1 160 679 läst · 6 151 svar
1161k läst
6,2k svar
Bosch Indego 10 robotklippare
Jag har en teori till varför framförallt gräs fastnar runt knivarna. Kan det inte vara som så att knivtallriken går för långsamt(rpm) så att gräset inte klipps av i rätt hastighet och snurrar därmed in sig i knivarna. Hade de snurrar något något (vet inte hur snabbt) så hade de slungats ut från knivarna istället. Sen är säkert slöa knivar också bidragande. som jag skrivit innan så viker/snurrar/rycker de av gräset. Hur ser skruvskallarna ut på Gardena/HQ som håller knivarna; är de också runda eller är de platta ?
Jeg sliper knivene skarpe med en Dremel og samtidig så smører jeg knivholet med litt olje. Før jeg begynnte å slipe var det mye gressaft som gjore at knivene gikk tungt det ble bedre med skarpere kiniver. Jeg lot den også klippe i regnvær og oppdaget da at tallrik og kniver ble helt rene.
Det kan jo være at den klipper på for lavt turtall eller at gresset som blir klippet av er for langt, jeg klipper ca 1cm og det klarer ikke å feste seg.
Det kan jo være at den klipper på for lavt turtall eller at gresset som blir klippet av er for langt, jeg klipper ca 1cm og det klarer ikke å feste seg.
Ja....jag kör på 2 i höjd. snaggad som jag själv......rcjofo skrev:
som jag skrivit innan så vänder ibland klipparen (tex när den klipper lite snett mot tråden) utåt....hoppas ni förstår vad jag menar. om klipparen kör snett in mot tråden på vänster sida om klipparen. klipparen stannar , och sen vänder åt vänster så hamnar klipparen (hjulen) utanför tråden och då ibland i rabatten som är lite lägre. då doppar den ju knivarna i gräsmattan. därav jord och gräs. sätter sig och torkar o gör att knivarna sitter fast.
Men ni måste väl ha skit där oxå om det regnat tex?
Att den vänder ut från tråden anser jag är ett programfel (bugg) borde inte vara så svårt att programmera bort.
hoppas det kommer med i närsta fw.
Kan säkert oxå ha med att dom stannar varje gång den tänker......då sänks ju varvet osen ska den varva upp igen.mortimer skrev:Jag har en teori till varför framförallt gräs fastnar runt knivarna. Kan det inte vara som så att knivtallriken går för långsamt(rpm) så att gräset inte klipps av i rätt hastighet och snurrar därmed in sig i knivarna. Hade de snurrar något något (vet inte hur snabbt) så hade de slungats ut från knivarna istället. Sen är säkert slöa knivar också bidragande. som jag skrivit innan så viker/snurrar/rycker de av gräset. Hur ser skruvskallarna ut på Gardena/HQ som håller knivarna; är de också runda eller är de platta ?
Kanske tallriken skulle gå hela tiden istället???
Nja, så mycket som alla regler och föreskrifter tillåter iaf. Jag har själv varit inne på det tidigare också o det tål att upprepas. Det går ju åt en del energi att stanna klippmotorn resp. varva upp den igen; mycket energiförlust. Återspeglar sig på batteritiden sen. Så genom att minimera stoppen på kniven och hålla något högre varvtal på den så åtgärdar man två fenomen; dock måste man hålla koll på vibrationerna och ljudnivån.MeanMike skrev:
Vid kalibrering och när den stöter på hinder borde inte behövas att man stannar kniven. Säkerhetsdetaljerna borde gå att kontrollera via stoppknappen, lyftsensor, vältsensor m.m.. istället.
Ni som har de tidigare utgåvorna som inte har varvatalsreglering, 4200rpm. Hur har ni det med klipprester på knivarna ?
Gardena/HQ stannar väl inte alls (förutom om någon sensor indikerar att tallriken ska stannas, men startar direkt efter återställning istället)
Redigerat:
Tjenna mätte ljudnivån på nu ikväll med mätaren ca 20cm från drivhjulen så låter den 65db då går klippaggregatet på låg hastighet, klippaggregatet ligger på ca 40db när klipparen står still.
Min går numera aldrig upp på högvarv sedan jag hade min på service så jag hade ingen möjlighet att mäta ljudnivån på detta läge
/Martin
Min går numera aldrig upp på högvarv sedan jag hade min på service så jag hade ingen möjlighet att mäta ljudnivån på detta läge
/Martin
Vad är det för ivägkörningsspärr som du har på din klippare enligt din signatur ?Martinbj skrev:Tjenna mätte ljudnivån på nu ikväll med mätaren ca 20cm från drivhjulen så låter den 65db då går klippaggregatet på låg hastighet, klippaggregatet ligger på ca 40db när klipparen står still.
/Martin
Beror det på klipparen eller är det så att det inte tar emot tillräckligt i mattan. Jag menar e det klipparen eller gräsets förtjänst? Min går inte heller upp mer men det beror ju på att gräset e nere i nivå.Martinbj skrev:
Beror nog på gräsmattan brukade klippa den ner till 15mm med cylinderklippare innan, just nu har jag min på nivå 4 skulle utan problem köra på lägsta nivå men nu när det är så torrt skulle det bara torka ut gräsmattan mer än den redan är så jag låter den gå på denna nivån tills det blir lite fuktigare väder. så den har nog inga problem med motståndet därav att den aldrig behöver gå på högvarv.
Här är några foton från tiden innan indegon började klippa hos mig
Ni kan kanske förstå mitt intresse i indegon
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ni kan kanske förstå mitt intresse i indegon
Redigerat:
Min senaste version (5167) vänder alltid in mot gräsmattan från tråden. Den kör dessutom dubbelt så snabbt under karteringen och när den följer tråden, med följden att den körde för långt i en 90 graders böj under karteringen och fastnade. Det gjorde aldrig den förra versionen (4679).MeanMike skrev:
Efter första dagens klippning så gick klipparen till synes osystematiskt över mattan och klippte små 3x2m områden. Jag raderade kartan och därefter har den gått som den skall i långa regelbundna områden. Jag har två stycken 20cm trådavstånd på baksidan av huset och biltältet och det förvånade mig att när den var klar med ena sidan av byggnaderna så gick den runt dem och fortsatte vid andra sidan av tråden. Knivarna lyckades inte slå av tjockare runda grässtrån så jag har vässat dem nu. Överlappningen med Auto-läget är mycket bra och lämnar inga oklippta grässträngar. Den funderar mer sällan och under kortare perioder.
Otroligt raka linje ! Körde du klippare med lasersikten ? :wow:Martinbj skrev:
Redigerat: