Mikael_L skrev:
Du skriver "alltid" så ...

Jag kontrar väl med:
Varför kan man inte lita på den hantverkare som man anlitar?
Ja det kan man kanske om man är van att jobba med den hantverkaren....själv är jag kanske för nyfiken av mig av naturen vilket gör att jag frågar ALLTID vad saker kostar om det inte står någonstans....
 
andersmc skrev:
TS skulle begärt ett fast pris, alltså?
Nja...det är kanske inte nödvändigt...men man kan kanske prata om både arbete och ev rabatter från vilken prislista som gäller innan man börjar....när jag jobbade hos privatpersoner ville jag vara helt på det klara att det blev som kunden tänkt...och hur ska jag kunna veta det utan att först fråga?
 
Mikael_L
Ja, fast för en som inte vet hur hantverkare håller på så är det ju ganska svårt att veta vad man ska fråga om.

Det är helt enkelt svårt för privatpersoner.
Någon kanske frågar om timpenningen och ungefär hur lång tid det tar.
Sen kommer påslag på materialpriser, bilavgifter, hyreskostnader för verktyg, resekostnader, UE-arvoden, och allsköns påhittiga utgifter som en kalldusch efteråt.

Det som verkar vara normalt inom denna bransch har jag svårt att se någon annan bransch kan göra.
Om du beställer en charter-resa så kanske du kollar priset, vilket resmål, hotell osv det blir. Hur länge och tidsperiod.
Sen vet man ju att då har man kollat av tillräckligt, man kommer bli lite lagom nöjd efteråt. Valde man ett 2-stjärnigt hotell så betalade man mindre och var beredd på lite ostädade rum och skamfilade väggar i frukostmatsalen.


Men skulle man plötsligt få en tilläggsdebitering på flygplansstol "Ja men det förstår du väl, du har ju bara betalat för själva resan, givetvis måste vi ta betalt för stolen du satt i också. Och så blir det ju denna bältesavgift också, för det går ju inte att flyga utan att ha säkerhetsbälte, serru."


Hos läkaren får jag plötsligt betala väntrumsavgift, telefonavgift och läkarrockskostnad.


På baren, ölen som du betalar 50:- vid bardisken kostar 250:- om du får den serverad vid bordet. (Och detta får du inte veta om förrän några dagar senare och får försöka börja bråka om det då..)


edit:
Ja som kund förväntar man sig inte konstiga avgifter som är svåra att förutse, sen förväntar man sig att den man anlitar vet med sig att förklara saker av väsentlig betydelse för kunden, både vad det gäller uppdragets art och utförande men även de ekonomiska grejerna.
Men framförallt önskar man väl sig lite normal hederlighet och anständighet.
Då skulle det bli betydligt färre konflikter och sådana här trådar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Real7 och 1 till
  • Laddar…
Patrik_Hed skrev:
Råkade gilla och tydligen gick det inte att ångra sig på telefonen.

Det är inget konstigt, det är troligtvis inte av anledningen att det ska vara halogenfritt som EQLQ är vald utan snarare för att den är mer lättarbetad och därmed i visst mån tidsbesparande.

//Patrik
EQLQ mer lättarbetad? Hmm det håller jag inte med om!
En 3 ggr så onödigt dyr kabel gentemot vanlig EKLK
 
Tycker det ska tilläggas att det FINNS BRA hantverkare också, inte bara skräp.
EL och VVS branschen har sina "prislistor" som man har en hög rabatt på som oftast kunden inte får ta del av.
 
Men varför finns det en massa listor helt helt tokiga priser på?
Vad är liksom grejen med att sälja väggutag för 500kr stycket och sen ha 75% rabatt på detta?
Vore det liksom inte bara bättre att det kostade 125kr och ingen rabatt?
Personligen kan jag bli riktigt less på när man ska göra det så krångligt som möjligt att jämföra priser.

Känns ju som hela modellen är uppbyggd på att finna nya möjligheter att ta extra betalt.
Bygger man nytt så får man höga materialpriser och kör man med ROT så drar man på med timpriset.
Det är ju inte konstigt att folk pillar med elen själva....
 
  • Gilla
PappasHammare
  • Laddar…
Pumba skrev:
Men varför finns det en massa listor helt helt tokiga priser på?
Det svarar du ju själv på:

Pumba skrev:
Känns ju som hela modellen är uppbyggd på att finna nya möjligheter att ta extra betalt.
Bygger man nytt så får man höga materialpriser och kör man med ROT så drar man på med timpriset.
Det är ju inte konstigt att folk pillar med elen själva....
 
ALLA som säljer saker vill naturligtvis tjäna pengar på det, gör man inte det finns det knappast nån orsak att hålla på med försäljning. För 98 % av dom som driver företag gör det för att tjäna pengar, och inte för att få jobba mer och tjafsa med sura kunder.
Och det är inte bara hos el och VVS det förekommer påslag och rabatter som "sticker i ögonen" på "vanligt" folk. Men oftast kommer aldrig inköpspriserna ut till allmänheten och då folk inte vet om "pris in" tycker dom att "pris ut" är ok. Kolla gärna på delar till fordon, trädgårdsredskap mm.
 
Mikael_L
elmont skrev:
ALLA som säljer saker vill naturligtvis tjäna pengar på det, gör man inte det finns det knappast nån orsak att hålla på med försäljning. För 98 % av dom som driver företag gör det för att tjäna pengar, och inte för att få jobba mer och tjafsa med sura kunder.
Och det är inte bara hos el och VVS det förekommer påslag och rabatter som "sticker i ögonen" på "vanligt" folk. Men oftast kommer aldrig inköpspriserna ut till allmänheten och då folk inte vet om "pris in" tycker dom att "pris ut" är ok. Kolla gärna på delar till fordon, trädgårdsredskap mm.
Ska jag tolka det som att du anser att dessa 127.500:- som TS ska betala för sitt material är helt skäligt?

Och främst av anledningen "för att tjäna pengar, och inte för att få jobba mer och tjafsa med sura kunder" ..?
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Du får tolka mina inlägg precis som du vill (y) för då kan du ju läsa in det som passar dig i texterna. Vad jag blir lite trött på är att folk är oerhört duktig på att jämföra äpplen och päron.
Samt lika dåliga på att fråga på priser INNAN man köper, åker jag till bilhandlaren och beställer en bil utan att fråga på pris lär jag nog få betala vad dom begär.
Att pengar är den främsta anledningen till att dom flesta startar egen elfirma förstår du nog, och som exempel på sura kunder kan jag ge dig ett exempel. För några veckor sedan monterade jag el i en "friggebod" det kostade ca 10 000:- tot, under arbetets gång flyttade jag på utgångspunkten för mina resor vilket kunden var väl medveten om INNAN arbetet påbörjades. Kostnadsförslaget jag lämnat låg på 12 - 14 000:- Jag fick en extra beställning på en elmätare och i stället för att köpa den genom mina vanliga "kanaler" satt jag en timme (på fritiden) och sökte och hittade ett alternativ till halva "normala" kostnaden och kunden fick köpa den för halva "normalpriset".Under mina tre platsbesök arbetade jag hela tiden utan pauser. Mitt påslag på matr låg mellan 10 o 15%. När jag skickade fakturan tar det en par dagar innan "kunden" ringer och klagar på att jag under två dagar hade för långa resor (pga flytten) och det ville han inte godta. Dessutom tyckte han att det våtrumeelement jag satt upp i duschutrymmet var på tok för dyrt och att jag borde dra av halva kostnaden, för han visste vad element kostade.
Så även om man utfört ett bra arbete till ett mycket konkurrenskraftigt pris så får man möta dom "sura kunderna" nästan varje vecka och även om jag ger dom ett kanonpris så tycker dom att jag lurar dom.
Tack och lov är inte alla så, men dom relativt många gör att man kanske läser inläggen där folk klagar med en något annan infallsvinkel.
Och om TS ska betala 127 500:- vet vi väl inget om än eller har jag missat nått ?
 
Enk Projektet skrev:
Varför frågade du inte innan ni började bygga ang priser, tider, omfattning osv?
jo det gjorde jag.. är ett väldigt krångligt hus, med mycket egendraget, och fastklämt i väggar. etc. fick tillsvar en uppskattning på 2 pers i tre veckor och att om det var ett fast pris så skulle han behvöa lägga på 20 % för att inte själv hamna i knipa. (ett resonemang jag kan förstå) De två som jobbat har verkligen jobbat på bra och det går fortare än planererat.
 
elmont skrev:
Du får tolka mina inlägg precis som du vill (y) för då kan du ju läsa in det som passar dig i texterna. Vad jag blir lite trött på är att folk är oerhört duktig på att jämföra äpplen och päron.
Samt lika dåliga på att fråga på priser INNAN man köper, åker jag till bilhandlaren och beställer en bil utan att fråga på pris lär jag nog få betala vad dom begär.
Att pengar är den främsta anledningen till att dom flesta startar egen elfirma förstår du nog, och som exempel på sura kunder kan jag ge dig ett exempel. För några veckor sedan monterade jag el i en "friggebod" det kostade ca 10 000:- tot, under arbetets gång flyttade jag på utgångspunkten för mina resor vilket kunden var väl medveten om INNAN arbetet påbörjades. Kostnadsförslaget jag lämnat låg på 12 - 14 000:- Jag fick en extra beställning på en elmätare och i stället för att köpa den genom mina vanliga "kanaler" satt jag en timme (på fritiden) och sökte och hittade ett alternativ till halva "normala" kostnaden och kunden fick köpa den för halva "normalpriset".Under mina tre platsbesök arbetade jag hela tiden utan pauser. Mitt påslag på matr låg mellan 10 o 15%. När jag skickade fakturan tar det en par dagar innan "kunden" ringer och klagar på att jag under två dagar hade för långa resor (pga flytten) och det ville han inte godta. Dessutom tyckte han att det våtrumeelement jag satt upp i duschutrymmet var på tok för dyrt och att jag borde dra av halva kostnaden, för han visste vad element kostade.
Så även om man utfört ett bra arbete till ett mycket konkurrenskraftigt pris så får man möta dom "sura kunderna" nästan varje vecka och även om jag ger dom ett kanonpris så tycker dom att jag lurar dom.
Tack och lov är inte alla så, men dom relativt många gör att man kanske läser inläggen där folk klagar med en något annan infallsvinkel.
Och om TS ska betala 127 500:- vet vi väl inget om än eller har jag missat nått ?
Nu frågade ju TS huruvida det är en rimlig materialkostnad, och utifrån specen så känns den ju rätt saftig, kan jag tycka. Att det sedan finns jobbiga kunder som krånglar är ju inget som är unikt för "elektrikerbranschen" -det är något man som företagare måste kunna hantera på ett adekvat sätt (t ex genom att vara tydlig och transparent med prissättningen och det offererade arbetets omfattning etc), annars kanske man ska fundera på huruvida man bör köra egen låda...

Summa summarum så är prisuppgiften som TS fått på materialet både slarvigt gjord och jävligt dyr, IMHO -15% påslag på inköpt material är rimligt sett över alla branscher -det är en god avkastning för bolagets investerare som inte förstör marginalen för den ökade omsättningen. I TS fall känns det antingen som att leverantören är extremt dålig på att förhandla priser eller slarvig med uppskattningarna, alternativt drar en rövare...inget av alternativen känns väl sådär jätteattraktivt för TS?!?
 
magnus glans skrev:
jo det gjorde jag.. är ett väldigt krångligt hus, med mycket egendraget, och fastklämt i väggar. etc. fick tillsvar en uppskattning på 2 pers i tre veckor och att om det var ett fast pris så skulle han behvöa lägga på 20 % för att inte själv hamna i knipa. (ett resonemang jag kan förstå) De två som jobbat har verkligen jobbat på bra och det går fortare än planererat.
Då kan jag tycka att materialkostnaden borde vara tämligen lätt uppskattad jämfört med arbetskostnaden. Materialkostnaden som du fått uppskattad av leverantören känns väldigt hög, som många redan påpekat. Nu vet jag inte hur stort hus du har, men total omdragning av el i mitt 160kvm renoveringsobjekt (rubbet nytt ink arbete) landar någonstans runt 100kkr, och i brorsans nybygge om 150kvm i två plan landade det på ca 80kkr.
 
Grottan skrev:
påslag på materialets nettopriser (inte rabatt från en hitte-på-lista)

Varför är påslag på nettopriser bättre? Om du tar in pris från flera och dom anger påslag på netto vet du ändå inte vem som är billigast(eller vad saker kostar) då du inte vet vilka nettopriser dom olika anbudsgivarna har(pga olika "rabatter") dessutom tror jag att det är väldigt vanligt med nån typ av "kickback"(och hur kan man kolla det???) vilket drar upp priset med hävstångseffekt.

Nu förstår jag att det är svårt för en som inte är insatt att veta vad för sorts mtrl som går åt men jag tror att man som beställare måste försöka kolla upp st/m pris på några(se till att det inte blir för många=krångligt/jobbigt) av de största posterna som tex. uttag, strömbrytare, FK, flexslang, element, kabel, central, timpris och få pris på det samt påslag (eller "rabatt") på övrigt mtrl för att kunna få en uppfattning iaf. (gäller även vid fastprisjobb så du vet hur mkt extra sakerna ska kosta)
En seriös firma borde inte ha problem att ge den infon tycker jag.
 
Kickback inom elbranchen är inte lika allmän som tex. inom bygg och det brukar (OM det nyttjas) ge ca 0,5 - 1% per miljon i inköp så det är småpengar det handlar om för dom enskilda kunderna. Och jag TROR inte utan jag VET.
Och i vilka branscher får kunderna regelmässigt veta inköpspriserna? Oftast är det väl så att inte ens säljarna vet inköpspriserna.
hevi, priserna som angetts är inga uppskattningar utan dom grundnettopriser som man får av grossisten om man inte har ett rabattbrev. Hur stor rabatten sedan på dom olika produkterna är beror på hur mycket man handlar av just dom olika produktgrupperna. Nystartade och små företag brukar ha en betydligt lägre rabatt än stora och väletablerade.
 
  • Gilla
Bygger i betong
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.