Ursäkta om jag frågar i din tråd men jag har också ett Powermaster 10 larm o jag får ett sms från mitt larm med ca 3 månaders mellanrum på ett autotest (det är inte exakt 3 månader o det varierar).
Det finns en autotest meny o den har jag disabled men ändå så skickar den?
Har varit inne i alla menyer o letat men har inte hittat nått som stämmer överens med just den tiden.
Känns som att den går på timmar o inte på dagar eller nån slags random funktion.

M
J_B skrev:
Ursäkta om jag frågar i din tråd men jag har också ett Powermaster 10 larm o jag får ett sms från mitt larm med ca 3 månaders mellanrum på ett autotest (det är inte exakt 3 månader o det varierar).
Det finns en autotest meny o den har jag disabled men ändå så skickar den?
Har varit inne i alla menyer o letat men har inte hittat nått som stämmer överens med just den tiden.
Känns som att den går på timmar o inte på dagar eller nån slags random funktion.
Vet inte vilken autotest du menar, men vad står det under GSM keep alive?

Om ingen aktivitet skett på 28 dagar så skickar den ett SMS.

"Some GSM Service providers tend to disconnect the GSM connection if the user has not initiated any outgoing telephone calls during the last 28 days. To prevent from disconnecting the GSM connection, you can configure the system to generate a "keepalive" GSM call every 28 days sending a test message either to the first SMS number(if exists) or alternatively first private telephone number.Option settings: Disable" (default) or Every 28 days. "

Det händer ju inte med 28 dagars mellanrum utan mera med 3 månaders mellanrum.
Borde det inte stå nått om det i sms:et då?
Det står bara Powermaster 10 Powermastr 10: Auto test.
Och den skickar till alla nr som jag lagt in.

M
J_B skrev:
Jag tror att det är 28 dagar sedan enheten ringt, skickat sms eller använt data-trafik. Jag har min inställd på att skicka men då jag ofta kollar status etc så har jag aldrig fått ngt sånt test meddelande

J_B skrev:
Det låter smart så man inte missar att fylla på kontantkortet en gång per år.

Hej!

Jag försöker få mitt powermaster 10 att "plinga" när någon öppnar ytterdörren. Har ställt in chime till melody-chime på contact sensor men trots det händer inget. Några förslag?

pezlin skrev:
Hej!

Jag försöker få mitt powermaster 10 att "plinga" när någon öppnar ytterdörren. Har ställt in chime till melody-chime på contact sensor men trots det händer inget. Några förslag?
Löste det själv. Man var tvungen att aktivera chime på kontrollpanelen genom att hålla inne 8:an.

Jag har ett Visonic Powermaster 10 köpt på vikinglarm i mars i år.
Hur får jag reda på vilken version (bör vara 15 eller?) och kan jag annars kräva att få min enhet utbytt om det inte är senaste versionen?

Sen undrar jag hur jag gör för att bara få magnetkontakerna aktiva när jag slår till skalskyddet?
idag är det 2 magnetkontakter, 2 brandvarnare, 1st pir samt kodpanel 141 i systemet!
Ska utöka med 1st pir samt eventuellt en siren om det är att rekommendera?

Med vänlig hälsning, Patrick

M
Dizzy84 skrev:
Jag har ett Visonic Powermaster 10 köpt på vikinglarm i mars i år.
Hur får jag reda på vilken version (bör vara 15 eller?) och kan jag annars kräva att få min enhet utbytt om det inte är senaste versionen?

Sen undrar jag hur jag gör för att bara få magnetkontakerna aktiva när jag slår till skalskyddet?
idag är det 2 magnetkontakter, 2 brandvarnare, 1st pir samt kodpanel 141 i systemet!
Ska utöka med 1st pir samt eventuellt en siren om det är att rekommendera?

Med vänlig hälsning, Patrick
Om du går in installatörsmenyn och under serial number, så hittar du lite info om din enhet. Där bör du hitta ngt som står I15 någonstans, följt av en massa siffror.

För att du ska kunna skal-larma så får du helt enkelt lägga in magnetkontakterna som "hemfördröjning"
Se manualen punkt 4.5.5
http://www.visonic.com/Data/Uploads/PowerMaster_10_Swedish_Installer_Guide_D-302973.pdf

Siren, ute eller inne? Inomhus behövs de inte då brandvarna kan agera sirener (vilket är att rekommendera och sen sätta centralen som ljudlös så att man inte hittar den) , däremot beroende på hur du bor så skadar det ju inte att ha en utomhus.

Såhär ser rad 1 ut:
0513015451
och rad 2:
J-701465 I16.012

Version 16 då eller? Finns den ens? :)
räcker det att sätta magneterna som hemma fördröjd? Vad ska PIRen stå som
då?

M
Dizzy84 skrev:
Såhär ser rad 1 ut:
0513015451
och rad 2:
J-701465 I16.012

Version 16 då eller? Finns den ens? :)
räcker det att sätta magneterna som hemma fördröjd? Vad ska PIRen stå som
då?
Ja version 16 är den senaste på svenska tror jag.

PIR:en programmerar du olika beroende på om den ska larma direkt eller fördröjt.
Kika på 4.5.2.3 i manualen

Kan det vara så att jag har annorlunda menyer mot vad manualen säger?
Tycker nämligen jag har svårt att hitta vissa saker eventuellt att de heter olika? Tex "summertoner" så att jag tex kan larma skalskyddet så att jag inte väcker familjen! Alltså fördröjningspipet vid på/av larmning!

M
Dizzy84 skrev:
Kan det vara så att jag har annorlunda menyer mot vad manualen säger?
Tycker nämligen jag har svårt att hitta vissa saker eventuellt att de heter olika? Tex "summertoner" så att jag tex kan larma skalskyddet så att jag inte väcker familjen! Alltså fördröjningspipet vid på/av larmning!
Det är inte alls omöjligt, menyerna ändras lite beroende på version. Kika i manualen du fick med ditt larm istället.

Jag har modellen på brandvarnare som har smoke/heat.
Har en detektor som sitter nära en ventilationsventil i huset.
Igår slog jag på ett maxläge på ventilationen med fullt flås på ventilationen och då utlöstes denna detektor.
Misstänker att den inte gillade att det blåser kraftigt emot den. Avskärmade den lite och då gick det bra.

Någon som råkat ut för något liknande?

M
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.