4 915 läst · 26 svar
5k läst
26 svar
När kommer fler klippare som är lika snabba eller ännu snabbare än Indegon?
När kommer andra intelligenta alternativ till Boschs Logicut? Någon som vet, läst eller hört om alternativ till Indegon när det gäller effektivitet som är på gång från konkurrenterna? Dvs som minns var den klippt och vet när den är färdig. Längtar efter åtminstone ett alternativ att välja om man prioriterar tillgång till gräsmattan, dvs vill få gräsklippningen avklarad så snabbt och smidigt som möjligt utan att ockupera vare sig min tid eller gräsmattan. Grundkravet är att om man startar en ny klippning av sin oklippta gräsmatta så ska man kunna förutsäga när den är klar, när den har klippt hela, så att barnen kan sprida ut sina leksaker igen, grillen komma ut, krocketbanan sättas upp osv osv, tills det är dags att klippa gräset nästa gång.
(Snälla, låt nu denna tråd förbli befriad från allt snack om den 20 år gamla slumpklippningsmetoden och om hur himla tjusigt och fint det blir när klipparen får hållas på gräsmattan hela tiden, det är inte det som det handlar om här. Till att diskutera den välbekanta slumpklippningsmetoden som varit med sedan tidernas begynnelse finns alla andra trådar att skriva i, om det nu öht finns något att tillägga. Jag vill diskutera framtid.)
Något smart alternativ borde rimligtvis vara på gång vara på gång inom en inte för avlägsen framtid (dvs som inte baseras på slumpklippning. Robotdammsugarna gick samma väg, från korkade slumpmässiga dammsugare till intelligentare kalkylerande rumscannade beräknande dammsugarrobotar, som Neaton exv som också jobbar i linjära effektiva kant-i-kant-mönster). Tror definitivt robotklipparna allmänt kommer att vandra samma väg, och det snart.
(Snälla, låt nu denna tråd förbli befriad från allt snack om den 20 år gamla slumpklippningsmetoden och om hur himla tjusigt och fint det blir när klipparen får hållas på gräsmattan hela tiden, det är inte det som det handlar om här. Till att diskutera den välbekanta slumpklippningsmetoden som varit med sedan tidernas begynnelse finns alla andra trådar att skriva i, om det nu öht finns något att tillägga. Jag vill diskutera framtid.)
Något smart alternativ borde rimligtvis vara på gång vara på gång inom en inte för avlägsen framtid (dvs som inte baseras på slumpklippning. Robotdammsugarna gick samma väg, från korkade slumpmässiga dammsugare till intelligentare kalkylerande rumscannade beräknande dammsugarrobotar, som Neaton exv som också jobbar i linjära effektiva kant-i-kant-mönster). Tror definitivt robotklipparna allmänt kommer att vandra samma väg, och det snart.
Du har ju redan den bästa av sin sort i din ägo och dessutom har du uttryckt att du är så nöjd med den, har du redan tröttnat på den En så stor investering gör i alla fall inte jag årligen eller varannat år utan min får allt gå några år innan den byts ut och vid den tiden lär det finnas nya intressanta alternativ tänker jag.M J skrev:
Jag har den enda av sin sort i min ägo, så det finns ingenting att välja på. I jämförelse med en slumpklippare (som inte alls skulle funka hos mig) så är jag mycket nöjd att Indegon finns, men även nöjdhet är relativt. När det kommer en maskin som gör jobbet jag vill att den ska göra ännu snabbare, tystare och effektivare så blir Indegon degraderad ett pinnhål på den skalan. Gärna med fler finesser som att kunna se dess körplan över tomten, onlineövervakning, appstöd, och larm direkt i telefonen. Och gärna en kamera som i Samsungs dammsugarrobot så man kan använda den för att köra runt och kolla läget i trädgården när man inte är hemma, som man kan med Samsungen inomhus. Möjligheterna är många, men utvecklingen seg.MBygga skrev:Du har ju redan den bästa av sin sort i din ägo och dessutom har du uttryckt att du är så nöjd med den, har du redan tröttnat på den En så stor investering gör i alla fall inte jag årligen eller varannat år utan min får allt gå några år innan den byts ut och vid den tiden lär det finnas nya intressanta alternativ tänker jag.
Det är ju bevisligen en Indego 20 på G enligt "extramaterialet" som finns i bruxen. Vad den nu tillför mer än att laddstationen har ett par knappar som troligen gör att man fjärrledes kan kalla hem roboten samt stoppa klippningen, om den också är specad för 2000kvm är ju en intressant fråga.
Sen baserat på de bilder som tagits av innanmätet & publicerats här i Indego-tråden, så finns där ju ett oanvänt kontaktdon samt plats för någon ytterligare elektronik. Skall bli intressant att veta vad det kan vara för något.
Sen baserat på de bilder som tagits av innanmätet & publicerats här i Indego-tråden, så finns där ju ett oanvänt kontaktdon samt plats för någon ytterligare elektronik. Skall bli intressant att veta vad det kan vara för något.
Förhoppningsvis gör de åtminstone en kvalitetsöversyn av Indego 20 innan de släpper den. De har ju en hel del feedback från Indego 10 att ta del av och åtgärda, kan de dessutom infria alla löften som kom med Indego 10 innan någon sett den så kan det bli bra. Men vad jag förstått så är "bara" Indego 20 en större version av Indego 10, inte en vidareutvecklad, så vad det blir återstår att se...
Absolut.frav skrev:
Redigerat:
Medlem
· Väster götaland
· 378 inlägg
Får hoppas de kan göra de mesta på mjukvarusidan, vilket de borde kunna, så det kommer oss med Indego10 tillgodo. Då det är ju en såppas ny produkt så man kommer säkert piffa upp mjukvaran med förbättrad AI.
Fast om det sedan kompletteras med annan hårdvara, kamera igenkänning osv som dammsugarna har så blir det ju tuffare att bara uppgradera mjukvaran.
Fast om det sedan kompletteras med annan hårdvara, kamera igenkänning osv som dammsugarna har så blir det ju tuffare att bara uppgradera mjukvaran.
Visst, kul att den är snabb o effektiv.
Men de flesta klippare klarar av att hålla efter gräsmattan mellan 01:00 o 06:00 med klippning varannan dag.
- Om den är tyst nog, så inte grannen hämtar hagelbössan.
Så var är vinsten för mig som konsument om en tillverkare lägger tid o pengar för att göra klipparen snabbare att klippa?
Och, om nu tillverkaren skall lägga de pengarna, är detta det mest prioriterade området?
Jag blir inte lyckligare om den blir klar en timme tidigare på natten, jag tar hellre en tyst o långsam, men gärna effektiv.
Jag kan se andra områden som fler klippare behöver hantera bättre: ljudvolym, körning i släntar, minska risken för spår kring guidekabel, sub-area klippning, komma bort från klipphöjdsinställning genom att flytta kniven upp o ner, ( som gör att de högsta höjderna funkar sämre eftersom klipparen
fastnare lättare).
Having said that
Smartphones driver på chiplösningar med GPS, kompass, accelerometrar, lutningssensorer, Bluetooth, wi-fi. Och allt detta borde göra att detta blir mer lätt-tillgängligt även utanför mobilvärlden, vilket borde gagna den här marknaden också. Så robotklippare borde ha stor potential kvar i o m elektronik utvecklingen.
/Erland
Men de flesta klippare klarar av att hålla efter gräsmattan mellan 01:00 o 06:00 med klippning varannan dag.
- Om den är tyst nog, så inte grannen hämtar hagelbössan.
Så var är vinsten för mig som konsument om en tillverkare lägger tid o pengar för att göra klipparen snabbare att klippa?
Och, om nu tillverkaren skall lägga de pengarna, är detta det mest prioriterade området?
Jag blir inte lyckligare om den blir klar en timme tidigare på natten, jag tar hellre en tyst o långsam, men gärna effektiv.
Jag kan se andra områden som fler klippare behöver hantera bättre: ljudvolym, körning i släntar, minska risken för spår kring guidekabel, sub-area klippning, komma bort från klipphöjdsinställning genom att flytta kniven upp o ner, ( som gör att de högsta höjderna funkar sämre eftersom klipparen
fastnare lättare).
Having said that
Smartphones driver på chiplösningar med GPS, kompass, accelerometrar, lutningssensorer, Bluetooth, wi-fi. Och allt detta borde göra att detta blir mer lätt-tillgängligt även utanför mobilvärlden, vilket borde gagna den här marknaden också. Så robotklippare borde ha stor potential kvar i o m elektronik utvecklingen.
/Erland
Säkert inga problem att hitta situationer där det inte stämmer också. "De flesta" behöver ju bara vara mer är 50%
Boschen's baksida är ju kort relativt driftstid per gång tillfälle, troligen för att dyr elektronik och dyr mjukvaruutveckling gjort att batteriet är mindre/billigare, kanske drar också elektroniken mer ström, men det är nog tveksamt.
Ju större driftstid en klippare har, ju större blir utnyttjande-graden av de timmar som står till klipparens förfogande eftersom klippfönstret börjar med fulladdad maskin. Så lång klipptid och snabb laddning kan vara en bättre väg till 'klippeffektivitet' än strukturerad klippning. (Dumma klippare är mer beroende av lång klipptid för att inte spendera för mycket tid i närområdet kring laddaren, lite beroende på tomtens form.)
Ett alternativ till smart klippare vore en som inte laddar fullt inför sista passet utan laddar så mycket som behövs för att kunna nyttja klipptiden maximalt.
Boschen's baksida är ju kort relativt driftstid per gång tillfälle, troligen för att dyr elektronik och dyr mjukvaruutveckling gjort att batteriet är mindre/billigare, kanske drar också elektroniken mer ström, men det är nog tveksamt.
Ju större driftstid en klippare har, ju större blir utnyttjande-graden av de timmar som står till klipparens förfogande eftersom klippfönstret börjar med fulladdad maskin. Så lång klipptid och snabb laddning kan vara en bättre väg till 'klippeffektivitet' än strukturerad klippning. (Dumma klippare är mer beroende av lång klipptid för att inte spendera för mycket tid i närområdet kring laddaren, lite beroende på tomtens form.)
Ett alternativ till smart klippare vore en som inte laddar fullt inför sista passet utan laddar så mycket som behövs för att kunna nyttja klipptiden maximalt.
Det är inte enbart av godo med lång driftstid på en slumpklippare. Inte i de fall där tomten är uppdelad i olika zoner med väldigt stor skillnad i storlek. Det är helt ok att vara ute och röja 3h i sträck i en stor zon, men det blir overkill att härja 3h i en liten zon.eleson skrev:
Med fler inställningsmöjligheter skulle man iofs kunna ange olika drifttider per zon men det är det ingen som har vad jag vet. Istället fördelas enbart antal starter i de olika zonerna enligt inställd procentsatsen eller motsvarande. Så en liten 10% zon får en körning a 3h var tionde laddning. Startar du då två gånger per dag så blir det var femte dag, lite väl sällan, och när den väl kör så blir det för mycket just då. I ett sådan fall är det bättre med flera och kortare pass.
Men har man hyfsat jämnstora zoner så är en laddning per zon det ultimata givetvis.
Vilket visar lite det jag menade, det finns många sätt att nå 'klippeffektivitet' eller att ens definiera vad det är.Gimbal skrev:Det är inte enbart av godo med lång driftstid på en slumpklippare. Inte i de fall där tomten är uppdelad i olika zoner med väldigt stor skillnad i storlek. Det är helt ok att vara ute och röja 3h i sträck i en stor zon, men det blir overkill att härja 3h i en liten zon.
...
Men har man hyfsat jämnstora zoner så är en laddning per zon det ultimata givetvis.
Alla lösningar har en prislapp, och jag gillar att vi nu ser ganska många olika lösningar på samma problem.
Tittar vi lite framåt så kommer troligen inte motorer och batterier att utvecklas i raket fart, utan istället så samlas tillverkarna några få elektronik plattformar, och det kommer att göra mjukvaran billigare att utveckla, eller köpa som standard komponenter, eller t o m gå mot public domain i vissa delar. När mjukvaran sedan är hyllvara så kommer fler, men inte alla, att anamma boschmodellen.
Eftersom kineserna nu kommer på bred front och de av tradition tar betalt enligt "produktionskostnad+avans" i stf "kundvärde" så kommer mycket att ändra sig fort kring mjukvarubaserade funktioner.
I dag betalar vi fortfarande för värdet av vissa funktioner.
Jag är väldigt sugen på att förstå hur HQ använder sin GPS stödda navigering som de har på den nya AM330 X. Kanske kan man styra den bättre till olika områden och få den att stanna där under viss tid. Har frågat på den tråden men inte fått något bra svar än.Gimbal skrev:Det är inte enbart av godo med lång driftstid på en slumpklippare. Inte i de fall där tomten är uppdelad i olika zoner med väldigt stor skillnad i storlek. Det är helt ok att vara ute och röja 3h i sträck i en stor zon, men det blir overkill att härja 3h i en liten zon.
Med fler inställningsmöjligheter skulle man iofs kunna ange olika drifttider per zon men det är det ingen som har vad jag vet. Istället fördelas enbart antal starter i de olika zonerna enligt inställd procentsatsen eller motsvarande. Så en liten 10% zon får en körning a 3h var tionde laddning. Startar du då två gånger per dag så blir det var femte dag, lite väl sällan, och när den väl kör så blir det för mycket just då. I ett sådan fall är det bättre med flera och kortare pass.
OT, men ok ...MBygga skrev:
http://m.husqvarna.com/ddoc/HUSO/HUSO2013_EUsv/HUSO2013_EUsv__1154923-01.pdf sid 55.
"Med fabriksinställningarna i Automower® 330X används en inbyggd GPS för att kontrollera vilka ytor som har klippts och därmed vilka ytor som behöver klippas härnäst. På så sätt kan Automower® 330X automatiskt hitta till svårnådda delar av arbetsområdet."
Ser också att Subarea funktion kan sätta procent andelar för de olika zonerna!