Waxinator skrev:
Jag är helt inne på att pressa in teflonfett (konsistensfett / smörjfett) i kuggdreven av typen man har i hjullager. Man behöver ju inte gå lika drastiskt fram som bilskojarna som blandade sågspån i växellådan för att få den tyst.

T.ex: [länk] /> Läs: [länk]
@Vaxinator
Det är precis en av sakerna jag också hade tänkt att prova, mitt mekaniker öra säger mig samma sak som ditt...:)det låter som dom raka dreven går helt torrt.
Dock så har jag inte velat göra denna "moddning" förrän jag fått lämnat tillbaka den för uppgradering som den nu är på (saknar redan min vakthund på tomten, och han har faktiskt fått en vattenskål vid huset):surprised: men ingen varning för hunden skyllt ännu:wow:.

Det andra är att ljudet låter som att det förstärks av resonans lådan (boxen som batteri och moterer sitter i).
Tänkte prova med en ljuddämpnings matta som jag har från jobbet som består av butylgummi samt en tjockare alufolie som kan klippas till önskad form och sättas på dom större ytorna invändigt (mortimer den väger inte mycket).
Tyvärr så har jag ej sett denna typ av ljudämpnings mattat i handeln någonstans....
 
Tyk1 skrev:
@Vaxinator
Det är precis en av sakerna jag också hade tänkt att prova, mitt mekaniker öra säger mig samma sak som ditt...:)det låter som dom raka dreven går helt torrt.
Dock så har jag inte velat göra denna "moddning" förrän jag fått lämnat tillbaka den för uppgradering som den nu är på (saknar redan min vakthund på tomten, och han har faktiskt fått en vattenskål vid huset):surprised: men ingen varning för hunden skyllt ännu:wow:.

Det andra är att ljudet låter som att det förstärks av resonans lådan (boxen som batteri och moterer sitter i).
Tänkte prova med en ljuddämpnings matta som jag har från jobbet som består av butylgummi samt en tjockare alufolie som kan klippas till önskad form och sättas på dom större ytorna invändigt (mortimer den väger inte mycket).
Tyvärr så har jag ej sett denna typ av ljudämpnings mattat i handeln någonstans....
Den matta av alufolie och skumgummi finns på Mekonomen vet jag; om jag nu tolkar dig rätt. De används just för ljuddämpning i motorutrymmen. Finns säkerligen på Biltema också.

Ang smörjning av de rakskurna kuggdreven... Ligger inte de i någon form av växellåda med fett/olja redan men att smörjmedlet är för tunt så det rinner av kuggarna mellan varven ? O de sitter i någon form av kullager också tar jag för givet; alltså kugghjulsstången). Bilder vill vi som vanligt väldigt gärna ha På hur allt ser ut samt ljudmätning med någon form av app till telefonen.

Biltema säljer dessa ser jag: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Ljudisolering/Ljuddampningsplatta-369214/

Likaså Mekonomen: http://www.mekonomen.se/bil/for-proffs/forbrukning/ljudisolering

Frågan är hur det är med värmen/ventilering i dessa utrymmen ?
 
Redigerat:
mortimer skrev:
... ... Frågan är hur det är med värmen/ventilering i dessa utrymmen ?
Efter vad man kan se så är luftintaget under baktill. Där fastnar alltid ett tunt dammskikt över hålen. Jag får väl se så småningom hur mycket som kommit in till motorerna...
 
Undrar om fett är något smart? Kan det komma in damm (gräs och jord) så lär det snart bli kaos i dreven om man har fett. Jag köpte ju min Sokrates för att slippa meka ...... Annars är det ju kul teknik om man nu är lagt åt det "marknära" hållet.
 
mortimer skrev:
Vad var det som fick dig att tröttna; kan du ge oss en kort sammanfattning ?
Fungerar begränsnignskabelsn avstånd även på HQ AM220 ?
Efter 2 veckor gick infästningen till ett hjul av.
in på service i 2 veckor innan den kom tillbaks.

Sen hade jag ett tag, totalt 2 månader inkl de första 4 veckorna. Under den tiden ramlade det andra hjulet av (den här gången gick inget sönder utan det gick att skruva tillbaks igen)
Ibland gick det inte att se nåt på displayen (bara ibland) för den blev jättemörk.
Sista veckan började den låta mer och mer.

Min tomt är lite krångligare än en vanlig fyrkant (lite backig och ett par träd men absolut inget extremt).
På 2 månader har den inte lyckats klippa gräsmattan riktigt en enda gång. Tussar i närheten av hörn och sen blev den avbruten för att den tyckte att den var utanför begränsningsslingan på ställen även där slingan var helt rak o marken plan!

HQ 220 verkar funka utmärkt med samma mått.
den har bara gått några timmar än så länge. Men vilken skillnad i kvalitetskänsla på... ALLT!!!
knappsatsen osar av kvalite... Hjulen känns gedignare, den går i princip heeeeeelt ljudlöst(!!!!!), knivtallriken känns gedignare med skyddsplåt under och knivarna går fritt utan att kärva o knivarna är vassa och gör att gräset ser grymt mycket piggare ut (inte sönderslaget) efter klipp.

Sen får vi se hur den klarar passager och lutningar framöver.
Men med det jag har sett hittills... Köp ingen indego, spara lite längre o gå på HQ!!!!
 
  • Gilla
dennisson
  • Laddar…
Hade det fungerat med en slumpklippare för mig så hade jag absolut satsat på kvalitet, hoppet står till att det kommer en robotklippare som kombinerar det bästa av bägge världar så småningom, då byter jag. Robotklippare har ju byggts i 20 år, obegripligt att Bosch kunnat missa så grovt på den rent mekaniska biten.
 
pgerts skrev:
Undrar om fett är något smart? Kan det komma in damm (gräs och jord) så lär det snart bli kaos i dreven om man har fett. Jag köpte ju min Sokrates för att slippa meka ...... Annars är det ju kul teknik om man nu är lagt åt det "marknära" hållet.
Om där kommer in damm, jord eller gräs så är det ändå kört... men det gör det inte.
(Tekniker ut i fingerspetsarna och med nog med klöver, för annars skulle jag köpt något annat).
 
Redigerat:
Waxinator skrev:
Om där kommer in damm, jord eller gräs så är det ändå kört... men det gör det inte.
(Tekniker ut i fingerspetsarna och med nog med klöver, för annars skulle jag köpt något annat).
Kunne hatt en fettnippel på hver girboks ;-)

Ang Brølande Indegoer så leste jeg at HQ har samme problem. De bruker fett for å dempe vibrasjoner mellom klippeagregat og chassis. De hadde solgt maskiner med for lite fett slik at de som Indegoen startet å brøle...

http://www.byggahus.se/forum/robotg...later-illa-de-vanliga-felen-ar-uteslutna.html

Siden HQ klipper lydløst så hadde kansje fett som lyddemping vært en løsning for Bosch også
 
Redigerat:
6
M J skrev:
En reflektion om denna rekordlånga diskussion:

199 individuella debattörer har deltagit i denna långa Indego-diskussion, men här finns bara 42 Indego-ägare på forumet (enligt [länk])
Jag tror nog inte alla Indego-ägare har svarat på den undersökningen, eller alla andra robotägare heller för den delen.
 
6
M J skrev:
Hade det fungerat med en slumpklippare för mig så hade jag absolut satsat på kvalitet, hoppet står till att det kommer en robotklippare som kombinerar det bästa av bägge världar så småningom, då byter jag. Robotklippare har ju byggts i 20 år, obegripligt att Bosch kunnat missa så grovt på den rent mekaniska biten.
Varför skulle inte en slumpklippare fungera för dig?
 
rcjofo skrev:
Kunne hatt en fettnippel på hver girboks ;-)

Ang Brølande Indegoer så leste jeg at HQ har samme problem. De bruker fett for å dempe vibrasjoner mellom klippeagregat og chassis. De hadde solgt maskiner med for lite fett slik at de som Indegoen startet å brøle...

[länk]

Siden HQ klipper lydløst så hadde kansje fett som lyddemping vært en løsning for Bosch også
Det här borde vi förmedla till Bosch via e-mail så de kan ta det vidare till BSC´s mekaniker/utvecklare/servicepersonal. Spontant verkar det som några delar i klippsystemet går trögt varvid motorn får "hacka" upp en högre hastighet som i sin tur skapar vibrationer. Detta i sin tur föranleder säkert även att nedjusteringen av varvtalet på klippanordningen inte fungerar helt. Bör vara ett ganska tjockt fett, som troligen behöver bytas ´/kontrolleras vid den årliga servicen.

Sen lite fett/olja i dreven för drivningen kan säkert lösa ljudnivån på drivmotorerna en del.

Vem har kontaktväg till BSC och kan förmedla detta till de ?
(osäker på hur mycket de läser på forumet här)
 
M J skrev:
En reflektion om denna rekordlånga diskussion:

199 individuella debattörer har deltagit i denna långa Indego-diskussion, men här finns bara 42 Indego-ägare på forumet (enligt [länk])
Ja og av oss som skriver her er det bare 7 stk som har levert Indegoen tilbake og hevet kjøpet ... og selvsagt noen som er misfornøyde.

Mens mange med meg liker den godt og prøver å finne ut hvordan den kan forbedres.. for den er ikke feilfri.

Hvor mange Indegoer er solgt i Skandinavia mon tro ...... hvor dårlig rykte kan så få personer i et slikt forum gi et produkt ... ?

Hvor mange av deltagerne har en interesse av å skape negativ omtale ... ?
 
Det är nog sålt drygt 20 Indego enbart av Cheapy i Kristianstad. Min och min kompis har varit eller är på service för att klipparen eller laddaren missat så att tråden inte känns. I mitt fall började det efter ett skyfall men det gick förstås på garanti. Det finns flera ställen i vår lilla stad som säljer Indego så det är inte osannolikt att det kan vara ett hundratal sålda bara I detta området.
Att det bara är 42 av 199 på tråden som har Indego som AJ skriver tror jag inte på. Jag hade definitivt inte hittat omröstning om jag inte fått påpekan - och jag ser egentligen ingen vits med att klicka i vad för modell på klippare man har. Har jag problem med Indego så är det väl klart att det är denna tråden man hittar?
Jag tror liksom tidigare att Indegos köpare är mycket mera intresserade och kritiska än vad slumpklippköparen I allmännhet är. Därför så mycket diskussioner på denna tråden?
Men visst är det väl så att skandinavien har varit / är / en provmarknad för Bosch? Då får man kanske räkna med att vara "testare".
 
  • Gilla
MeanMike och 1 till
  • Laddar…
rcjofo skrev:
... Hvor mange av deltagerne har en interesse av å skape negativ omtale ... ?
Jag betvivlar starkt att här finns något Troll, som försöker göra reklam för andra märken på bekostnad av Bosch. Här är bara raka puckar och käftsmällar som gäller och allt annat märks.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.