1 160 705 läst · 6 151 svar
1161k läst
6,2k svar
Bosch Indego 10 robotklippare
Då var det dags igen .... säger det igen; Vilket SKRÄP Indegon är! Hämtade min nya robot i torsdag och den började bröla ganska direkt. Men där stoppade det inte. Var ute och skulle kolla till Fido och ser då att han står i sitt bo. Trycker igång den och då står det "Fel i begränsnignstråden....". Okej. Har inte varit ute på gräsmattan på någon timme. Lampan på basstationen lyser inte. Nehe. Mäter slingan till ca 6ohm. Okej. Vad kan det då vara... provar annan utrustning i 230W eluttaget, okej. Mäter spänningen från transformatorn, lite hastighet var den 42volt. Märkligt. Ansluter allt igen, inget bättre. Kollar spänningen igen från transformatorn, inte en enda volt. Värmeslag tro ? Mäter tempen där trafon står; 31 grader. Den är specad till att klara 50 grader (bör inte hända något innan 55 grader dock med säkerhetsmarginal). Ryckt strömen nu och ska ut om en stund o kolla igen
Valet en gång i tiden stod mellan Landroid 1.0, Bosch Indego och HQ AM 220/308. Ack vilket misstag man har gjort!
Valet en gång i tiden stod mellan Landroid 1.0, Bosch Indego och HQ AM 220/308. Ack vilket misstag man har gjort!
Redigerat:
Ja jag ser att petterniklas e likadan. Men Ni kan ju inte ha alla dessa saker men skriver ju som om ni ägde o kör dessa dagligen. hur går det till. Det luktar ju troll .............Ni andra kan ju klicka på namnet i uppe till vänster så ser ni alla trådar som man e aktiv i. det e ju visserligen bra att man e aktiv. men om nån skriver bara för att synas och egentligen inte ens har en maskin så blir det ju pankaka av det hela. Då e det ju inte seriöst. Har du alltså 3 klippare eftersom du deltar i debatten om hur dom fungerar osv.?
Det har ju talats om troll här innan men .......Jag säger inte att du är det. men jag skulle gärna veta hur många produkter du har som du deltar i? o även petterniklas skulle va roligt o höra. Det kanske e helt ok.
Det har ju talats om troll här innan men .......Jag säger inte att du är det. men jag skulle gärna veta hur många produkter du har som du deltar i? o även petterniklas skulle va roligt o höra. Det kanske e helt ok.
Känns inte som ett seriöst inlägg så jag kommer inte ens besvära mig att skriva något längre svar!MeanMike skrev:Ja jag ser att petterniklas e likadan. Men Ni kan ju inte ha alla dessa saker men skriver ju som om ni ägde o kör dessa dagligen. hur går det till. Det luktar ju troll .............Ni andra kan ju klicka på namnet i uppe till vänster så ser ni alla trådar som man e aktiv i. det e ju visserligen bra att man e aktiv. men om nån skriver bara för att synas och egentligen inte ens har en maskin så blir det ju pankaka av det hela. Då e det ju inte seriöst. Har du alltså 3 klippare eftersom du deltar i debatten om hur dom fungerar osv.?
Jag svarar mig fel. Tydligen har transformatorn problem med temp redan vid 35 grader. Nu fungerar strömmatningen igen till stationen.mortimer skrev:Då var det dags igen .... säger det igen; Vilket SKRÄP Indegon är! Hämtade min nya robot i torsdag och den började bröla ganska direkt. Men där stoppade det inte. Var ute och skulle kolla till Fido och ser då att han står i sitt bo. Trycker igång den och då står det "Fel i begränsnignstråden....". Okej. Har inte varit ute på gräsmattan på någon timme. Lampan på basstationen lyser inte. Nehe. Mäter slingan till ca 6ohm. Okej. Vad kan det då vara... provar annan utrustning i 230W eluttaget, okej. Mäter spänningen från transformatorn, lite hastighet var den 42volt. Märkligt. Ansluter allt igen, inget bättre. Kollar spänningen igen från transformatorn, inte en enda volt. Värmeslag tro ? Mäter tempen där trafon står; 31 grader. Den är specad till att klara 50 grader (bör inte hända något innan 55 grader dock med säkerhetsmarginal). Ryckt strömen nu och ska ut om en stund o kolla igen
Kantklippningen är ju ett fiasko också. Klipparen missar ju hur mycket som helst. Den går inte i samma spår vid kantklipp som när den karterar.
O pipet från larmet är ju patetiskt. Knappt jag hörde det när jag stod bredvid klipparen först.
Brölet kommer definitivt från obalans och dålig upphängning av knivanordningen. Det räcker att det är en ytterst liten ojämnhet(knappt så jag själv känner det med bara fötterna) när den ska vända och har turboläget i; då "skakar" hela knivanordningen.
Mätte med telefonen nu när den brölade och låg då på 79-81dB, aningen högre än de specade 75 på klipparen. Står ännu lägre i manualen vet jag.
Redigerat:
Du har kanskje lagt merke til at kabelen under ladestasjonen ikke går i senter? Det betyr også at klipperen ikke har kabelen i senter når den følger kabel. Dermed vil klipper gå lenger ut når den går den ene veien enn når den går den andre veien.mortimer skrev:
Men har du fått klipperen til å klippe kant i det hele tatt?
Ref en tidligere post (rundt side 140) kan det tenkes at teipen over alarmen ikke er tatt av. Åpne maskinen og ta av teipen.mortimer skrev:
Jo det förstår jag, men vilken äger du och har erfarenhet av? De (om) du inte äger, sitter du då o gissar om klipparna då? Jag bara undrar. Det är ju inte så lätt o diskutera nåt som man inte ens har. erfarenheter blir ju lite kul då.......mortimer skrev:
Jag vill inte vara ohövlig, men om du skriver, tipsar, snackar om fel osv. o så har du inte en sån klippare. Blir det inte lite konstigt då?
Eriksgatan va noga en gång innan i denna tråden ang. hålla sig till fakta osv. Hur ställer sig detta? Är inte detta vad vi kallar "troll i tråden. Bara för diskussionens skull? eler jobbar du med alla? Vilken/vilka maskiner har du? eller e det bara snack?
Som sagt jag vill inte vara ohövlig men om det är som jag tror då är ju denna tråden inte värd ett skvatt. Vem kan man lita på här?
Då kan ju jag bli hjärnkirurg......också.
,
Man måste väl inte göra alla misstag själv?MeanMike skrev:
En lärare har ju oftast läst sig till det han lär ut så kan det väl vara även här?
Som med alla forum så måste man kanske vara lite kritisk till det man laser för det finns de som är tvärsäkra på sin inlästa sak som kanske inte helt stämmer med verkligheten. Det finns säkert flera rätt på samma fråga.
Hjärnkirurg blir du inte på något forum kan jag lova dig...MeanMike skrev:Jo det förstår jag, men vilken äger du och har erfarenhet av? De (om) du inte äger, sitter du då o gissar om klipparna då? Jag bara undrar. Det är ju inte så lätt o diskutera nåt som man inte ens har. erfarenheter blir ju lite kul då.......
Jag vill inte vara ohövlig, men om du skriver, tipsar, snackar om fel osv. o så har du inte en sån klippare. Blir det inte lite konstigt då?
Eriksgatan va noga en gång innan i denna tråden ang. hålla sig till fakta osv. Hur ställer sig detta? Är inte detta vad vi kallar "troll i tråden. Bara för diskussionens skull? eler jobbar du med alla? Vilken/vilka maskiner har du? eller e det bara snack?
Som sagt jag vill inte vara ohövlig men om det är som jag tror då är ju denna tråden inte värd ett skvatt. Vem kan man lita på här?
Då kan ju jag bli hjärnkirurg......också.
,
Om du vil ha en diskusjon om hvem som skal få lov å stille spørsmål om hva, så start en egen tråd for dette. Denne tråden handler om et spesielt produkt. Da holder vi oss til å snakke om dette produktet.MeanMike skrev:
All ære for ditt gode forsøk på å være selve definisjonen av et forumtroll.
Eriksgatan
Besserwisser
· Sverige
· 869 inlägg
Eriksgatan
Besserwisser
- Sverige
- 869 inlägg
Klipparen har en enda väg att gå ut från laddstationen. Backa ut, vända 180[SUP]o[/SUP] och kör sedan motsols både när den karterar och vid kantklippning. Motsols trådföljande gör att klipparen klipper ca 7 cm längre över tråden än om den gör det medsols. Jag har aldrig sett att Indegon har kantklippt medsols.petterg skrev:
Eriksgatan
Besserwisser
· Sverige
· 869 inlägg
Eriksgatan
Besserwisser
- Sverige
- 869 inlägg
Hrm, jag har hållit mig lite i bakgrunden några dagar då jag börjar tro att jag har haft samtliga de robotklippare Bosch någonsin har producerat, dvs 6 st totalt och alla prototyper, och att hela trådens 3300 inlägg som jag själv inte har skrivit är skrivna av troll som alla jobbar på Bosch och som skriver här bara för att få högre ranking på "Indego" på Google Analytics.
Tänk på filmen Truman Show så förstår ni hur jag tänker...
Tänk på filmen Truman Show så förstår ni hur jag tänker...
Ja, om man inte har varit inne på några dagar så har man lite att läsa, men nu är man ikapp (hur många gånger hinner man klippa sin gräsmatta manuellt under tiden som man läser samtliga inlägg? ).
Kvällens reflektion går till Mortimer. Egentligen finns såklart en poäng i att man som konsument att man ska få en felfri produkt där det inte skall krävas att man är ingenjör för att kunna hantera sin gräsklippare, men har man varit aktiv i detta forum så länge så känns ditt angreppssätt till din nya maskin som något sinnesslött. Förvisso så skall maskinen såklart varva ner när den har kommit förbi en svår passage, men utifrån vad du tidigare har läst på forumet, varför inte ha lite is i magen och gör rätt från början? Att starta klippningen med endast tre mm marginal istället för att först ställa den i högsta läget och jobba sig nedåt är ju bara dumt, ungefär som att man söker problem. Såvida du inte matar din gräsmatta med anabola steroider så har du gott om marginal för att börja på det högsta läget och jobba dig nedåt.
Utdelar även en guldstjärna till MeanMike som på ett utmärkt sätt blandar ironi och elakheter med sakliga inlägg.
Kvällens reflektion går till Mortimer. Egentligen finns såklart en poäng i att man som konsument att man ska få en felfri produkt där det inte skall krävas att man är ingenjör för att kunna hantera sin gräsklippare, men har man varit aktiv i detta forum så länge så känns ditt angreppssätt till din nya maskin som något sinnesslött. Förvisso så skall maskinen såklart varva ner när den har kommit förbi en svår passage, men utifrån vad du tidigare har läst på forumet, varför inte ha lite is i magen och gör rätt från början? Att starta klippningen med endast tre mm marginal istället för att först ställa den i högsta läget och jobba sig nedåt är ju bara dumt, ungefär som att man söker problem. Såvida du inte matar din gräsmatta med anabola steroider så har du gott om marginal för att börja på det högsta läget och jobba dig nedåt.
Utdelar även en guldstjärna till MeanMike som på ett utmärkt sätt blandar ironi och elakheter med sakliga inlägg.