Waxinator skrev:
Beroende på version så upphört inte brölandet förrän du tar ur röda nyckeln och startar om klipp passet. Jag har inte haft tillfälle att testa min nya 05167 på gräs ännu denna månaden.
Om du fester klippeagregatet og/eller klippemotoren slik at vibrasjonene forsvinner, vil også klipperen varva ned uten at du trenger å ta ut den røde nøkkelen. (Det fungerte for meg i to dager, så forsvant klipperen slik at jeg ikke vet om det var en varig løsning)
 
mortimer skrev:
Körde den på läge 5 tidigare idag när jag skrev härinne. Höjde den till läge 6 nu när den fick ut o klippa igen (haft den i basstationen stora delar av dagen) och då var det normalt ljud på den tills jag gick ut vid 20.00 nu ikväll då den hade börjat "bröla". Höjde den till läge 7 och väntade 5min, inget bättre. What the heck... provar läge 8 också och lät den gå 5 min men ingen förändring

En extra notering... ljudet är mer påtagligt högt ju lägre ner man kommer i klipphöjd, "pendeln" blir större helt enkelt.
Det er riktig at pendelen blir større, men gleppet og arealen på anleggsflaten er konstant uansett høyd og derfor vil den som du beskriver kunne vibrere også på de større høyder. Min har størst glepp på høyde 5 hvor den har gått i hele sommer ...... uten et brøl even på høgvarv.. og når den kommer til lettere klipping varvar den ned etter noen minuter.

Siden din brøler så må den ha stor ubalans, kan du/den ha stuket tallerken ?
 
petterg skrev:
Problemet løses (som jeg har skrevet minst tre ganger denne uken, og Rcjofo også har skrevet mange ganger) ved å feste klippeagregatet med gummi/teip/buntband/amaflex/annet. At bosch ikke klarer å feste delene på sine maskiner tyder på en elendig kvalitetskontroll av produksjonen, ikke at kundene har feil på sitt gress!
Jeg har jevnlig hatt kontakt med Bosch og når jeg mailet dem måleresultatene på støy etter jeg hadde modifisert dem fikk jeg svar etter 10 min fra kundtjenst i Sverige denne gang ..... Hva har du gjodt ? Kan du beskrive ? :)

De fikk en kort beskrivelse og de skulle straks ta kontakt med Bosch utviklerne, jeg ba Bosch ta direkte kontakt med meg så skulle de få flere tips ...men det vil vel neppe skje ... rolleyes.gif

Tror kansje kundtjenst leser forumet, men det stopper nok der.
 
Redigerat:
petterg skrev:
Problemet er ikke at den varvar up. Problemet er at kippagregaten inte er festet godt nok i en rekke produkter slik at det høres ut som om noen står med en borhammer mot plasten når den går på høgvarv. Problemet løses (som jeg har skrevet minst tre ganger denne uken, og Rcjofo også har skrevet mange ganger) ved å feste klippeagregatet med gummi/teip/buntband/amaflex/annet. At bosch ikke klarer å feste delene på sine maskiner tyder på en elendig kvalitetskontroll av produksjonen, ikke at kundene har feil på sitt gress!
Instämmer helt och hållet. Har läst om din modifikation men anser inte att det är vi konsumenter som ska behöva lägga tid och pengar på en så pass dyr produkt som man ändå betalt för. När det blir problem sedan längre fram så kan säkert Bosch gnälla om att maskinen är modifierad och neka garantin.

Hade man fått en maskin gratis för att delta i i Pilotgrupp/Testgrupp och fått modifiera den precis som man vill så hade många härinne redan löst problemet.

Kunde inte skrivit det bättre själv; det är inte fel på vårt gräs.... annat än att det växer som det ska också ;)
 
  • Gilla
MeanMike och 1 till
  • Laddar…
mortimer skrev:
Hade man fått en maskin gratis för att delta i i Pilotgrupp/Testgrupp och fått modifiera den precis som man vill så hade många härinne redan löst problemet.
Det tror jeg også, her er det både ekspertise og etterhvert erfaring. Bosch vil gjerne ha tilbakemeldinger, men de vil ikke sponse oss.... tvert om et er vi som sponser dem ... og det er ikke tilfeldig at de lanserte den på det Skadinaviske markedet først .... en ting er at vi kjøper alt som er nytt og annerledes, men jeg vet at vi og er de mest frittalende kunder i verden.
 
Waxinator skrev:
Beroende på version så upphört inte brölandet förrän du tar ur röda nyckeln och startar om klipp passet. Jag har inte haft tillfälle att testa min nya 05167 på gräs ännu denna månaden.
Så fick jag också göra. Har min börjat bröla, så slutar den inte (5.8 46 nånting)
 
mortimer skrev:
Körde den på läge 5 tidigare idag när jag skrev härinne. Höjde den till läge 6 nu när den fick ut o klippa igen (haft den i basstationen stora delar av dagen) och då var det normalt ljud på den tills jag gick ut vid 20.00 nu ikväll då den hade börjat "bröla". Höjde den till läge 7 och väntade 5min, inget bättre. What the heck... provar läge 8 också och lät den gå 5 min men ingen förändring. Gjorde förändringen samtidigt som den klippte.
Och finns bara 2 ställen på min gräsmatta som inte är helt bra där jag dragit buskar som måste fyllas lite till (blev för lite efter jag fyllde i samband med buskdragningen) men de områdena har klipparen inte varit i närheten av ännu. Kan tillägga att min gräsmatta är tätvuxen och välgödd, inte en gammal med något strå här och där.
Den brölar inte på lågvarv.

En extra notering... ljudet är mer påtagligt högt ju lägre ner man kommer i klipphöjd, "pendeln" blir större helt enkelt.
Hade varit intressant o veta vad som fick den att börja bröla. Jag gissar ju på att den tog tag i något som fick (grop/mossa/hål) den att bröla. Du får sätta en kamera och spionera på den. sen vet du vad du ska preparera i din matta..........Jag gjorde så . såg vad som utlöste brölet , Nu har jag bara 250kvm gräs så det va ju inte så svårt o sitta o titta. Du har väl mer. antar jag.
 
petterg skrev:
Problemet er ikke at den varvar up. Problemet er at kippagregaten inte er festet godt nok i en rekke produkter slik at det høres ut som om noen står med en borhammer mot plasten når den går på høgvarv. Problemet løses (som jeg har skrevet minst tre ganger denne uken, og Rcjofo også har skrevet mange ganger) ved å feste klippeagregatet med gummi/teip/buntband/amaflex/annet. At bosch ikke klarer å feste delene på sine maskiner tyder på en elendig kvalitetskontroll av produksjonen, ikke at kundene har feil på sitt gress!
Detta är som hönan eller ägget. Från vilket håll vill man se problemet. Vi vet att konstruktionen vibbar, det kan jag inte påverka, men min matta kan jag påverka. Jag väljer då att se till att min inte varvar upp som första lösning.
 
Dette må være løsningen på finansiering av testpanelen www.indiegogo.com (y)
 
windy23 skrev:
Tro mig det krävs av någon anledning längre tid, ett par minuter försökte jag oräkneliga gånger och med nollställningar och liknande innan jag uppgivet och nära att ge upp hoppet om den lämnade den en längre stund och sedan upptäckte till min förvåning att den funkade perfekt när jag kom tillbaka för nya försök.
Har sedan både utökat och flyttat området några gånger och utan att lämna den strömlös en längre stund har det inte fungerat att kartera på nytt någon gång. (75dB 5.8 4679)
Utan att den varit strömlös en längre stund resulterade karteringsförsöken i att den antingen stod och snurrade runt utan att ens ha lämnat laddplattan. resp. åkte några meter och vikit av från linan resp. ibland kunnat följa linan bortåt 50 meter för att sedan vika av från den.
OK, om du har testat och kommit fram till att det behövs en halvtimme så köper jag det.
 
BRÖL.
Det har ju beskrivits en hel del men jag har lite svårt att riktigt förstå bröl eller borrhammare.
Det är ju inte helt enkelt att beskriva ljud eller ta upp på video om man inte samtidigt har ett referensljud.
Finns det några filmer på "bröl/borrhammare" samtidigt som en person i närheten beskriver i normal samtalston - eller förhöjd för att överrösta?
Själv så har jag erfarenhet av grannars motorgräsklippare som kan vara väldigt olika om de är gamla, åk-klippare eller nyare tystare 4-taktare. Personligen har jag haft sladdklippare i 20 år och de olika jag hunnit slita ner har haft ungefär samma ljudbild som varit betydligt mindre elaka än alla grannars bensindrivna.
Min Indigo ökar varvtalet när den kommer till ett tjockare parti ( typ i skugga) och varvar sen ner när det går lättare. Det ljud som blir när den varvar upp har jag inte upplevt som i närheten av min sladdklippare och även om Sokarates är mindre så måste den ju ha lite kraft för att klippa.
Felet bör väl rimligen vara obalans, och det i sig kräver väl kraft så att klipparens logik inte ser att det går lättare när den passerat ett svårt avsnitt? Obalans fixar man knapppast med lister eller dämpning, men väl kan man dämpa oljudet. Frågan är nog mera vad som är i obalans/resonans och går det att balansera bort?
 
Fick en känsla att någon här antog att obalansen vid högvarv är "bromsen" som gör att den inte varvar ner igen. Att nervarvning har funnits som standard, men som inte genomförs pga. obalans. Va här någon som har upplevt att versioner INNAN 05167 har kunnat varva ner själva? eller är detta en uppdatering från den builden?
Jag menar att maskinen uppfattar obalansen som om det går trögt och då fortsätter med högvarv.

Annars är ju obalansen i kombo med taskig infästning problemet.
Då får ju Bosch titta på infästningen och lösa det med en hylsa eller något som "tajtar" till "glappet" och bara skicka ut nya tallrikar som har balans. Om jag kan se rätt själv "glider" motorn upp o ner (beroende på höjd) i plast rännor. det är väl där det "glappar" då antar jag.

Eller har jag fattat o sett fel?:x
 
rcjofo skrev:
Jeg har jevnlig hatt kontakt med Bosch og når jeg mailet dem måleresultatene på støy etter jeg hadde modifisert dem fikk jeg svar etter 10 min fra kundtjenst i Sverige denne gang ..... Hva har du gjodt ? Kan du beskrive ? :)

De fikk en kort beskrivelse og de skulle straks ta kontakt med Bosch utviklerne, jeg ba Bosch ta direkte kontakt med meg så skulle de få flere tips ...men det vil vel neppe skje ... [bild]

Tror kansje kundtjenst leser forumet, men det stopper nok der.
De fikk tipsene fra meg også, men svarte som vanlig ikke. Forskjellen var vel at du hadde måleresultater å vise til.
 
rcjofo skrev:
Det tror jeg også, her er det både ekspertise og etterhvert erfaring. Bosch vil gjerne ha tilbakemeldinger, men de vil ikke sponse oss.... tvert om et er vi som sponser dem ... og det er ikke tilfeldig at de lanserte den på det Skadinaviske markedet først .... en ting er at vi kjøper alt som er nytt og annerledes, men jeg vet at vi og er de mest frittalende kunder i verden.
Egentlig en genial forretningsmodell.
Vi får samarbeide om å lage en konkurrent. Ingen tvil om at vår modell hadde vært overlegen alle andre i markedet.
 
MeanMike skrev:
Detta är som hönan eller ägget. Från vilket håll vill man se problemet. Vi vet att konstruktionen vibbar, det kan jag inte påverka, men min matta kan jag påverka. Jag väljer då att se till att min inte varvar upp som första lösning.
Nei, det er ingen høne-egg-situasjon. Det er mangelfull montering som gjør at noe ikke sitter fast når det blir rørt ved. Du kan selvsagt lage omstendighetene slik at det aldri blir noen berøring, men det er fortsatt ikke riktig at noe som slenger kniver rundt 4000 ganger i minuttet ikke er festet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.