Den oändliga historien.
elmont skrev:
Jag blir lika förvånad varje gång, varför gör ni inte upp om priset innan ni beställer jobbet?
Hur hade du tänkt dig att det skulle gå till i praktiken, kan du ge oss ett exempel på en tänkbar konversation mellan en hantverkare och en medelsvensson som köper hantverkartjänster vart femte år?

"Vad kostar det"
"500 kr/t + material. Nu har jag ett schysst avtal med min grossist, så du får 15% på prislistan."
"Jaha, hur mycket blir det då?"
"Ja, det är ju omöjligt att veta förrän jobbet är klart."
elmont skrev:
Sedan undrar jag vem som avgör vad ett SKÄLIGT påslag är?? Kund, säljare, fristående organsation???
Marknadspris, dvs vad man kan köpa produkterna för på en öppen marknad.
elmont skrev:
Man hittar ju varor med lååångt över 100% påslag över allt ute i "butikerna".
Vad tänker du på då?
 
Redigerat:
  • Gilla
-RB- och 1 till
  • Laddar…
Man kommer överens om ett timpris och ett påslag på nettokostnaden för matr. mycket enkelt och vanligt (för att veta nettopriserna redovisar man öppet sina inköpsfakturor).
Man kan inte jämföra priserna på en internet "affär" och ett vanlig butik, ska jag beställa via internet ska jag till priset för uttagen även lägga kostnaden för den tid som jag får lägga ner för att köpa uttagen. Det innebär att uttagens verkliga kostnad blir betydligt högre än "butikens" katalogpriset. Dessutom kan det vara svårt att få rätt sak i rätt tid. Det är skillnad om en privatperson sitter och gör en beställning på sin fritid. Fritid är ju gratis medan arbetstid kostar, så för mig är det sällan mödan värt att sitta och jaga priser för att kunden ska tjäna några kr. Dom gånger jag har gjort verkliga klipp för mina kunders räkning, har dom nästan alltid tyckt att det var dyrt i alla fall. Och då sjunker motivationen att handla "billigt".
tex. Reservdelar till bilar, trädgårdsredskap, kläder, skor, sportarticklar, lösviktsgodis, smörjoljor mm mm.
Ett exempel är mina löparskor som jag handlar utomlands till ett pris som är en tredjedel av vad dom tar i butiken i "stan" det är exakt samma sko
 
Vem köper bil, TV, möbler, värmepump, gräsklippare, mobiltelefon, försäkringar mm mm utan att fråga priset?????????
Är det bara när det gäller "bygg" som man struntar i att fråga?????????
 
elmont skrev:
Man kommer överens om ett timpris och ett påslag på nettokostnaden för matr. mycket enkelt och vanligt (för att veta nettopriserna redovisar man öppet sina inköpsfakturor)
Låter som ett bra upplägg men problemet är väl att en hel del hantverkare anser att deras nettopriser är "affärshemligheter", så att redovisa sina inköpspriset ut till kund är helt otänkbart.
 
elmont skrev:
Vem köper bil, TV, möbler, värmepump, gräsklippare, mobiltelefon, försäkringar mm mm utan att fråga priset?
Är det så du gör på Elgiganten? Jag tar den här TV:n, jag betalar ert inköpspris plus 15%.

Kom igen nu, ge ett exempel på hur konversationen mellan hantverkare och privatperson går till. Största anledningen till att de här situationerna uppstår är ju att gemene man inte har en aning om att systemet med grossisternas fantasiprislistor.
 
Redigerat:
  • Gilla
1
  • Laddar…
Men då är det väl bara att välja en annan firma eller????
Nyfniken, jag gör det på ett mycket enklare och smidigare sätt jag frågar om pris, kollar mot andra "kandidater" och sedan tar jag ett beslut. Det borde ALLA prova på.
 
Redigerat:
mr_bygg skrev:
Låter som ett bra upplägg men problemet är väl att en hel del hantverkare anser att deras nettopriser är "affärshemligheter", så att redovisa sina inköpspriset ut till kund är helt otänkbart.
Om man då låter nli att handla av dessa "hantverkare" så löser sig ju problemet själv.
Man är ju inte tvungen att handla.

Hade du köpt något annat som räknats upp om du inte hade fått ett klart svar angående priset?
 
elmont skrev:
Nyfniken, jag gör det på ett mycket enklare och smidigare sätt jag frågar om pris, kollar mot andra "kandidater" och sedan tar jag ett beslut.
Ja, det är ju lätt gjort om man vet vad det är man köper. Vid hantverk är det ju inte alltid klart från början exakt vad som kommer gå åt.

Undrar om det inte finns en marknad för "hantverkarmäklare". En tjänst där man till ett fast pris (!) granskar offerter och avtal.
 
Det kan man ganska enkelt lösa genom att fråga. När det gäller saker som jag är dålig på brukar jag fråga extra mycket.
 
Mikael_L
elmont skrev:
Vem köper bil, TV, möbler, värmepump, gräsklippare, mobiltelefon, försäkringar mm mm utan att fråga priset?????????
Är det bara när det gäller "bygg" som man struntar i att fråga?????????
Nyfniken skrev:
Är det så du gör på Elgiganten? Jag tar den här TV:n, jag betalar ert inköpspris plus 15%
Eller rättare sagt, säljaren på Elgiganten säger att TVn får du för Acme grossistnettoprislista minus 15%.
Och om man nu undrar över vad priset i den listan är så himlar säljaren med ögonen och "vad jobbig du nu är!". "Ska du ha den eller inte, jag har faktiskt andra kunder som väntar..."
 
Det stora problemet är väl egentligen den stora bristen på hantverkare. Det i kombination med ROT-avdraget tar bort incitamentet till självsanering och utveckling.
 
Mikael_L
Stämmer till viss del.
Nu finns det dock hantverkare/firmor som faktiskt är bra, alltid jobbar på att förbättra sig och vara till för kundens skull.
Det är typiskt såna som varit med länge och vet att när dom bistraste tider kommer så klarar man sig bara med en bra affärsmodell, en "lean" produktion samt bra rykte.


edit:
Men i vilket fall borde oskicket med riggade nettoprislistor som VVS och el håller sig med få försvinna.
Visst kan de schyssta ärliga hantverkarna sätta priser som är rimliga. Men det försvårar ju dock deras egen konkurrenssituation när det inte är helt uppenbart för kunderna att dom blir mindre lurade där.
Så de mest seriösa firmorna borde vara mest intresserade av att grossistprislistorna börjar avspegla verkligheten lite mer.
 
Redigerat:
Mikael_L skrev:
Nu finns det dock hantverkare/firmor som faktiskt är bra, alltid jobbar på att förbättra sig och vara till för kundens skull.
Självklart, men såna här trådar handlar ju aldrig om dem. :)
 
blackadder skrev:
Om man då låter nli att handla av dessa "hantverkare" så löser sig ju problemet själv.
Man är ju inte tvungen att handla.

Hade du köpt något annat som räknats upp om du inte hade fått ett klart svar angående priset?
Nej, och i de fallen är de inte svårt att få ett pris. Just inköp av inköp av vissa hantverkstjänster drar jag mig in i det längsta från att utnyttja just för att det är så vårt att få en överblick av slutkostnaden innan.

Oavsett om man kör modellen med påslag på nettopriser eller grossistprislista +- rabatt ska man be exempelvis rörkrökaren att i förväg lista exakt vilka produkter han kommer att använda, förpackningsstorlekar, uppskattad åtgång och priset så att man får en bild av vad det kommer att kosta? Annars har man ju egentligen ingen aning i alla fall oberoende av vilken modell man kör med.
 
Mikael_L
mr_bygg skrev:
Oavsett om man kör modellen med påslag på nettopriser eller grossistprislista +- rabatt ska man be exempelvis rörkrökaren att i förväg lista exakt vilka produkter han kommer att använda, förpackningsstorlekar, uppskattad åtgång och priset så att man får en bild av vad det kommer att kosta? Annars har man ju egentligen ingen aning i alla fall oberoende av vilken modell man kör med.
Och det är väl just där som svaret ofta blir: "Jag ska räkna lite på det, jag återkommer om några dagar."
Och sen hör man aldrig av den killen mer, ty han är ju mer intresserad av att få blåsa någon annan som inte är lika noga som uppköpare. (Så blir det snart en till sådan här tråd.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.