Hej
klurar på om jag ska skaffa en svets till garaget men vet inte vilken sort som skulle passa sig bäst.
Det jag tänkt fixa med den är främst grejor till traktorn, en gammal kärlek som rostar och som behöver omsorg. Likaså fixa redskap till den.
Sen kanske man får för sig att svetsa ihop något kul men det blir väl lite grövre grejor kanske..
finns ju lite olika sorter, mig, mag, tig , pinn :/
vad rekommenderas?
klurar på om jag ska skaffa en svets till garaget men vet inte vilken sort som skulle passa sig bäst.
Det jag tänkt fixa med den är främst grejor till traktorn, en gammal kärlek som rostar och som behöver omsorg. Likaså fixa redskap till den.
Sen kanske man får för sig att svetsa ihop något kul men det blir väl lite grövre grejor kanske..
finns ju lite olika sorter, mig, mag, tig , pinn :/
vad rekommenderas?
Beror på vad för material du tänkte svetsa.
Men allmänt skulle jag råda dig en pinne för grova arbeten, t.ex. traktorn. Fördelen med pinne är att du behöver inte bry dig nämnvärt om att slipa bort rosten innan du börjar svetsa.
Till tunnare arbeten, t.ex. plåtarbeten bör du däremot ha MIG/MAG eller TIG.
Egentligen funkar MIG/MAG och TIG till grövre arbeten också om man köper riktigt dyra industrimaskiner.
Men pinne funkar i princip inte till tunna gods såvida man inte är mästersvetsare.
Slutsats: om budgeten är avgörande så börja med pinne (MMA, inverter) och komplettera med MIG/MAG.
Men allmänt skulle jag råda dig en pinne för grova arbeten, t.ex. traktorn. Fördelen med pinne är att du behöver inte bry dig nämnvärt om att slipa bort rosten innan du börjar svetsa.
Till tunnare arbeten, t.ex. plåtarbeten bör du däremot ha MIG/MAG eller TIG.
Egentligen funkar MIG/MAG och TIG till grövre arbeten också om man köper riktigt dyra industrimaskiner.
Men pinne funkar i princip inte till tunna gods såvida man inte är mästersvetsare.
Slutsats: om budgeten är avgörande så börja med pinne (MMA, inverter) och komplettera med MIG/MAG.
Tack
Klarar inte pinnen av t ex svetsa på en plåtbit på skärmarna på traktorn?
Var går gränsen på tjockleken?
Det blir nog en beg industri maskin som dyker upp på aktioner ibland.
jobbet kommer nog vara 50/50 med plåtjobb och stål, ska man börja med pinne då och vänta in nästa mig/mag?
Klarar inte pinnen av t ex svetsa på en plåtbit på skärmarna på traktorn?
Var går gränsen på tjockleken?
Det blir nog en beg industri maskin som dyker upp på aktioner ibland.
jobbet kommer nog vara 50/50 med plåtjobb och stål, ska man börja med pinne då och vänta in nästa mig/mag?
Redigerat:
Behöver du förresten lite svetsinstruktioner så är ju www.weldingtipsandtricks.com en helt suverän sida!
Behärskar numera Mig(mag) och Tig-svets på god "hobby-nivå" och har lärt mig otroligt mycket på den websidan.
Behärskar numera Mig(mag) och Tig-svets på god "hobby-nivå" och har lärt mig otroligt mycket på den websidan.
Jag kommer behöva svetsinstruktioner från grunden så allt sånt är grymt uppskattatsteffeb skrev:
På ett gashandtag kan du sätta antingen olika svetsmunstycken eller ett brännarmunstycke. Om du sätter på ett brännarmunstycke blir det en skärbrännare.
Skillnaden mellan MIG/MAG är vilken gas man använder. Om den är Inert eller Active. Vanligast är en aktiv gas.
Skillnaden mellan MIG/MAG är vilken gas man använder. Om den är Inert eller Active. Vanligast är en aktiv gas.
Skillnaden på mig/mag är gasen man använder. När du svetsar mig har du en skyddsgas som inte reagerar med smältan, precis som när man svetsar Tig.
Mag kör man oftast hemma i garaget (fast man tror att det är Mig), och har där en gas som reagerar med smältan.
Mag kör man oftast hemma i garaget (fast man tror att det är Mig), och har där en gas som reagerar med smältan.
Gå en svetskurs...alt tjata till dig några timmar hos en lokal smidesfirma.....det är kul att svetsa när man kan men otroligt frustrerande när man inte kan.....
Ser handtaget skumt ut/ saknas något på denna?D09 skrev:
Jämnförde med andra bilder på samma modell och då var det ett svart handtag/ munstycke på dom
Så gassvets funkar lika bra. Förutom att man kan värma / elda på grejor med-RB- skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 918 inlägg
Den ser komplett ut. Vad på handtaget är det du är fundersam över? Ett MMA-handtag är i stort sett bara ett isolerande handtag som gör det bättre/skönare att hålla och en fästdel att klämma fast pinnen med. (Går att svetsa med startkablar och ett bilbatteri om det verkligen kniper, så ett handtag är inte rocket science... Sök "car battery welding" på youtube)D09 skrev:
Dom andra bilderna hade svarta handtag med pipa, denna är ljusvit utan pipa men bra att det är som det skalars_stefan_axelsson skrev:Den ser komplett ut. Vad på handtaget är det du är fundersam över? Ett MMA-handtag är i stort sett bara ett isolerande handtag som gör det bättre/skönare att hålla och en fästdel att klämma fast pinnen med. (Går att svetsa med startkablar och ett bilbatteri om det verkligen kniper, så ett handtag är inte rocket science... Sök "car battery welding" på youtube)