Vilka mått ska det vara på aluminiumprofilen för att de ska funka? De enda måtten jag hittar är höjden x brädden, men vilka övriga mått är det som gäller?
 
badtastex skrev:
Såg ganska kraftig ut för att vara en gardinskena, Festool-profilen skall vara 7x13mm med en 8mm öppning på en långsidan? Korrekt?
Det är dessa måtten
 
2 st på 1200 o en på 600 tror jag
 
Fredrik.engdahl skrev:
2 st på 1200 o en på 600 tror jag
:) Vad var det du svarade på?
 
Frakten från woodworking.se på 48" T-track hamnar på 200kr med anledning av längden. Känns ju inte orimligt alls, hade dock varit trevligt att kunna handla "nästgårds"... ;)
 
  • Gilla
jackt
  • Laddar…
  • Gilla
jackt
  • Laddar…
Ola C skrev:
Jag listade alla viktiga tvingmåtten i denna tråden [länk]
Viste att jag sett det någonstans, men när man surfar från iPaden så är det svårt att hitta tillbaka, men då är det ju dubbelt bekräftat att Incra-skenorna passar.. Tack.
 
badtastex skrev:
Kikade lite på biltema och de har denna tving som kallas murartving, kanske kan fungera ihop med ett MFT-bord - antar att Festools kostar några kr till.

[bild]
[länk]
Återkoppling om murartvingarna nu när jag äntligen kommit iväg och handlat ett par.

Det visar sig att själva mothållet är för stort men om man modifierar det med exempelvis en vinkelslip bör det fungera. Gjorde en provbit i 19mm MDF med ett hål 20mm. Efter genomsågning kan jag nu testa både 19/20mm hål.

murartving.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med tjockare skivor kan det kanske bli lite bekymmer men man kan nog slipa ner även halsen på tvingen i så fall. Jag har bara testat den minsta (300mmm) men de andra såg väldigt lika ut i dimensionerna - förutom längden då.
 
Såg ju ruggigt smidig ut den där. Man blir ju helt klart sugen 😃

Någon som har uppskattat vad det kan kosta att bygga den?
 
Blir att beställa ritning så man har nåt att göra när höstmörkret kommer.
Kan tipsa om tvingar från Makita, till deras skenor för sänksåg. Kostade 150kr för två tvingar, och dessa ska tydligen passa festools skenor.
 
Såg att det fanns två alternativ att välja på vad det gäller ritningar. Vad är skillnaden om man betalar €15?
 
För 15€ får man även ritningar på hans sysport (mindre mobil bänk) och Systainer toolbox. Kolla sidan innan så ser ni hur de ser ut.
 
Mell skrev:
Blir att beställa ritning så man har nåt att göra när höstmörkret kommer.
Kan tipsa om tvingar från Makita, till deras skenor för sänksåg. Kostade 150kr för två tvingar, och dessa ska tydligen passa festools skenor.
Tackar för tipset, inser när jag letar lite att festools enkla tvingar inte heller kostar så mycket om man handlar på rätt ställe. Däremot MFT-SP och de där snabb/krafttvingarna har jag inte hittat till särskilt bra pris.

Nåväl - kanske kommer jag på vad jag skall ha murartvingarna till. Kanske mura nåt? ;)
 
Jag har hållit på ett tag med att försöka få ihop ett litet arbetsbord. Kunde köra lite mer idag. Så nu börjar det likna något.

ImageUploadedByByggahus.se1373211677.341744.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


ImageUploadedByByggahus.se1373211695.316893.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


ImageUploadedByByggahus.se1373211710.044674.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skivan är en Festool MTF/3 skiva, den skall fräsas ner i ett spår i den översta ramen, så den kommer i våg med sågens skiva. Ut med den långa sidan och bakkanten tänkte jag ha t-track. Framsidan ska jag se om man kan få tag på det spår som anhållet till sågen löper i så man kan såga bredare saker..
 
  • Gilla
carlbanan
  • Laddar…
Gammal tråd men ändå...

Har precis fått ihop min MFT-kopia, tack vare Masses inspirerande tråd om Alu-profiler kom jag till skott.

FoldMFT.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tanken med bordet är dels att ha det i källaren för att hantera skivmaterial och dels att kunna ta med det för renoveringar ute och inne. Till bordet kommer jag att göra två lättare bord som skall kunna kopplas på detta bordet för en total arbetsyta om 190x120cm vilket borde räcka för att hantera fullstora skivor.

Benen som är gjorda limträ blev förvånansvärt stabila och bordet känns faktiskt stabilare än Festools egna som jag fingrat på i någon affär... ;)
Benen är fästa via12mm plywood in i aluramen och fixeras i utfällt läge med en ratt på varje ben.

Aluminumprofilerna är inköpta hos Motedis och det är deras 40 I-type slot 8 som jag satsat på. I dessa profiler passar Festools tvingar perfekt men dessvärre inte tillbehören till det gamla MFT 1080 bordet (fråga mig inte hur jag vet det...). Jag montera dessa omlott för att kunna komma in i alla sidor med tvingar och de extrabord som är under tillverkning.
 
  • Gilla
danielandersson och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.