Fotografen skrev:
Den där var ju faktiskt lite gullig....:surprised:
Har något liknande på vår vind och jag kan nog tycka att lösningen har en bra bit kvar till att kallas "Värsta elkopplingen". I princip bara en bunt sladdlampor...

Och en god grannsämja.:)

Var inne i en leksaksaffär tillsammans med barnen för att köpa födelsedagspresenter, hittade då denna takdosa:
ImageUploadedByByggahus.se1373035230.781847.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1373035260.847719.jpg
Skapa konto

I det rummet är det väldigt lågt till tak, jag kan inte gå raklång, det är ca 160 cm i takhöjd.

• Gilla
1
  • Laddar…
Vi säger om, OM det är som så att man har en trefas spis kopplad som trefas FAST det är så ätt jord och nolla är byglat och den ena går till jord och den andra går till L2 in på spisen.

Funktionen fanns där och har funnits under ca 4år skulle jag gissa på.
När jag tittade på detta så kopplade jag helt enkelt bort det som var och kopplade in det som tvåfas varianten ska vara.

Säkring L2 hade gått eller gick i denna vevan, den kan ha gått innan också men det är inte så relevant.

Mellan jord och nolla i ett uttag ska det väl inte vara kontakt mellan om man mäter med multimetern...?

Hur som helt så undrar jag om någon annan har varit med om detta eller vet vad som händer?

Troligen ingen nolla utan 3-fas med jord. Lägg upp bild annars..
Finns kontakt mellan jord och nolla.

Det SKA vara kontakt mellan jord och nolla, är det inte det så är det nått som är fel.

Men om det är trefas med jord så borde ibte L2 ha direkt kontakt med jord även om säkringen gått. Plus att det var tre kablar in i röret fas, fas och jord och 4i uttaget ;)

Joens skrev:
Plus att det var tre kablar in i röret fas, fas och jord och 4i uttaget ;)
Jag säger som tidigare sagts, en bild skulle underlätta. Lite svårt att förstå men har du tre kablar in i röret vid centralen och fyra ut ur röret vid spisdosan? I så fall måste du nog försöka spåra varifrån den fjärde kommer. Kanske du har en "okänd" dosa på vägen?

Göran.W
På en 3 fas spis 400 volt så ska det vara fas på den blåa kabeln om man använder den kabeln som följer med spisen.
Hur dumt som helst för jag har sett hur många fel kopplingar som helst där dom lagt nolla på den blåa.
Kopplar man nolla på den blåa brukar 2 plattor inte funka och ugnen gå på halv fart.

Göran.W skrev:
På en 3 fas spis 400 volt så ska det vara fas på den blåa kabeln om man använder den kabeln som följer med spisen.
Hur dumt som helst för jag har sett hur många fel kopplingar som helst där dom lagt nolla på den blåa.
Kopplar man nolla på den blåa brukar 2 plattor inte funka och ugnen gå på halv fart.
Det låter som det som har hänt här. Jag gissar på att de har byglat jord och nolla(den blå fasen) i röret för man ser inuti röret att det är någon forn av skarv eller fulmeck.

Alla plattor har fungerat och ugnen har tagit en evighet på sig att bli varm.

Ska riva ner det helt och koppla in den som trefas när jag köpt lite kabel.
Får väl dra 2.5mm 16A och ca 4m från centralen.

Göran.W
Det räcker med 1,5 mm och 10A om du kopplar den som 3 fas.
Innan du gör något kolla på kopplingsschemat bak på spisen så det verkligen är en 400 volts spis som inte ska ha nolla.
Det låter så iaf.
Och i vanlig ordning mät vad som är vad innan du kopplar.

JFB.jpg
Skapa konto

En kompis ville ha jfb så han ringde en elektriker...

OK, inte direkt livsfarligt i alla lägen, men orätt och osnyggt.

Mikael_L
Men han satt i alla fall upp klisterlappen om att den ska testas ... ;)

Fotografen skrev:
Den där var ju faktiskt lite gullig....:surprised:
Det funkar väl ur elsäkerhetssynpunkt även om den inte är så vacker.
Undrar hur lång tid det tar innan det sitter ett 5-6x grenuttag där?

Varför inte sätta en JFB över hela centralen istället för på en grupp? Ring Elektriken så där får inte genomföringen mellan två centralen se ut. på med en slangbit/muff eller lite Skal från En EKK.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.