1 160 679 läst · 6 151 svar
1161k läst
6,2k svar
Bosch Indego 10 robotklippare
Då slapp du att skicka in den i alla fall.MeanMike skrev:Nu e det fara o färde.....Nu citerar jag mig själv.....:banghead:
Talat med Jonatan på Bosch före lunch ang. ovanstående problem.
Detta är tydligen "eliminatorn" eller vad ni kallar den. Den ska ju ge 42v men ger ibland bara 1v. Gå blir han så här galen eller uppför sig såhär. Tappar spännig lite random eller som min nu helt....
Jag får en ny "eliminator".
Sen vill jag uppmärksamma er på att han va intresserad av att ha reda på mitt CE nummer. Det står angivet på baksidan av klipparen (etiketten). Vid "soptunnan" och innehåller 9 siffror.
Jag har lagt till den infon i min signatur här på bygghemma .se
För om....Vilket vissa här vittnar om så läser Bosch kanske denna bloggen. Då är det bra om dom kan få bra och rätt info. som möjligt så dom kan uppdater/felavhjälpa/utveckla våra kära klippare. Det tror jag alla här ställer upp på.
ET numret va tydligen viktigt. Så jag ber er alla att läsa er klippare i rumpan...... och lägga till nr. i signaturen.
Se här under så förstår ni hur.
Eftersom min klippare nu står still får jag för en gångs skull sitta still o dricka öl och inte gå runt efter Indy. Kan ju ifs va rätt gott som omväxling.
Eriksgatan
Besserwisser
· Sverige
· 869 inlägg
Eriksgatan
Besserwisser
- Sverige
- 869 inlägg
Citerar vad en vis man skrev i inlägg #3941:
Någon med problem som testat klocktimer?
Att det blir tjall på nätaggregat är normalt inte så vanligt, men de verkar ju ha bytt leverantör från 2012 till 2013 eftersom märkningarna helt gjordes om. Jag lade i våras in två bilder som visar skillnaderna men det enklaste är att kolla på årtalet. Någon med 2012 års nätaggregat som har problem enligt ovanstående? Det borde finnas en del osålda klippare kvar (även 2012-or hos t ex Hornbach) så kolla där ni har köpt klipparen om ni kan få testa med ett annat nätaggregat över dagen.Eriksgatan skrev:Klipparen har också haft några dåliga dagar då inget alls stämde och jag funderar på ifall det kan bero på någon instabilitet i laddstationen.
...
Då kom först texten "fel på begränsningstråd" under en sekund precis före nedräkningen och den gröna lampan på laddstationen blinkade samtidigt några gånger. Sedan körde den ut.
...
Alla dessa problem skulle kunna bero av att trådsignalen från laddstationen av någon anledning inte varit tillräcklig stark eller jämn under hela klippcykeln så att klipparen gått utanför eller trott att den gått utanför när den tappat signalen och då som nödräddning vänder 90 grader åt höger för att gå åt det håll den senast hade signal för att till slut nå signalen tvärs över gräsytan. Frågan är om detta beror på defekter i klipparens trådsensor, laddstation, nätaggregat eller själva slingan (pga. dåliga skarvar). Jag tror inte på det senare eftersom jag läser här att många som fick vänstersnurrproblem under karteringen, hade noll eller en enda skarv och att problemet löste sig efter inskick av laddstation och klippare till BSC där någon fick på serviceordern att ”signalbalken” i laddstationen blivit utbytt, en reservdel som kostar hutlösa 1995 kr (ex moms?). När tråden höggs av drog jag ut strömmen till laddstationen under reparationen och då får den ju tid att sedan stabilisera in sig igen före fortsatt klippning och efter det har problemet inte återkommit.
...
Så kan någon som ofta har problem med att klipparen vänder utanför testa med att sätta en klocktimer på nätaggregatet som bryter strömmen under varje natt men slår på den igen i god tid innan morgonens klippning? Då får ju klipparen en fräsch ”inbalansering” inför varje klippning och om detta då hjälper är det förmodligen inte klipparen utan dåliga komponenter i laddstationer som är boven. (Jag vet att det blir "fel" tågordning, men den "rätta" går inte att automatisera så man kan ju alltid testa, eller hur?)
Någon med problem som testat klocktimer?
Redigerat:
Hmmm har ju dragit ur min kontakt flera gånger dom senaste 2 veckorna pga åskväder (har varit mycket av det här), och det kanske innebär att jag gjort omstarter och kalibrerat om min station utan att ha tänkt på det.Eriksgatan skrev:Citerar vad en vis man skrev i inlägg #3941:
Att det blir tjall på nätaggregat är normalt inte så vanligt, men de verkar ju ha bytt leverantör från 2012 till 2013 eftersom märkningarna helt gjordes om. Jag lade i våras in två bilder som visar skillnaderna men det enklaste är att kolla på årtalet. Någon med 2012 års nätaggregat som har problem enligt ovanstående? Det borde finnas en del osålda klippare kvar (även 2012-or hos t ex Hornbach) så kolla där ni har köpt klipparen om ni kan få testa med ett annat nätaggregat över dagen.
Någon med problem som testat klocktimer?
jag hade ett stopp förra veckan när det kom en rejäl skur under en klippning och han hade gått utanför tråden med den felkoden (och dessutom krockat med en mur)
Du är nog något på spåren Eriksgatan tror jag, vi får nog alla bevaka beteendet framöver utifrån detta problemet
Jonatan sa att om ladd stationen inte får rätt spänning (42v)så känner den inte av tråden (och det skulle då stämma med att den far ut över tråden osv (onykter)), men det finns tillräckligt Power att klipparen fortfarande rör sig och alltså inte stannar (som den gör om powern =0)
Låter rimligt tycker jag. Eller va säger ni?
ps
glöm inte ert CE nummer i signaturen
Låter rimligt tycker jag. Eller va säger ni?
ps
glöm inte ert CE nummer i signaturen
Angående att koppla CE. Numret på min klippare till mitt ID på forumet.MeanMike skrev:Nu e det fara o färde.....Nu citerar jag mig själv.....:banghead:
Talat med Jonatan på Bosch före lunch ang. ovanstående problem.
Detta är tydligen "eliminatorn" eller vad ni kallar den. Den ska ju ge 42v men ger ibland bara 1v. Gå blir han så här galen eller uppför sig såhär. Tappar spännig lite random eller som min nu helt....
Jag får en ny "eliminator".
Sen vill jag uppmärksamma er på att han va intresserad av att ha reda på mitt CE nummer. Det står angivet på baksidan av klipparen (etiketten). Vid "soptunnan" och innehåller 9 siffror.
Jag har lagt till den infon i min signatur här på bygghemma .se
För om....Vilket vissa här vittnar om så läser Bosch kanske denna bloggen. Då är det bra om dom kan få bra och rätt info. som möjligt så dom kan uppdater/felavhjälpa/utveckla våra kära klippare. Det tror jag alla här ställer upp på.
ET numret va tydligen viktigt. Så jag ber er alla att läsa er klippare i rumpan...... och lägga till nr. i signaturen.
Se här under så förstår ni hur.
Eftersom min klippare nu står still får jag för en gångs skull sitta still o dricka öl och inte gå runt efter Indy. Kan ju ifs va rätt gott som omväxling.
Jag har inget emot att vara en testpilot för Bosch, men då skall jag vara det officiellt och inte på detta sättet
jag säger detta efter som jag ju har gjort smärre förbättringar på min och då gäller ju inte garantin.......
Får jag däremot ett tillstånd för det så gärna för mig, men då skall jag ha det skriftligt från Bosch (kräver alltså inte betalt)
Har du har blivit en sådan testpilot MeanMike, eftersom du plötsligt har access till felkoderna ?
Är det ingen risk för cider igen nu när du är utan indy
Hade jag haft någon i Halmstad med nätaggregat så skulle jag testat o kunnat redogöra direkt om det är nätagg. som man trodde på BoschEriksgatan skrev:Citerar vad en vis man skrev i inlägg #3941:
Att det blir tjall på nätaggregat är normalt inte så vanligt, men de verkar ju ha bytt leverantör från 2012 till 2013 eftersom märkningarna helt gjordes om. Jag lade i våras in två bilder som visar skillnaderna men det enklaste är att kolla på årtalet. Någon med 2012 års nätaggregat som har problem enligt ovanstående? Det borde finnas en del osålda klippare kvar (även 2012-or hos t ex Hornbach) så kolla där ni har köpt klipparen om ni kan få testa med ett annat nätaggregat över dagen.
Någon med problem som testat klocktimer?
Nä jag har precis öppnat en Carlsberg så det e lugnt. För min del så bidrar jag gärna till att Bosch får en så bra produkt som möjligt. Det gör väl egentligen alla här. För då får jag ju det bättre själv. Om det e så att du moddat själv förstår jag dig. Det e naturligtvis frivilligt. Dom flesta har nog inte moddat själva. slipat knivarna har jag förstås.Tyk1 skrev:Angående att koppla CE. Numret på min klippare till mitt ID på forumet.
Jag har inget emot att vara en testpilot för Bosch, men då skall jag vara det officiellt och inte på detta sättet
jag säger detta efter som jag ju har gjort smärre förbättringar på min och då gäller ju inte garantin.......
Får jag däremot ett tillstånd för det så gärna för mig, men då skall jag ha det skriftligt från Bosch (kräver alltså inte betalt)
Har du har blivit en sådan testpilot MeanMike, eftersom du plötsligt har access till felkoderna ?
Är det ingen risk för cider igen nu när du är utan indy
Då får jag väl be alla dom som inte moddat själva att skriva in CE nr.
Även jag vill bidra, men det får nog bli så att dom som inte moddat kan lägga in sitt nummer om inte Bosch går med på något annat sätt.MeanMike skrev:Nä jag har precis öppnat en Carlsberg så det e lugnt. För min del så bidrar jag gärna till att Bosch får en så bra produkt som möjligt. Det gör väl egentligen alla här. För då får jag ju det bättre själv. Om det e så att du moddat själv förstår jag dig. Det e naturligtvis frivilligt. Dom flesta har nog inte moddat själva. slipat knivarna har jag förstås.
Då får jag väl be alla dom som inte moddat själva att skriva in CE nr.
hur var det nu med accessen till felkoderna, den undviker du skickligt
Den som söker finner. o jag finner ibland
Det e väl ok om jag kan hitta nåt användningsbart emellanåt?
Jag antar du inte har nåt emot det?
Tänkte på det.....ce nr är ju inte något serienr. det är väl en typ av batch nr? art. nr?
Det e väl ok om jag kan hitta nåt användningsbart emellanåt?
Jag antar du inte har nåt emot det?
Tänkte på det.....ce nr är ju inte något serienr. det är väl en typ av batch nr? art. nr?
Redigerat:
42 V stadigt o fint, men testslingan fick samma beteende direkt. 20 meter tråd åt fanders och samtal med Bosch på måndag.tealine skrev:
Undra vad jag gjorde rätt igår som löste det hela då?
På begäran för ett tag sedan så har jag nu gjort en liten bildserie hur du skall ta av skalet på Indegon.
För att göra detta behöver man torx bits med storlek 20 samt 25 (ett lågt 25 bits behöver man om man skall öpna boxen in till motorerna och batteri packen)
Alla som gör detta gör det på egen risk......
Tryck försiktigt fram låsfliken (sen nästa bild först) och lyft på Bosch skylten
Lossa dom 2 skruvarna till den silvriga front plåten
Lyft frontplåten uppåt ur sin ficka längst fram (här ligger det dessutom en magnet som lätt kan trilla bort, håll reda på den)
Lossa sedan muttern med en 10mm nyckel
Peta loss locken på sidan framför bakhjulen och skruva bort skruvarna på bägge sidorna
Lossa kontakten under den svarta luckan genom att först trycka in låsningen med en mejsel och dra sedan försiktigt ur kontakten
På bägge sidor bänd försiktigt ut sidan ur sitt upphängnings fäste.
Lyft på skalet
Du har nu en Cabriolet Indego som kan rengöras tex inför vintern förvaringen
Lossa dom 4 skruvarna till boxen för motorer samt batteri pack (långt torxbits nbr 25 behövs)
Lyft på locket, så kan se motorerna samt längst fram batteri packen (kontakt stycket närmast är för ett extra batteri pack som bara är att plugga in som det verkar)
Jag fortsatte och för den nyfikne har ni nedan har ni även bild på hur växel lådan ser invändigt
(en dubbel planet växel)
För att göra detta behöver man torx bits med storlek 20 samt 25 (ett lågt 25 bits behöver man om man skall öpna boxen in till motorerna och batteri packen)
Alla som gör detta gör det på egen risk......
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tryck försiktigt fram låsfliken (sen nästa bild först) och lyft på Bosch skylten
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lossa dom 2 skruvarna till den silvriga front plåten
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lyft frontplåten uppåt ur sin ficka längst fram (här ligger det dessutom en magnet som lätt kan trilla bort, håll reda på den)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lossa sedan muttern med en 10mm nyckel
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Peta loss locken på sidan framför bakhjulen och skruva bort skruvarna på bägge sidorna
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lossa kontakten under den svarta luckan genom att först trycka in låsningen med en mejsel och dra sedan försiktigt ur kontakten
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
På bägge sidor bänd försiktigt ut sidan ur sitt upphängnings fäste.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lyft på skalet
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har nu en Cabriolet Indego som kan rengöras tex inför vintern förvaringen
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lossa dom 4 skruvarna till boxen för motorer samt batteri pack (långt torxbits nbr 25 behövs)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lyft på locket, så kan se motorerna samt längst fram batteri packen (kontakt stycket närmast är för ett extra batteri pack som bara är att plugga in som det verkar)
Jag fortsatte och för den nyfikne har ni nedan har ni även bild på hur växel lådan ser invändigt
(en dubbel planet växel)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har absolut inget emot det....kan bara gratuleraMeanMike skrev:
Men jag vill gärna ha en sammanställning av alla felkoderna i handen när man står i trädgården,
(såklart med en öl i ena näven) och undrar vad denna felkoden betyder, och varför gjorde den så?:banghead: