eleson skrev:
OT, men ok ...
[länk] sid 55.

"Med fabriksinställningarna i Automower® 330X används en inbyggd GPS för att kontrollera vilka ytor som har klippts och därmed vilka ytor som behöver klippas härnäst. På så sätt kan Automower® 330X automatiskt hitta till svårnådda delar av arbetsområdet."

Ser också att Subarea funktion kan sätta procent andelar för de olika zonerna!
Tack men skulle som sagt vilja veta från de som har dem att det fungerar. Förstår inte varför OT :confused:, du efterlyser ju själv mer effektivitet och snabbhet vilket tråden väl handlar om. Jag ville bara påvisa att ny teknik redan finns tillgänglig även hos s.k. "slulmpklippare" :eek:.
 
  • Gilla
Gudahov
  • Laddar…
Tråden handlar i första hand om Intelligent klippning a la Logicut, i andra hand om alternativa systemlösningar.
Jag tyckte att mitt svar var OT och ville visa att jag insåg det; länkar till HQ manualer kanske hör hemma i en HQ tråd.
 
M J skrev:
Varför inte fråga i 330X-tråden -> [länk] ?
Låt denna tråd handla om kommande maskiner som är på gång eller inte finns ännu, inte om existerande gamla...
Som jag skrev i tidigare inlägg #16 har jag som sagt redan ställt frågan där utan att ha fått något klart svar. Sen tycker jag tråden blir väl inskränkt om mer intelligens i robotarna bara skall innebära utveckling av erat favoritmärkes system. Det kan ju faktiskt komma fram andra välj så goda idéer.
 
MBygga skrev:
Som jag skrev i tidigare inlägg #16 har jag som sagt redan ställt frågan där utan att ha fått något klart svar.
Skriv frågan där då på nytt, den måste ha raderats då den inte finns i 330X-tråden.
 
M J skrev:
Skriv frågan där då på nytt, den måste ha raderats då den inte finns i 330X-tråden.
Jag ställde frågan i tråden "Nya Automower 2013" som var den tråden som fanns då men har inte fått så mycket respons. Har nu ställt den i 330 X tråden med, där går det nog att få svar. Tack för trådtipset men att klassa 330 X som "gammal" tycker jag är lite fel uttryckt, existerande ja men senast kända HQ teknik likaså.
 
Skriv gärna skvaller om nya kommande HQ-klippare här, det är vad jag efterlyste med tråden. Men frågor om befintliga hör hemma i ägar-trådarna (som exv frågor om Indegon i Indego-tråden, osv).
 
Gimbal skrev:
Det är inte enbart av godo med lång driftstid på en slumpklippare. Inte i de fall där tomten är uppdelad i olika zoner med väldigt stor skillnad i storlek. Det är helt ok att vara ute och röja 3h i sträck i en stor zon, men det blir overkill att härja 3h i en liten zon.

Med fler inställningsmöjligheter skulle man iofs kunna ange olika drifttider per zon men det är det ingen som har vad jag vet. Istället fördelas enbart antal starter i de olika zonerna enligt inställd procentsatsen eller motsvarande. Så en liten 10% zon får en körning a 3h var tionde laddning. Startar du då två gånger per dag så blir det var femte dag, lite väl sällan, och när den väl kör så blir det för mycket just då. I ett sådan fall är det bättre med flera och kortare pass.

Men har man hyfsat jämnstora zoner så är en laddning per zon det ultimata givetvis.
Det kan man göra på Honda!
Jag kan ställa två olika timer per dygn. Olika länge i upp till 5 st olika zoner. Det kallas anpassad konfigurering. Vid snabb config kan du ställa två timers under olika dagar i veckan och sen en procentsats mellan två zoner..
 
MattisH skrev:
Det kan man göra på Honda!
Jag kan ställa två olika timer per dygn. Olika länge i upp till 5 st olika zoner. Det kallas anpassad konfigurering.
Kan du ange vilken dag den ska köra en viss zon och hur länge? Det vore trevligt.
Egentligen är det ju bara en enkel mjukvarugrej så alla klippare med zoner borde kunna ha det, men som sagt jag har inte sett det tidigare.
 
Gimbal skrev:
Kan du ange vilken dag den ska köra en viss zon och hur länge? Det vore trevligt.
Egentligen är det ju bara en enkel mjukvarugrej så alla klippare med zoner borde kunna ha det, men som sagt jag har inte sett det tidigare.
Även Tianchen S510 kan detta, man anger hur många minuter per dag som ska köras i varje zon.
 
Vad jag efterlyser med den här tråden är alltså klippare som är ute tills mattan är färdigklippt, inte en minut längre. Ju snabbare desto bättre.
 
Gimbal skrev:
Kan du ange vilken dag den ska köra en viss zon och hur länge? Det vore trevligt.
Egentligen är det ju bara en enkel mjukvarugrej så alla klippare med zoner borde kunna ha det, men som sagt jag har inte sett det tidigare.
Yepp det kan man. Man ställer vilken zon och mellan vilka klockslag den ska jobba..

Skärmklipp.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Gimbal
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.