8 526 läst · 9 svar
9k läst
9 svar
Li-jon-batterier skall inte vinterförvaras fulladdade
Nu vet jag inte vilka av gräsklipparrobotarna som har Li-jon-batterier men vill bara påminna om inför vintern att just li-jon-batterier till skillnad mot övriga typer av batterier inte skall långtidförvaras fulladdade. Ca 40-50% laddning och så kallt som möjligt (dock inte frysgrader) lär vara bäst vid långtidsförvaring.
För de som tycker det här verkar konstigt kan jag bara hänvisa till de s k "experterna":
http://www.batteriexperten.com/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=Webbsida&ID=122
m fl, eller till din bruksanvisning.
För de som tycker det här verkar konstigt kan jag bara hänvisa till de s k "experterna":
http://www.batteriexperten.com/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=Webbsida&ID=122
m fl, eller till din bruksanvisning.
Källan till detta är nog Battery University där dom har tillägget: "Not all Li-ion systems behave the same."
http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries
http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries
Li-Jon är egentligen ett samlingsnamn. Det finns olika typer av li-jon batterier och de har olika egenskaper, bl.a. kan det variera hur batterierna laddas, varför man ska vara ytterst försiktig med att byta celler i li-jon batterier.
En annan sak som är bra att veta om li-jon är att man förlänger livslängden om man bara laddar ur lite varje gång och laddar ofta, till skillnad från t.ex. NiMH som åldras vid varje laddning. Det allra värsta för Li-jon batterier är hög temperatur, och då avses temperaturer redan över 35 grader!
En annan sak som är bra att veta om li-jon är att man förlänger livslängden om man bara laddar ur lite varje gång och laddar ofta, till skillnad från t.ex. NiMH som åldras vid varje laddning. Det allra värsta för Li-jon batterier är hög temperatur, och då avses temperaturer redan över 35 grader!
Jag talade igår med Boschs nordiska HQ i Danmark om Indegos batteri och minusgrader eftersom vi haft några sådana nätter nu och klipparens display ett par gånger själv har sagt att batteriet är för kallt för att den skall starta. Det deberättade menade man var allmänt för Li-Ion och det var att man gärna skall ladda upp dem helt - vilket ju är praktiskt eftersom det är normalläge att det är uppladdat om du har en klippare på laddstationen och en dag bestämmer dig för att "nu ger jag mig för vintern och plockar in klipparen". Om batterierna därefter ligger förvarade i minusgrader spelade ingen roll, det är ju inte helt ovanligt under transporterna mellan tillverkningen och konsumentkunderna (och då är de rätt så uppladdade). Men i bruksanvisningen står att klipparen skall förvaras mellan 5-45 grader och batterierna sitter ju i den så det kan ju vara en god rekommendation att följa. "Vad som däremot kan skada Li-ion batterier är om de är helt urladdade och sedan långtidsförvaras i minusgrader. Det bör man absolut undvika." sade Boschrepresentanten.M J skrev:Nu vet jag inte vilka av gräsklipparrobotarna som har Li-jon-batterier men vill bara påminna om inför vintern att just li-jon-batterier till skillnad mot övriga typer av batterier inte skall långtidförvaras fulladdade. Ca 40-50% laddning och så kallt som möjligt (dock inte frysgrader) lär vara bäst vid långtidsförvaring.
Liknande trådar
-
Dörr skallrar/nyper inte tag i slutbleck
Fönster & Dörrar -
Tips för att folk inte skall vända på vår uppfart?
Övrigt husrelaterat -
Skall inte strö och bärläkten gå längre ut mot fotplåten. Betongpannorna vilar nu mot fotplåten
Tak & Vind -
Bastu - uppvärmningskälla när man inte bastar?
Bastu -
Jag skall göra dubbeldörrar till en gammal uthus byggnad men vet inte hur jag gör dörrkarmen.
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus