Hejsan!

Jag ska koppla in ett nytt badkar och det finns vattenledningar i taket ovanför karet. Min tanke var att göra avstickare från dessa rör med hjälp av klämringskopplingar, T-rör. Nu börjar jag bli osäker på om det går att få dit T-rören efter att jag kapat de befintliga rören. Finns det något annat sätt att göra detta på om de befintliga rören inte går att rubba på tillräckligt mycket efter avkapning? Finns det någon lösning där man inte alls behöver såga av de befintliga rören?

Hoppas någon kan hjälpa till. Tack!

Det finns vissa kopplingar som ska vara enklare att montera på ett rör som inte kan dras isär tillräckligt... Minns inte vad de kallas såhär på rak arm...

Krilleman
Demontera klammerna på väggen var det matas ifrån, så får du mer utrymme, samt trä på mutter och kona på röret innan själva T-röret.

Det räcker gott och väl, för då får du en extra cm som klamman bygger, ganska exakt samma som ett 15 instick på dom flesta fabrikanters kopplingar.

Skicka upp en bild så kan du få en utförligare förklaring om jag är otydlig!

relax.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack för svar. Jag har tyvärr inte möjlighet att knäppa en bild nu. Hittar bara en gammal bild på rummet med ledningarna i taket, dock isolerade. Hade tänkt gå in med avstick där den röda pilen visar. Rören sitter monterade med klammrar i taket där den gröna pilen visar (om det var det du menade med klammrar). Jag är väldigt osäker på om rören alls kommer kunna rubbas horisontellt efter avkapning, fast det kommer ju gå att rubba dem vertikalt, men räcker det?

Krilleman
Jaha, snabbt antagande av mig att jag trodde det var ett badrum med vanliga 4cc klammer på vägg. För snabb att anta saker och ting såhär på en måndagkväll!

Jodå, det kan bli lite svårt att rubba dessa i sidled. Fluxor tänker dock rätt. (till skillnad från mig ;))

Vad är det för dimension på rören där T-rören ska in?

Hehe, det är 22mm och 15mm på rören. Avsticken ska vara 15mm.

Någon som vet var man får tag på de kopplingar som Fluxor nämner eller vad de kallas för? Alltså kopplingar som ska vara enkla att sätta fast även när rören inte går att dra isär.

Har inte hört om T stycken som går att skjuta däremot vanliga skjutbara skarvar finns det. Men går det verkligen inte rubba röret 1 cm om du tar bort klammern på den långa väggen med tavlan på.

Problemet är att rören inte bara svänger av längs den långa väggen där spegeln hänger utan rören fortsätter även rakt fram genom väggen. På andra sidan är det svårt att lossa på något.

Kortväggen gissar jag att den är ca 2,5-3 meter och då borde det inte vara omöjligt att "böja" röret tillräckligt (på mitten) så att det går att få dit T-kopplingen efter att ni tagit bort alla fästpunkter på sträckan. Att göra det ensamt kan vara knivigt men om ni är två stycken så borde ni klara det.

Okej, det kanske fungerar. Jag får nog prova och ha en plan B om det skulle skita sig. Tack

Krilleman
Vatette har ju "lången" som är skjutbar om man ska använda klämringar och undvika hyra pressmaskin.

22mm RSK: 194 70 13 Kan tex köpas här
15mm RSK: 194 70 05 Kan tex köpas här

Kontrollera så det bara inte är 16mm där du tror att det är 15mm, kan vara svårt att se skillnad ibland.
Då behöver du ett reparations T-rör som är skjutbart.
16x15 RSK: 194 45 03 Kan tex köpas här

Redigerat:
Tack för länkarna krilleman, de där lången-kopplingarna finns inte som T-rör va? Verkar bara vara skarvar. Skulle ju kunna vara bra att ha om vanliga T-rör inte fungerar i och för sig så att man inte står helt utan vatten i huset.

Det där reparations T-röret är ju utan stopp, bara i fel dimension. T-rör med dimensionerna 22x15x22 och 15x15x15 och som inte har stopp vore klockrent om det fanns. Är ganska säker på att det är 15 mm och inte 16mm.

Krilleman
T-rör utan stopp 15 & 22 har jag aldrig sett.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.