Jag kanske har fel men jag tycker inte den här konstruktionen med drivande hjulaxeln i mitten ser bra ut. Den verkar fastna för lätt. Jag har ganska rejäla gropar i min gräsmatta, bl a från stenar jag lyft bort, men min hq 330 har inte fastnat en enda gång under de här första dagarna. Jag trodde att jag skulle få fylla ut massa gropar med jord men det behövs inte, den fastnar ändå inte.
 
  • Gilla
Magnus Olsson
  • Laddar…
Jonas L skrev:
Kolla så att hjulen sitter fast!

Skruvade alltså bort centrumskruven och tog loss hjulet. Där innanför sitter 4 st försänkta skruvar som håller hela motorpaktet på plats. Två av dessa satt helt löst och de andra två gick att dra åt ett kvarts varv. Måndagsexemplar? Vem vet? På andra hjulet gick de också att dra åt.
Hm, gjorde exakt samma manöver förra året på Wipers motsvarande model. Båda hjulmotorerna var lösa där med.
 
Har du någon uppföljning på de modellerna? Skakade de loss igen?
Eller kan man misstänka att de satt löst från fabrik och inte skruvar ur sig igen?
För om det är så att de lossnar av vanlig drift så ska jag nog gå på med lite locltite
 
Japp, jag kollade om hjulen satt fast ganska nyligen och det gjorde de, så troligen var de helt enkelt för dåligt åtdragna från början. Men vill minnas att skruvarna hade relativt stor stigning och bottnade "hårt" så att säga, så det kändes som om de skulle kunna lossna igen relativt lätt. Loctite är nog ingen dum ide.
 
Har noterat en till irriterande grej med min 325:a.
Den har gått i ca 60h nu. Och redan har stödhjulen börjat "gnissla". Vet inte om det sitter lager, glidlager eller axel direkt mot plasthjulet.
Nu efter ca 35-40 säckar jord/toppdress är jag nere på 1-3 fastkörningar / körning. Bättre men fortfarande totalt oacceptabelt. Den har gått 2st körningar utan fastkörning. Vilket inte är ett bra betyg i mina ögon.
Jag har mailat min återförsäljare med mina klagomål och några frågor, men har fortfarande inte efter 5 dagar fått något svar.
 
Stödhjulen är ordentligt lagrade. Går dessutom att dela dem mha de fyra skruvarna och smörja dem.

Däremot låter det för mig helt otroligt att du har sådana problem med fastkörningar. Visst kan den fastna som alla andra men "jag" har rätt många sådana maskiner ute (125/127/325) och inte fått några klagomål gällande detta. Somliga är dessutom installerade på mer eller mindre skogstomter där det är väldigt ojämnt på sina ställen..

Däremot är de som bekant mer benägna att fastna än tex 500 serien, men att det skulle vara så stora problem låter märkligt..
 
Redigerat:
Okej, då kan man alltså smörja på hjulen själv. Måste vara väldigt klent smorda från fabrik.
Ja, jag tycker att det känns helt otroligt att den fastnar så mycket också. Otroligt irriterande.
Låter sjukt ifall du har såna maskiner går på "skogstomter" och min inte klarar av en vanlig gräsmatta.
Jag tror att att "bump/tilt" sensorn är med och ställer till det. Att den tvärnitar när det guppar till lite, och då står den precis i en liten grop. Vilket leder till att den börjar spinna. Annars vette fan.
Väntar med "spänning" på vad återförsäljaren ska svara. Svarar han inte imorn får jag ringa återigen till han.
 
  • Gilla
Jonas L
  • Laddar…
Patrik N skrev:
Otroligt irriterande. Låter sjukt ifall du har såna maskiner går på "skogstomter" och min inte klarar av en vanlig gräsmatta.
Tycker också det låter märkligt. Antingen så sitter dina "stödhjul" fel eller så är din gräsmatta lite, hm... speciell.
 
Jag undrar om klipphöjden kan spela in. Nu har jag den ställd på ca43mm.
Ska prova sänka ner den till ca 35mm idag, se ifall den blir mer stabil när jag sänker ner kniven och knivskyddet/gräsmattekammen. Värt att prova ivf.

Gimbal skrev:
Tycker också det låter märkligt. Antingen så sitter dina "stödhjul" fel eller så är din gräsmatta lite, hm... speciell.
Nejdå, jag tror inte stödhjulen sitter fel. Jag och en till köpte varsin 325 samtidigt. Hans stödhjul verkar sitta precis som mina.
Även hans stödhjul har börjat gnissla.
 
Jag har exakt samma problem med min 325:a som du Patrik N!

Den kör fast och vänder pga att tiltsensorn verkar för känslig. Och den gnisslar i hjulen.
Kan det vara så att 325:an blir känsligare för gupp eftersom den har högre hastighet än sina småsyskon med samma chassi (125/127)?

Min kontakt på GGP kom förbi och tittade till min klippare igår. Han ville gärna att jag filmar beteendet och skickar filmen till honom för vidarebefordring till tekniker. Tydligen så finns det några inom Stigavärlden som kan vara intresserade av att lösa problem! Han tyckte att den är onödigt känslig för tippningar. Sen återstår att se om och vad som går att göra...
 
Ska bli spännande att se vad du får för info.
Jag har fått svar från försäljaren att han för en dialog med GGP och skall återkomma.

Hastigheten kan nog spela in, för om man får starta om klipparen efter en fastkörning. (Om den stått tillräckligt länge, så den blir blockerad)
Då kör den med kraftigt reducerad hastighet tills dess att den stöter på begränsningskabeln.
Under en sådan körning, har den aldrig vänt pga "bump-sensorn".
Jag återkommer senare idag angående klipphöjdens påverkan på guppandet/vändandet.
 
Vad har ni för version på mjukvaran?
För Wiper/ambrogios motsvarande modeller var en förbättringarna i version r.15880 som släpptes 130408 "Improved bump condition management for Elite model". Elite model motsvarar, antar jag, 325 på Stiga språk.

Ytterligare en version släpptes 130521 (till wiper/ambrogio) r.16318 med fixar som dock inte verkar vara relaterade till krocksensorn.

(Får intrycket att Stiga släpar med versionerna jämfört med Ambrogio/wiper, men det kan vara fel.)

 
r15194 här. Kommer att uppdatera min i veckan. Återkommer med resultatet.
 
Själv tycker jag bumpsensorn eller krocksensorn är för okänslig. Om den (520) kör in i saker som sluttar som en kil, t.ex. gungställning, så fattar den inte att den ska vända utan står och tuggar och spinner ner sig i gräsmattan.
 
R15194 har jag också
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.