M J skrev:
Den ockuperar gräsmattan. En slumpklippare kan inte klippa hela gräsmattan från början till slut när jag vill, utan behöver köras regelbundet var eller varannan dag för att det inte ska bli ojämnt. Med Indegon kan jag beordra barnen att tillfälligt ta bort badmintonnät, krocketbanor och allt annat som finns på gräsmattan sommartid och sedan trycka "Klipp" på Indegon, och veta att den efter dryga tre timmar är färdig med hela gräsmattan, då den talar om att den är färdig, åker och parkerar sig, och jag kan meddela barnen att tomten åter är tillgänglig till nästa gång den behöver klippas. Då den vet var den har klippt och bara är ute tills den är färdig med hela ytan och inte en minut längre så kan jag använda den som en manuell klippare, utan att för den skull behöva gå efter. Hittills är det tyvärr bara Indegon som klarar av det. Att köra en slumpklippare tre timmar på en oklippt gräsmatta och sedan parkera den tills nästa tillfälle tomten är tillgänglig går inte.
Är helt inne på samma linje, anledningen till att köpa en Indego är ju att den klipper färdigt under en begränsad tid. Med en LD som jag hade förra sommaren eller någon annan "slumpklippare" är klippningen en evigt pågående process.Min gräsmatta klarade heller inte av att LD klipparen körde så mycket som den behövde utan resulterade i bl.a större områden av liggande oklippt gräs och slitage märken.

Rent klipptekniskt sköter sej Indegon perfekt men jag är undrande över en del saker.
Ska den inte klippa ytan i ett svep från ena sidan till den andra? min klipper en begränsad yta för att sedan följa gränstråden till andra ändan av min U formade gräsmatta för att fortsätta där, så håller den på lite fram och tillbaka tills nästan hela ytan är klippt, den lämnar kvar oklippta områden på varierande ställen trots att den anser sej vara klar.Den börjar heller inte att klippa där den slutade efter laddning som reklamen säger?
Jag har den på autoläge och för det mesta lämnar den inga oklippta strängar, men ibland speciellt när det sluttar lite känns det som den försöker kompensera lutningen men åt fel håll vilket resulterar i oklippta strängar upp till en klippbredd?
Till slut, följer era klippare tråden hem för laddning eller kör den närmsta vägen?
Jag tycker min använder tråden alldeles för mycket eftersom det bildas spår.
Min gräsyta är ca.700 m2 uppdelat på 250+450 med en smal passage emellan, sw.5.8 bw.5167

Soldyrkaren : Den anvender trådens form for å orientere seg, det kan gjøre at den lager spor på visse strekker. Hvis du kjør på program så vil den finne finne tilbake og fortsette klippingen der den måtte gi seg pga strømbrist.
Du kan stille inn mindre overlapp for å unngå strenger, men vanligvis fungerer de i Auto modus. Reduserer du overlappen så bruker den lenger tid på klippingen.
Min kjør rakt til tråden 2-3m foranladestasjonen og kjør så inn.

Eriksgatan skrev:
Sicka gubbar... :) Man har olika preferenser och de är väl rätt klara? Tack vare Indegons effektivitet kan nu robotklippare bli ett alternativ för ännu en kategori användare som t ex M J och undertecknad så att också vi kan ägna oss åt väsentligare saker än att putta gräsklippare. Och det är väl helt underbart? Tycker att M J sammanfattar den fördelen utmärkt i inlägg #3364. Den första slumpklipparen var ju MowBot som kom 1969 (backa en sida efter att ha klickat på länken för att komma till första sidan) och vars logik t ex HQ lånat rakt av) så det var på tiden att tekniken nu gjorde ett litet språng. Önskar dock att vår unge var ute och lekte mer på den 950 kvm stora gräsmattan, men han har inte vant sig ännu vid att den alltid är kortklippt och lekbar.

Den tog 8 h att klippa tidigare i autoläget men då blev det en del strängar. På 16-cm inställningen tar det nu drygt 10 h pga. att den behöver en tredje laddningstimme. Men när det är så torrt som vi nu har haft räcker det med en klippning var 4:e dag, så jag upplever inte att Indegon ockuperar gräsmattan stora delar av dygnet när man ser över hela veckan.
Jo, jag delar samma syfte med min klippare tyckte bara att MJ hade uttryckt sig mycket klumpigt.
Mina anledningar att skaffa en robotklippare har också varit för att kunna lägga tiden för gräsklippning på annat som är roligare, slippa min gräsallergi, blod svett o tårar, jämnare o tätare matta än jag redan har m.m..
O dessutom frigöra mer tid till vår tillökning framöver :D

Kan inte påstå att tillgängligheten på gräsmattan för lek, tältning, bad, solning m.m.. har minskat i timmar sedan jag skaffade Fido; kanske något med tanke på att jag varit tvungen att köra den dagtid p.g.a höga ljudnivån. Når jag får tillbaka min nu endera dagen (normalt ljudlös) så ska den gå nattetid och då är det oförändrat sedan min bensinare.

Med facit i hand så har jag änsålänge inte lagt färre timmar på gräsklippning än vad jag hade gjort med min bensinare; men mycket har bestått i att åtgärda hinder för roboten, bygga hus till Fido, lämna den på service 2ggr m.m.. Så nästa år ska tiden vara "intjänad"

Menar du att den planerar klippningen annorlunda om den har ett tidsfönster mot manuell klipp?
Varför avbryter den att klippa ytan där den börjat och istället för att fortsätta vandra 40-50m utmed tråden och fortsätta klippa en ny yta på andra sidan trädgården?
Oavsett inställning kvarstår problemet att den lämnar oklippta strängar i svaga sluttningar, den kör helt enkelt för långt innan den hamnar parallellt igen precis som tiltsensorerna är inblandade i beräkningen?

Soldyrkaren skrev:
... Ska den inte klippa ytan i ett svep från ena sidan till den andra? min klipper en begränsad yta för att sedan följa gränstråden till andra ändan av min U formade gräsmatta för att fortsätta där, så håller den på lite fram och tillbaka tills nästan hela ytan är klippt, den lämnar kvar oklippta områden på varierande ställen trots att den anser sej vara klar. ...
Grundtipset är att om klipparen irrar omkring och ofta följer tråden, så "Radera Kartan" och gör om karteringen. På samma sätt agerade min nya dagen efter installationen.

För första gången så har min nu kantklippt hela gräsmattan utan avbrott :)

Til dere som har 5-600m2 gressplen så er Bosch Indego 10 klargjordt med plass til 2 batterier, men kun 1 installert. Da ville den klare dette arealet på 1 laddning :D eller 2-2,5 timmer....(y)

Sjekk med Bosch, det kan være at ladeelektronikken sitter i batteripakka og hvis basestasjonen klarer å levere nok strøm til å lade begge batteriene er det kun å kjøpe 1 batteri ekstra ... fester og kontakt ligger klart rett over inntaket til kjølelufta.

Min Indego har fungerat bra men jag har haft 2 problemområden som jag nu har fixat med att skapa 2 nya öar. Detta fixade jag genom att skarva och nu när indego´n skall klippa så uppstod problem. Helt plötsligt så går den längre över kanttråden så jag tänkte att det kunde vara dags att radera kartan och börja om ifrån början med tanke på att jag ändå gjort en del förändringar. Nu när den skall "kartera" så vid första tillfället när den skall följa tråden runt så avbryter den helt plötsligt och börjar att gå runt. Vid 2 tillfällen så har den lyckats gå runt hela tråden men då klagar den på att tråden inte är rak bakom laddaren. För att skarva tråden så köpte jag skarvdon härifrån http://www.gplshop.se/automower-tillbehor/skarvdon-for-slingkabel-1-st.php och eftersom det inte fanns någon boschtråd så köpte jag Gardena begränsningskabel.

Jag har också testat återställning samt "kallstart" och som sagt de gånger den följer tråden så klagar den på att inte tråden är rak.

Är det någon annan som gjort något liknande dvs skarvdon samt något annat fabrikat på tråden och fått det att fungera?

Eriksgatan skrev:
Har idag hämtat ut och installerat Indego No. 6 i ordningen. Den här gången gick det på en vecka trots semestertider så man får tacka HB & Bosch för snabb service. Tog bilder på knivinfästning: (nästan konstnärliga tycker jag själv...)[bild]
[bild][video=youtube_share;DgHEKDQyl2Q]http://youtu.be/DgHEKDQyl2Q[/video]
Tog lite bilder idag på hur det ser ut med 2012 års modell

2013-07-20 19.02.23.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2013-07-20 19.02.40.jpg
Skapa konto

Version 26 kniv
2013-07-20 19.03.17.jpg
Skapa konto

samt en video snutt på tallriken
[video=youtube_share;keNzx-_JZHM]http://youtu.be/keNzx-_JZHM[/video]

rcjofo skrev:
Til dere som har 5-600m2 gressplen så er Bosch Indego 10 klargjordt med plass til 2 batterier, men kun 1 installert. Da ville den klare dette arealet på 1 laddning :D eller 2-2,5 timmer....(y)

Sjekk med Bosch, det kan være at ladeelektronikken sitter i batteripakka og hvis basestasjonen klarer å levere nok strøm til å lade begge batteriene er det kun å kjøpe 1 batteri ekstra ... fester og kontakt ligger klart rett over inntaket til kjølelufta.
Några bilder på detta?

Min erfarenhet är att även små justeringar av kantkabeln kräver ny kartering för att det ska fungera bra. Efter att roboten gått in för laddning så fortsätter den inte alltid där den slutade, men jag tycker mej se att den kommer ihåg vilken yta som är oklippt och går dit för att göra klart litet senare. Jag har ställt överlapp i läge 17 och får just inga strängar.

Det som jag tycker är "lite" tråkigt är att den inte klipper samtliga ytor åt samma håll under en och samma klippning. Hade ju varit bra för då hade det set lite bättre ut med ränderna.

IMG_1096.jpg
Skapa konto

Her ser dere den ledige kontakten ... og festepunkter .... .,men sjekk med Bosch

Forøvrig er støvmengden ikke stor etter 1/2 sesong.

Jeg fant og at motorene har anlegg mot bunnen av chassis ... alt av lyd blir effektivt transportert til den gitarkassa av PP plast.

Klippeaggregatet glir i 4 sleider med mye klaring ... alt er av plast ... dette vil ved vibrasjoner kunne lage lyd og transportere den ut via chassis. Fant ingen rask og enkel måte å forbedre dette på, det enkleste er å bruke selvklebende rørisolasjon på undersiden.

IMG_1098.jpg
Skapa konto

IMG_1099.jpg
Skapa konto

Når det er sagt så er det brukt komponenter av bra kvalitet, men det er for dårlige mekaniske tilpassninger og det kunne vært brukt andre materialer. Sist vil jeg si at det kunne vært gjordt tiltak for å redusere hjulmotorstøy.

• IMG_1140.jpg
    Skapa konto
Redigerat:
Ni som har erfarenhet av Indego... Vad kan vi ha gjort fel?
- lagt linan
- installerat språk, tid, datum
MEN sen när man väljer "följ tråd" alt kartera så får vi meddelandet "för låg batteriladdning eller temperaturen ej inom området"
Trodde första att den behövde ladda, men nu har den laddat i två dagar. Kundtjänst har inte öppet på helgen, så därför ställs frågan här, kanske nån varit med om samma och har nått tips.
Det känns som om vi provat allt nu... image.jpg
Skapa konto

Dennislo skrev:
... Jag har också testat återställning samt "kallstart" och som sagt de gånger den följer tråden så klagar den på att inte tråden är rak. ...
Trots att klipparen först i slutet av slingan klagar på rak tråd, så är det i början som felet ligger. Se till att slingan går ut rakt i minst två meter framför (och bakom) basstationen.
Maxelsson1 skrev:
... MEN sen när man väljer "följ tråd" alt kartera så får vi meddelandet "för låg batteriladdning eller temperaturen ej inom området" ...
Är den röda batteri nyckeln i startläget ? Displayen slocknar annars när klipparen avlägsnas från basstationen.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.