Ska göra en ram, som jag har ett utfräst spår i på innersidan. Hade tänkt att göra spåret hela vägen i bitarna, och då gera ihop hörnen. Men jag vill få det så stabilt som möjligt. Så jag funderade på om någon har någon tanke på sammanfogning som skulle passa.
Så här ser de fyra hörnen ut.
Och hittade några olika versioner av sammanfogningar, skulle någon av dem kunna funka?
Funderade på #47, om man gör den "halvt i halvt" delen på den nedre 20mm och gerningen på den övre 20mm, skulle det bli stabilt?
Eller finns det bättre? Några av hörnen är helt frihängande, och något(-gra) av dem kommer fästas med en domino (5x40mm) undertill. Så det måste funka att köra den när sammanfogningen är klar.
Eller skall man köra rätt av 45grader och sätta ihop dem med dominon? Men då blir det väl problem i de hörn som jag behöver sätta ytterligare dominos?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här ser de fyra hörnen ut.
Och hittade några olika versioner av sammanfogningar, skulle någon av dem kunna funka?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Funderade på #47, om man gör den "halvt i halvt" delen på den nedre 20mm och gerningen på den övre 20mm, skulle det bli stabilt?
Eller finns det bättre? Några av hörnen är helt frihängande, och något(-gra) av dem kommer fästas med en domino (5x40mm) undertill. Så det måste funka att köra den när sammanfogningen är klar.
Eller skall man köra rätt av 45grader och sätta ihop dem med dominon? Men då blir det väl problem i de hörn som jag behöver sätta ytterligare dominos?
Att döma av de olika alternativen du tittat på så är min tolkning att du inte stör dig på att det syns ändträ på sidorna. Då tycker jag det enklaste verkar vara att göra enligt skissen nedan. (ber om ursäkt för den fantastiskt fula skissen, men paint är inte det jag behärskar bäst
Edit: bilden kom inte med på första försöket
Logga in
Skapa konto
Nej, ändträt spelar ingen roll, det skall bli ett arbetsbord.pyro skrev:Att döma av de olika alternativen du tittat på så är min tolkning att du inte stör dig på att det syns ändträ på sidorna. Då tycker jag det enklaste verkar vara att göra enligt skissen nedan. (ber om ursäkt för den fantastiskt fula skissen, men paint är inte det jag behärskar bäst
[bild]
Tack för skissen. Men måste få ställa en dum fråga, vilka/vart limmar jag (skall jag använda dominon?), blir väl bara en del som inte är ändträ och går bra att limma?
Medlem
· Västerbottens län
· 17 886 inlägg
Ska det limmas en skiva i falsen så är det onödigt med någon avancerad sammanfogning, gera, ev en domino också.
Protte
Protte
Jag har nog tänkt att skivan inte skall limmas fast, då jag vill den ska kunna bytas, hade tänkt att skruva fast den. (Det är en Festool MTF/3 skiva)..
Se bilder här. http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?p=1773104#post1773104
Se bilder här. http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?p=1773104#post1773104
Redigerat:
Liknande trådar
-
Vad är bästa sättet för att såpa en altan? (linolja)
Altan & Uteplats -
Bästa sättet att isolera sommarstugan?
Fritidshus -
Bästa sättet att avlägsna silikon?
Färg, Måla & Tapetsera -
Bästa sättet av jämföra elavtal?
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Vad kan vara bästa sättet att isolera taket innefrån?
Tak & Vind