Waxinator skrev:
Jag antar att du stängde av med startnyckeln när du joxade med upphängningen... Det är på så vis mina senaste oljud försvunnit... En omstart av klipparens dator kan ha med oljudets försvinnande att göra.
På min 5.8 bygge 5167 så har jag haft problem med detta oljud, men det har upphört av sig självt. Först trodde jag det var när gräs fastnat på klippskivan, men det är kopplat till varvtalet. När den varit ute och kört i regn har den varvat upp för att sedan dagen efter klippa helt ljudlöst (förutom ljudet från hjulmotorerna), detta utan att vrida på nyckeln.

Kanske äldre mjukvara inte klarar av att gå tillbaka till lågvarv utan att bryta strömmen?

Min 75db version har också glapp i motor och skydd kring klippskivan, så det är väl där det blir resonans när den varvar upp. Intressant att se om det hjälper att skruva fast dessa som någon provat. Frågan är hur det påverkar garantin.

Förutom glappet och att jag inte får till automatiskt knapplås verkar min inte kunna klippa enligt schema på lördagar! Den klipper på vardagarna 12-17 varannan vardag dag, men på lördagen vill jag att den skall klippa 10-14. Men den startar inte då. Tidigare hade jag den ställ på klippning varje dag men också en annan tid lördag och söndag. Men ingen start helgdagar... I lördags så tryckte jag på en knapp när inom tidsintervallet, och då vaknade den och fattade att det var dags att åka ut och klippa!

Nu klipper den väldigt strukturerat, och jag har till och med ändrat på kantlinan och lagt till öar utan att kartera om, den har hanterat det utan att bli vilsen någon längre tid. Så i nuläget så får den bo kvar hos mig, men min plan är att ta tag i knapplåsproblemet till hösten för att få den inlämnad igen när det kanske finns en ännu nyare programvara.
 
Jag diskuterade roboten idag med en kollega och vi funderade lite på hur det står till med batteriet och garantin på det. Är det 2 års garanti på det också, vad kostar ett nytt, hur är hållbarheten, byter man själv eller inskick utanför garantitid m.m.. Någon som vet härinne ?
 
Finns det någon här som är nöjd med sin Indego el kan rekomendera den?

MVH
Kalle
 
Kalle LKPG skrev:
Finns det någon här som är nöjd med sin Indego el kan rekomendera den?

MVH
Kalle
Jag är änsålänge helt nöjd med min, så jag kan bara rekomendera dig att köpa en. Skulle du få ett måndagsexemplar så kan du alltid reklamera. Se bara till så att du får en så sen utgåva som möjligt.
Indegon i mina ögon är snabb och effektiv, känns som den gör jobbet snabbare än man först räknar med.
Var själv avskräckt en gång i tiden men blev tillslut en ändå
 
mortimer skrev:
Jag diskuterade roboten idag med en kollega och vi funderade lite på hur det står till med batteriet och garantin på det. Är det 2 års garanti på det också, vad kostar ett nytt, hur är hållbarheten, byter man själv eller inskick utanför garantitid m.m.. Någon som vet härinne ?
http://www.bosch-professional.com/static/specials/li-ion/se/sv/technology-faq.html
Lithiumjonbatterier har alltså ingen minneseffekt så man kan ladda upp eller ur som man vill. Självurladdningen är under 3% per månad så det är alltid laddat. Det har 4x livslängd jämfört med andra litiumjon varianter.

Se dennisson's bilder #1591 och speciellt andra bilden som visar en svart låda där batteriet troligen sitter. Är du händig med skruvmejseln och har Bosch-bits som passar så kan du skruva isär klipparen... men troligast skickar du in klipparen efter ett antal år när klippare oftare står och laddar än är ute och klipper.

Läs även Eriksgatan's inlägg i #10
 
Redigerat:
Tyk1 skrev:
Eriksgatan: Hela mitt "brölande" försvann, nu låter den normal som en dammsugare (har ju en 4200 rpm) så helt tyst är den inte.
Jag skall testa med nyckel återställningen om mitt "brölande" återkommer, men idag har gräset fått vila.
Jag anser inte att det har med hur tungt den går (högt gräs) för när mitt oljud uppstod så gick den definitivt inte Den var på nivå 5, och även jag provade att höja till max klippnivå utan resultat (precis som på din video).
Nedan har ni en bild (med bortskruvad klipptallrik) på dom tre nu ditsatta skruvarna, det är dom 3st som sitter runt den lilla plåtbrickan för centrum axeln.

[bild]
Om det är de 3 yttre skruvarna som avses så finns de på min 2012 5.7
De går att se genom hålen i tallriken.
 
plaggis skrev:
Om det är de 3 yttre skruvarna som avses så finns de på min 2012 5.7
De går att se genom hålen i tallriken.
De finns även på min (se inforaden). Mitt knivskydd sitter alltså fastskruvad mot motorenheten. När min brölade senast så tryckte jag in en massa skumgummisvampar runt motorenheten men det fick inte brölet att försvinna (bara dämpas lite så det blev uthärdligt).

Det var därför jag började tro på motorstyrningen. Klippmotståndet i högt gräs som gav högre strömuttag och där motorstyrningen gick in och varvtalsreglerade med eventuell självsvängning i reglerkretsen... (snabba broms/gas styrspänningar).
 
Redigerat:
Eriksgatan
plaggis skrev:
Om det är de 3 yttre skruvarna som avses så finns de på min 2012 5.7
De går att se genom hålen i tallriken.
De finns också på min om man lyser med ficklampa genom hålen i tallriken.
 
Pratade precis med Bosch support, och han hävdade att mitt problem med att den inte hittar kabeln utan bara drar åt vänster beror på att jag använt en icke-Boschkabel. Jag har istället använt en från HQ på 250 m för att undvika skarvar, men det var tydligen no-no eftersom det blev fel resistens (eller som han så galet uttryckte det: fel ohm-tal)
Min fråga är: bullshittar han eller är det så att man måste köra med åtminstone delvis Bosch egen kabel? Är det någon annan som framgångsrikt kör med enbart andra märken?
 
Jag tycker det låter som ren bull.. Vad jag kunde se så är boschkabeln en vanlig förtennad kopparkabel med uv-tåligt ytterhölje?
 
Eriksgatan
tealine skrev:
Pratade precis med Bosch support, och han hävdade att mitt problem med att den inte hittar kabeln utan bara drar åt vänster beror på att jag använt en icke-Boschkabel. Jag har istället använt en från HQ på 250 m för att undvika skarvar, men det var tydligen no-no eftersom det blev fel resistens (eller som han så galet uttryckte det: fel ohm-tal)
Min fråga är: bullshittar han eller är det så att man måste köra med åtminstone delvis Bosch egen kabel? Är det någon annan som framgångsrikt kör med enbart andra märken?
Han snackar goja, bad du honom inte berätta vilken resistans det då skall vara och inom vilken tolerans? Om han inte svarar på det så be att få tala med hans chef om vilken ellära de bygger denna sensationella upptäckt på eftersom både avsiktligt vilseledande och lögner är allvarliga saker. Vem var det? Klipparen fungerar bra med alla möjliga klipparkablar också de grövre, under förra året hade jag vanlig gulgrön 1,5mm ledningstråd på 125 m, det rekommenderade t o m klipparsäljaren. Det fungerade bra men eftersom jag ändå blev tvungen att dra upp den igen lade jag i år ned originalkabel som jag fått över eftersom förtent uv-skyddad kabel håller längre.
 
  • Gilla
tealine
  • Laddar…
Eriksgatan skrev:
Han snackar goja, bad du honom inte berätta vilken resistans det då skall vara och inom vilken tolerans? Om han inte svarar på det så be att få tala med hans chef om vilken ellära de bygger denna sensationella upptäckt på eftersom både avsiktligt vilseledande och lögner är allvarliga saker. Vem var det? Klipparen fungerar bra med alla möjliga klipparkablar också de grövre, under förra året hade jag vanlig gulgrön 1,5mm ledningstråd på 125 m, det rekommenderade t o m klipparsäljaren. Det fungerade bra men eftersom jag ändå blev tvungen att dra upp den igen lade jag i år ned originalkabel som jag fått över eftersom förtent uv-skyddad kabel håller längre.
Kan han ha hetat Jonathan? Nåt sånt var det iallafall. Efter att ha mässat på om kallstarter och signalid (vilket jag testat) så var han stensäker på att det var det här som var felet.
Har beställt fraktsedlar från Cheapy, så maskinen får åka in och bli uppdaterad. Förhoppningsvis hjälper det.
 
Beslutade mig för att köpa en Bosch Indego efter att kollat runt lite och sökt en hel del info. Framförallt var det priset som lockade mig (9.396 kr) och det "smartare" klippsättet.

Beställde den från Cheapy och under tiden som jag väntade blev jag mer och mer osäker efter att ha läst i detta forum. Otroligt mkt felaktigheter och problem med denna klippare verkade det som. Allt jag ville var att slippa lägga massa tid på gräsklippning och med en Bosch Indego verkade det bli precis tvärtom. Dessutom är jag inte alls intresserad av att modifiera/finjustera saker som jag köper för relativt dyra pengar. Då skall sakerna fungera utan massa jox och trix.

I fredags anlände min klippare (2013 - ver 04679) och jag kompletterade med 150 m extra kantsladd. Så i lördags begav jag mig ut och fixade kantsladden. Totalt blev det väl ca 260 m på min 900 kvm stora tomt (minus hus, garage och land). Detta var gjort på ganska precis 4 timmar och då kostade jag också på mig att lyfta upp plattor och lägga tråden under så att den kunde passera mina gångar.

I lördags kväll skickade jag ut den för första gången för kartering. Kan ärligt erkänna att man är som ett barn på julafton när det väl är dags. Man känner sig som en idiot som i sakta mak följer efter klipparen runt hela slingan. :)
Allt gick bra och den hittade tillbaka till laddstationen utan problem och träffade också rätt vid laddningen.

I söndags fm fick den sedan ge sig ut på sin första klippning och givetvis var man på plats och följde minsta lilla rörelse. Man hann också bli aningen nervös både när den stannade till och när den tog fyra varv runt en buske. Dock fortsatte den vidare utan problem efter det.

Måste säga att jag är otroligt imponerad hur den arbetar på ett systematiskt sätt. Satte mig i en brassestol och bara beundrade den. :)

Skickade tillbaka den till laddstationen genom knapptryckning för att se så det funkade. Inga problem och den tog i princip kortaste vägen tillbaka och ca 5 meter innan laddstationen letade den upp kantsladden och följde den in. Problemfritt!

När den sedan skulle ut igen så fortsatte den på i princip samma ställe som den slutade när jag tryckte hem den till laddstationen. Otroligt imponerande! Detta gjorde den dock inte nästa gång jag provade samma procedur men kanske var den "klar" med det området som den lämnade.

Har pluggat lite programmering i min ungdom och måste säga att jag är ruskigt imponerad hur de får den att arbeta så här. Hur gör dom? Hur memorerar den kartor på detta vis?

Allt är dock inte frid och fröjd skall tilläggas och här hoppas jag kunna få lite hjälp av er andra. Efter att den passerat en av mina gångar (nu är den längst bort från laddstationen) så fastnar den i "vinkel-volten" runt en buske (se bild). Den har säkert kört runt denna buske minst 20 gånger och ni kan säkert se märken på bilden. Varför gör den så här? Har jag dragit kantsladden felaktigt? Är avståndet från ytterkant bakom busken för litet? Är det tillfälligheter? Jag famlar i mörkret!

Bosch Indego problem.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Än så länge är jag otroligt nöjd med min klippare och jag måste säga att det var inga större problem att installera den. Kanske kommer att ändra åsikt när den fått klippa lite mer och kanske börjar skönjas viss slitage på klipparen.

//En nöjd ägare (än så länge) av Bosch Indego
 
  • Gilla
INDEGO
  • Laddar…
Jag kan bara hålla med ovanstående inläggare. Man bli lite som ett barn; istället för att gå med gräsklipapren som vanligt så sitter man i stolen och beundrar hur den verkligen betar av alla fläckar. tiden går nu åt istället att studera hur den jobbar :=)

Ang vänstervridna fenomenet. fler som haft det också; däribland jag. "åtgärdades" för min del genom byte till nyare maskin p.g.a andra felaktigheter också. Men vad jag kan komma ihåg så är det inskick för programuppdatering hos Bosch/kalibrering. kan ev lösas genom återstart/kallstart av klipparen

Min klipparen började klippa nu först i lördags. Har satt den denna veckan på 06.00 - 13.00 samt 19-23.00 första veckan och klippläge 7. På onsdag eller torsdag sänks kniven till läge 6 är tanken. Har itne hunnit/kunnat klocka den ännu ang klipptid/laddningstid, kommer inom kort.
 
Kalle LKPG skrev:
Finns det någon här som är nöjd med sin Indego el kan rekomendera den?

MVH
Kalle
Min har fungerat utan problem så här långt, har haft den snart i 4 veckor.

/N
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.