17 999 läst · 60 svar
18k läst
60 svar
Vedpanna på 25 kW eller 35 kW till hus på 200 kvm?
Vi ska bygga ett hus som är väl isolerat, dvs med 40 tjock isolering i väggen. Vi ska ha vedpanna från Effecta som har en på 25kW alternativt 35 kW.
Vi kommer ha vedpannan i huset för flexibilitetens skull och vänta med byggnation av garaget som behöver värmas upp (varav ca 35 kvm, gäststuga).
Finns det något bra sätt att ta reda på hur ofta (antal gånger om dagen) man behöver elda i panna/kamin om man vet ungefär vad effektbehovet är (3 kW vid dimensionerad utetemp.), förutsatt att inte solpanelerna ger någon värme:
1) Om man har vattenmantlad kamin med toppeffekt 10,5 kW med 7 kW till vatten och en ackumulatortank på 750 liter?
2) Om man har en panna med toppeffekt 35 kW med två ackumulatortankar på vardera 750 liter?
3) Om man har en panna med toppeffekt 25 kW med två ack. tankar på vardera 500 liter?
Vi kommer sannolikt inte att bygga komplementbyggnaden (gäststuga och garage) i närtid utan det blir bara vårt passivhus med ett effektbehov på omkring 3 kW vid dimensionerad utetemp. Är det överambitiöst att då ha en panna och vilken effekt är lämpligast? Lämpar sig vattenmantlad kamin bättre? Dock skulle det vara bra om en framtida komplementbyggnad kan nyttja samma värmesystem...
Vi har inte fått tag på någon som är kunnig inom detta område förutom säljaren på effecta, vilket kanske inte är den mest objektiva hjälpen och har kompetens inom passivhus.
Vad säger ni här på forumet, någon som är duktig på värmeprojektering?
Vi kommer ha vedpannan i huset för flexibilitetens skull och vänta med byggnation av garaget som behöver värmas upp (varav ca 35 kvm, gäststuga).
Finns det något bra sätt att ta reda på hur ofta (antal gånger om dagen) man behöver elda i panna/kamin om man vet ungefär vad effektbehovet är (3 kW vid dimensionerad utetemp.), förutsatt att inte solpanelerna ger någon värme:
1) Om man har vattenmantlad kamin med toppeffekt 10,5 kW med 7 kW till vatten och en ackumulatortank på 750 liter?
2) Om man har en panna med toppeffekt 35 kW med två ackumulatortankar på vardera 750 liter?
3) Om man har en panna med toppeffekt 25 kW med två ack. tankar på vardera 500 liter?
Vi kommer sannolikt inte att bygga komplementbyggnaden (gäststuga och garage) i närtid utan det blir bara vårt passivhus med ett effektbehov på omkring 3 kW vid dimensionerad utetemp. Är det överambitiöst att då ha en panna och vilken effekt är lämpligast? Lämpar sig vattenmantlad kamin bättre? Dock skulle det vara bra om en framtida komplementbyggnad kan nyttja samma värmesystem...
Vi har inte fått tag på någon som är kunnig inom detta område förutom säljaren på effecta, vilket kanske inte är den mest objektiva hjälpen och har kompetens inom passivhus.
Vad säger ni här på forumet, någon som är duktig på värmeprojektering?
Tar inte vedpanna och acc tank onödigt mycket plats i huset?
Golvvärme i huset?
Golvvärme i huset?
Vedpanna i ett passivhus! Har väl aldrig hört på maken. :wow:
Än värre en vattenmantlad kamin.
Varför bygga ett passivhus om ni ändå vill eländas med vedtravning, vedklyvning, vedkapning, bygge av vedbod och ta upp massor av plats i det dyra passivhuset med pannor, ackankar, rör och smuts.
Så blir det väl också problem med ventilationen i det känsliga väl uträknade passivhuset om ni ska in med separat tilluft utifrån till pannans förbränning.
Varför bygga ett passivhus om ni ändå vill eländas med vedtravning, vedklyvning, vedkapning, bygge av vedbod och ta upp massor av plats i det dyra passivhuset med pannor, ackankar, rör och smuts.
Så blir det väl också problem med ventilationen i det känsliga väl uträknade passivhuset om ni ska in med separat tilluft utifrån till pannans förbränning.
Vänligen besvara mina frågor. Passivhus kräver väldigt lite energi i uppvärmning och har inget med valet att ha vedpanna eller vattenmantlad kamin i huset att göra. Vi måste ha någon form av uppvärmning för varmvatten i golvvärme + tappvatten men detta är väldigt lite, vi behöver endast 2 kubik ved för ett år.
Ventilationen är separat dvs med FTX och är inte kopplad till någon vedpanna. Ja, vi har rum för vedpanna i huset annars skulle vi inte välja att ha det i huset.
Vänligen besvara mina frågor om du kan något om värmeprojektering.
Ventilationen är separat dvs med FTX och är inte kopplad till någon vedpanna. Ja, vi har rum för vedpanna i huset annars skulle vi inte välja att ha det i huset.
Vänligen besvara mina frågor om du kan något om värmeprojektering.
johanpelle skrev:Vedpanna i ett passivhus! Har väl aldrig hört på maken. :wow:
Vi har valt att ha vedpanna i huset och det tar inte mycket onödig plats för vår del då planlösningen är välplanerad, vänligen fokusera på mina frågor om värmeprojektering om du kan något om det så skulle jag bli tacksam.
johanpelle skrev:Vedpanna i ett passivhus! Har väl aldrig hört på maken. :wow:
Vi har valt att ha vedpanna i huset och det tar inte mycket onödig plats för vår del då planlösningen är välplanerad, vänligen fokusera på mina frågor om värmeprojektering om du kan något om det så skulle jag bli tacksam.
Enk Projektet skrev:
Tror inte det kommer att funka som du tror...det kommer bli för varmt inne som du måste ventilera bort......
Jag tycker att du skall titta på pellets har du gjort det? Du kommer antagligen förbruka löjligt lite. Det finns väl trådar om det här i forumet tror jag. Och köra en vattenmantel på det dessutom för kalla dagar eller när ni vill ha det mysigt. Det finns ju även pellets-ved-kombon om du verkligen vill ha en vedpanna.
Pellets förberedd är dem i både 25 kW och 35kW vedpannan. Men frågan är vilken jag ska ta utav dem? Vi kommer ha 2 ack.tankar för att kunna lagra energi. Men frågan är vilken effekt man ska ha om vi förbrukar totalt 44 kvW/kvm/år för både värme + vatten + driftel. Alltså för bara värme är det 18 kWh/kvm/år.Jugend skrev:Jag tycker att du skall titta på pellets har du gjort det? Du kommer antagligen förbruka löjligt lite. Det finns väl trådar om det här i forumet tror jag. Och köra en vattenmantel på det dessutom för kalla dagar eller när ni vill ha det mysigt. Det finns ju även pellets-ved-kombon om du verkligen vill ha en vedpanna.
Värmen sprids via vattenburen golvvärme från ack. tankarna. Skillnaden med 25 och 35 är volym dvs man kan in längre vedbitar i den 35:an. Märkena är Effecta. Någon som har erfarenhet av dem?
Medlem
· Halland
· 4 088 inlägg
Du verkar förstå att det innebär en inte helt kostnadsoptimal lösning med vedeldning i ett passivhus. Större panna gör att du laddar tankarna snabbare, vilket är bekvämt. Men ditt stora problem är att kunna lagra energin lång tid utan förluster eftersom ett passivhus gör av med så lite. Alla acktankar läcker värme, i ditt fall kommer det troligen att leda till för hög innetemperatur. Så satsa på extremt välisolerade acktankar typ <många> mm PUR eller så, kolla med olika leverantörer. Speciellt på sommaren när du bara skall ha VV är det nog bättre att köra på elpatron.
Sedan är det nog bra om pannrummet är välisolerat med separat tilluft till pannan och möjlighet att ventilera ut värme om det blir för varmt.
Hur mycket kommer huset att dra? Detta bestämmer hur mycket tank du behöver. Den här länken förklarar en del på ett lättfattligt sätt:
http://www.novator.se/bioenergy/BE9802/acku.html
Sedan kan du se hur mycket tank du behöver. Och större tankar har mindre förluster eftersom volymen (som lagrar energi) växer snabbar än ytan (som ger förluster). Om huset drar 3kW vid DUT så borde även en liten tankvolym räcka för ett inlägg om dagen. Och glöm inte sätta in en rejäl dörr till pannrummet, bra att ha när tankar och panna skall in eller måste bytas ut. 90-100 cm skjutdörr är aldrig fel.
Sedan är det nog bra om pannrummet är välisolerat med separat tilluft till pannan och möjlighet att ventilera ut värme om det blir för varmt.
Hur mycket kommer huset att dra? Detta bestämmer hur mycket tank du behöver. Den här länken förklarar en del på ett lättfattligt sätt:
http://www.novator.se/bioenergy/BE9802/acku.html
Sedan kan du se hur mycket tank du behöver. Och större tankar har mindre förluster eftersom volymen (som lagrar energi) växer snabbar än ytan (som ger förluster). Om huset drar 3kW vid DUT så borde även en liten tankvolym räcka för ett inlägg om dagen. Och glöm inte sätta in en rejäl dörr till pannrummet, bra att ha när tankar och panna skall in eller måste bytas ut. 90-100 cm skjutdörr är aldrig fel.
Effecta är en bra mellanklasspanna, kanske den bästa i den prisklassen.
Lite rapplig byggkvalitet, men ändå en panna som det känns att man kan lita på.
25kW laddar väl 1000liter och 35kW 1500liter
Så frågan är väl snarare 1000 eller 1500lit tankar, och sen så ger ju effekten på pannan sig automatiskt.
Hade jag haft dina förutsättningar hade jag satsat på pellets istället precis som påpekats tidigare.
Typ Fröling p1 eller liknande, det kan du dock inte jämföra med en vedpanna förberedd för pelletsbrännare, två helt olika saker. Dom österikiska pannorna är byggda för att passa passivhus med extern tilluft m.m.
Så frågan är väl snarare 1000 eller 1500lit tankar, och sen så ger ju effekten på pannan sig automatiskt.
Hade jag haft dina förutsättningar hade jag satsat på pellets istället precis som påpekats tidigare.
Typ Fröling p1 eller liknande, det kan du dock inte jämföra med en vedpanna förberedd för pelletsbrännare, två helt olika saker. Dom österikiska pannorna är byggda för att passa passivhus med extern tilluft m.m.
Redigerat:
Tack för svar! Äntligen någon som kan svara på min frågaAnders_Nilsson skrev:Du verkar förstå att det innebär en inte helt kostnadsoptimal lösning med vedeldning i ett passivhus. Större panna gör att du laddar tankarna snabbare, vilket är bekvämt. Men ditt stora problem är att kunna lagra energin lång tid utan förluster eftersom ett passivhus gör av med så lite. Alla acktankar läcker värme, i ditt fall kommer det troligen att leda till för hög innetemperatur. Så satsa på extremt välisolerade acktankar typ <många> mm PUR eller så, kolla med olika leverantörer. Speciellt på sommaren när du bara skall ha VV är det nog bättre att köra på elpatron.
[länk]
Vet ej om detta kan hjälpa till men man blir lite vilsen ibland...
Så här ser energihuskalkyleringen för vårt hus ut:
Reglersystemets verkningsgrad 93 %
Resultat värme netto 18 kWh/m2
Resultat värme + VV + driftel 44 kWh/m2
Solvärmefaktor (SVF) 4 %
Andel solvärme för varmvatten 50 % (solfångare)
Bränsleanvändning Panna
Pannverkningsgrad vid avsedd effekt 0,9
Resultatsammanfattning
Värmeeffektbehov: 10,4 W/m2 Atemp
Köpt energi: 33,5 kWh/m2 Atemp Summa viktad energi: 0 kWh/m2 Atemp
-varav elenergi: 4,8 kWh/m2 Atemp viktningstal El: 0 Fjärrvärme: 0 Biobränsle: 0
-varav fjärrkyla: 0 kWh/m2 Atemp Naturgas: 0 Fjärrkyla: 0
Köpt energi - BBR: 36,7 kWh/m2 Atemp
Blev du klokare? Kan du hjälpa mig med rätt effekt på pannan?
Vi kommer att FTX och vedpannans skorsten är separat. Frånluften blir ju även i pannrummet i huset. Kommer använda solfångare också. Gratis ved har vi och 2 kubik är lite.
Effecta http://www.effecta.se/images/prodblad_kombi_25_35_60_low.pdf
Har själv en en 35 kW Effecta. Personligen tror jag att 1500 liter till 35 kW är för lite ackumulatorvolym. Jag kör mot 2,5 kubik och har utan värmeuttag kört tanken från c:a 35 grader till c:a 95-98 grader rakt igenom på ett ilägg björk. (skulle lätt kunnat ha 1000 liter till) Kanske 25 kW och (om möjligt) en 1500 liters tank som du isolerar riktigt bra skulle vara något? Lycka till
Okej, tackanalog skrev:Effecta är en bra mellanklasspanna, kanske den bästa i den prisklassen.
En 25kW panna och ackar med minst 1500 liters ackvolym tror jag är en bra lösning.
Och köp isåfall oisolerade tankar, bygg in dom och isolera ordentligt dvs minst 25cm i sidorna och 35-40 på topp.
Har själv en 20kW panna och 1250 liter ack, laddar de från 35grader till ca80 med ett inlägg av bra björkved. (utan värmeuttag alltså..)
Önskar dock att jag inte köpt färdigisolerade tankar, är lite väl hög förlust från dom.
Och köp isåfall oisolerade tankar, bygg in dom och isolera ordentligt dvs minst 25cm i sidorna och 35-40 på topp.
Har själv en 20kW panna och 1250 liter ack, laddar de från 35grader till ca80 med ett inlägg av bra björkved. (utan värmeuttag alltså..)
Önskar dock att jag inte köpt färdigisolerade tankar, är lite väl hög förlust från dom.