räcker ett uttag per våning för dammsugningen, sedan är uttaget i hallen bra till skotorkar också.

Redigerat:
Dra fram en "styrd" matning för ex. fönsterlampor & annan "mysbelysning" samt till utebelysningen,
styr denna matning (styrenehetenplaceras i elcentralen) med tex. med ett astrour, ljussensor ell annat.

• Gilla
LGG-01 och 1 till
  • Laddar…
Om ni ska riva upp väggar så dra ut kanalisation för cat6-nät på samma gång.

OM du/ni har el-värme? så måste El-radiatorerna jordas.

Samt inst. en styrenhet för natt-sänkning av El-värmen, tror det kom i början av 70-talet

Ludwig: vad gick det hela loss på? Hur visste du/ni att kablarna från -74 var OK?

hakaner: har redan Tellstick som sköter sådant, men en bra idé.

pelpet: inga väggar ska förhoppningsvis rivas.

lgg-01: trodde att elementen redan var jordade, men ska fråga. Natt-sänkning är nog inget jag vill ha.

Något som jag skulle rekommendera är att lägga lite tid på att fundera ut var du vill ha fler uttag. Jag har successivt kompletterat elen i mitt hus och flera gånger stört mig på små detaljer. Felplacerade uttag eller saknade uttag.

Elsäkerhetsmässigt är det inte så mycket som behöver göras bara för att kablarna är gamla. Om du monterar en jordfelsbrytare och jordar uttagen så har du en klar förbättring och behöver inte oroa dig för att trådarna är gamla.

nejo skrev:
Ludwig: vad gick det hela loss på? Hur visste du/ni att kablarna från -74 var OK?
Det kan man kolla mha okulär inspektion. Om PVCn ser och känns bra ut så är isoleringen OK. Det är främst kablar med gummiisolering osv. (som man använde tidigare) som är problematiska. PVC som inte blivit utsatt för UV eller värme är typiskt OK.

Avemo skrev:
Något som jag skulle rekommendera är att lägga lite tid på att fundera ut var du vill ha fler uttag. Jag har successivt kompletterat elen i mitt hus och flera gånger stört mig på små detaljer. Felplacerade uttag eller saknade uttag.

Elsäkerhetsmässigt är det inte så mycket som behöver göras bara för att kablarna är gamla. Om du monterar en jordfelsbrytare och jordar uttagen så har du en klar förbättring och behöver inte oroa dig för att trådarna är gamla.
Jag har en jordfelsbrytare idag. Så om jag bara får alla uttag jordade så kan inget gå fel?

lars_stefan_axelsson skrev:
Det kan man kolla mha okulär inspektion. Om PVCn ser och känns bra ut så är isoleringen OK. Det är främst kablar med gummiisolering osv. (som man använde tidigare) som är problematiska. PVC som inte blivit utsatt för UV eller värme är typiskt OK.
Jag skulle i somras byta en taklampa i hallen, men när jag skruvade av den gamla så märkte jag att skyddet runt själva kabeln flagnat av och tråden låg exponerad, så fick den utbytt. Borde vara gummi eller?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.