1 160 705 läst · 6 151 svar
1161k läst
6,2k svar
Bosch Indego 10 robotklippare
Ni menar överspänningsskydd, själv använder jag ett sånt här till min klippare: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=430749
Bäst i test i råd och rön och inte speciellt dyrt.
Bäst i test i råd och rön och inte speciellt dyrt.
Äntligen kom det namn jag letade efter igår ÖVERSPÄNNINGS SKYDD, tack Legion.legion skrev:
Skall skaffa mig ett snarast, så ofta som det åskar här vid denna årstiden (bor skärgården).
Lyxlösningen är att låta en elektriker installera ett överspänningsskydd på inkommande el direkt i proppskåpet. Då blir hela huset skyddat mot strömspikar och man slipper ha lösa överspänningsskydd här och var.
Lite bilder på min dämpning av klippupphängningen som utlovades.
Jag har satt självhäftande neopren gummi lister på dom inringade ställen samt är på väg att göra det där pilen pekar (bara på ena sidan av denna styrning) vet inte om detta är samma gummi som det ni kallar armaflex ?
Därefter smörjer jag med silikon spray som går in i svampgummit och gör att det glider lätt vid justering av klipphöjd,
Noterade att mot min gamla 5,7:a 2012 så har Bosch gjort en mekanisk ändring, en av dom gjutna styrningarna som pilarna pekar på fanns inte på min gamla maskin ( = försök till minskning av glappet, tämligen dåligt resultat får jag säga )
Kniv slipning:
Passade även på att göra ett test genom att även slipa dom 2 ytor som pilarna pekar på, för att se om det kan minska risken att gräs fastnar under knivarna och sätter fast dom (bilden tagen före slipning)
Min nya maskin har fått dessa svarta hjulupphängningar, den gamla hade galvade.
Kan detta verkligen minska risken för att dom fastnar och ger falsklarm för lyft ?? jag smörjde i alla fall axlarna med PTFE spray i förebyggande syfte
Även på min maskin hade bägge tornen (hornen) gått av vid transport, men det verkar inte ha någon påverkan funktionen vad jag kan märka ännu.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har satt självhäftande neopren gummi lister på dom inringade ställen samt är på väg att göra det där pilen pekar (bara på ena sidan av denna styrning) vet inte om detta är samma gummi som det ni kallar armaflex ?
Därefter smörjer jag med silikon spray som går in i svampgummit och gör att det glider lätt vid justering av klipphöjd,
Logga in
Skapa konto
Noterade att mot min gamla 5,7:a 2012 så har Bosch gjort en mekanisk ändring, en av dom gjutna styrningarna som pilarna pekar på fanns inte på min gamla maskin ( = försök till minskning av glappet, tämligen dåligt resultat får jag säga )
Logga in
Skapa konto
Kniv slipning:
Passade även på att göra ett test genom att även slipa dom 2 ytor som pilarna pekar på, för att se om det kan minska risken att gräs fastnar under knivarna och sätter fast dom (bilden tagen före slipning)
Logga in
Skapa konto
Kan detta verkligen minska risken för att dom fastnar och ger falsklarm för lyft ?? jag smörjde i alla fall axlarna med PTFE spray i förebyggande syfte
Logga in
Skapa konto
Även på min maskin hade bägge tornen (hornen) gått av vid transport, men det verkar inte ha någon påverkan funktionen vad jag kan märka ännu.
Tyk1 skrev:Lite bilder på min dämpning av klippupphängningen som utlovades.
Den ligner Armaflex
Kniv slipning:
Veldig bra jobbat ! Mens du har den oppe kan du kle det bakre rommet med ljudempingsmatte så får du en Robot som avgir 63 db i normal hastighet og 68db i høyfart på klippe aggregatet ..... det gjør min
Hvis du kjør uten tornen vil vel storegummiopphenget av den yttre kåpen få det tuft, Send bild til Bosch og be de sende deg nye torn, Jeg la en bit Armaflex mellom tornen og kåpan.
Tror du verkligen Bosch skickar nya stödelement/torn på posten ? Vore intressant isåfall. Ganska säker på att de vill ha in den på service isåfall. Ooops, här var det lite modifikationer, hur gör vi med garantin tro....rcjofo skrev:Veldig bra jobbat ! Mens du har den oppe kan du kle det bakre rommet med ljudempingsmatte så får du en Robot som avgir 63 db i normal hastighet og 68db i høyfart på klippe aggregatet ..... det gjør min
Hvis du kjør uten tornen vil vel storegummiopphenget av den yttre kåpen få det tuft, Send bild til Bosch og be de sende deg nye torn, Jeg la en bit Armaflex mellom tornen og kåpan.
Tjoho så glad jag blir. Precis som jag trodde. Du har ju satt dämpare på sidorna. men på de 2 klackar som är på bild på höger resp vänstar sida ,kan man inte sätta på utsidan? 2 är ju ingen front på, men de 2 andra har ju front. Då dämpar man ju på det hållet oxå. sen undrar jag om du har nåt glapp på insidan , mellan motorfästet och höj/sänk cylindern?
Tror du verkligen Bosch skickar nya stödelement/torn på posten ? Vore intressant isåfall. Ganska säker på att de vill ha in den på service isåfall. Ooops, här var det lite modifikationer, hur gör vi med garantin tro....
Ja .
Ja .
Tyk1 Kan du inte göra en bildserie hur man plockar isär maskinen i rätt ordning så man inte bryter av något onödigt dumt?
Typ
1. skruva loss dessa 2 skruvar
2. vrid sen....
3. gå o ta en öl...(skoja bara)
4 .....osv.
Skulle nog många fler våga kika inne i maskinen och komma med goda lösningar.
Tänkte tex på ett materiel som finns i skärbrädor, tunna som plastfilm som går att rulla ihop osv.
Mycket bra glid egenskaper o troligtvis rätt tjocklek för o passa. så slipper man smörja.....
Typ
2. vrid sen....
4 .....osv.
Tänkte tex på ett materiel som finns i skärbrädor, tunna som plastfilm som går att rulla ihop osv.
Mycket bra glid egenskaper o troligtvis rätt tjocklek för o passa. så slipper man smörja.....
MeanMike skrev:Tyk1 Kan du inte göra en bildserie hur man plockar isär maskinen i rätt ordning så man inte bryter av något onödigt dumt?
Typ
2. vrid sen....
4 .....osv.
En bildserie vore smart ja....:eek:
Tja, det är ganska enkelt.... om jag skulle behöva skicka in den så tar det inte mer än 5 minuter att ta bort remsornamortimer skrev:
Jadå jag har ett glapp på insidan (i röret för höj och sänk cylindern) har inte gjort något åt det ännu, men det var något som i ett tidigt inlägg i denna tråden tryckte dit en bit av ett stripes för att minska det glappet, och jag tänker testa även det om brööl uppstår senare (men än så länge är den tyst och fin trots att den behöver gå upp på högsta varvtalet ibland vid högt gräs/ojämnheterMeanMike skrev:Tjoho så glad jag blir. Precis som jag trodde. Du har ju satt dämpare på sidorna. men på de 2 klackar som är på bild på höger resp vänstar sida ,kan man inte sätta på utsidan? 2 är ju ingen front på, men de 2 andra har ju front. Då dämpar man ju på det hållet oxå. sen undrar jag om du har nåt glapp på insidan , mellan motorfästet och höj/sänk cylindern?
*Skall försöka skapa en bildserie till er en dag med dåligt väderMeanMike skrev:Tyk1 Kan du inte göra en bildserie hur man plockar isär maskinen i rätt ordning så man inte bryter av något onödigt dumt?
Typ
2. vrid sen....
4 .....osv.
* Visst vore det bättre att limma dit en plast distans i rätt tjocklek (för glidet skull), men att limma i denna typen av plast är lite svårare, och dessutom är det inte reversibelt om du skall skicka in den för reklamation av något annat som går sönder.