Hemmakatten
Vi bor i en samfällighet ute på landet med mest fritidshus. Den egenförhärligade styrelsen bestämde att ta in ett parkeringsbolag för att bötfälla bilar, vid den lilla badplatsen vid insjön, som inte tillhörde föreningen. Förutom initialkostnaden till p-bolaget på 20' så hade de förstås inte reg.nr på de bilar som "hade rätt" att parkera....

Jag sökte jobb hos ett privat parkeringsbolag en gång och fick en vara med på en genomgång av vad jobbet innebar. De sa inte rent ut att de hade provision men de har statistiska uppgifter på hur mycket man ska få in under olika tider och det var helt klart att alla förväntades göra det. Det var liksom inte så att man var glad för att man fått ner felparkeringarna om det drogs in mindre. Sen var det också mycket viktigt att alla uppgifter var rätt när man skrev ut boten och att det var tydligt skyltat osv för annars skulle de förlora om någon överklagade.

När jag fick reda på lönen så avstod jag dock från att söka för den var fruktansvärd låg.

Nu verkar det som ena katten fått någon form av sjukdom också. Tappar håret i stora områden. Var tvungen att åka in till veterinären igår. 2700:- De gjorde biopiser som de skickar väg. Finns viss risk för cancer :(

Fick ett standardsvar från p-bolaget
http://www.parkeringstjanst.se/
epost@parkeringstjanst.se
(Går ut med information om vilka de är här så att folk kan söka upp detta inlägget via sökmotorer)
De ansåg givetsvis att de hade rätt.

Vi blev jätteledsna. Och jag skickade följande till dem, bara för att poängtera hur lågt ner de måste sjunkit.

"Hej,

Fick nu svar från er via vanligt brev. Förstår att ni väljer vanlig postgång för att ni inte vill ha kontakt med de ni bötfäller.
Förstår verkligen att ni måste vara i stort behov av pengar då ni bötfäller mig, en döende 33åring, som betalat en parkeringsbiljett, och parkerade på platsen för att få hjälp med omständigheter kring min sjukdom.
Att ta fel biljett-maskin i detta läget är ganska lätt då det var en pil som pekade mot den (enda) biljettapparaten inom synhåll.

Hoppas ni känner er riktigt nöjda med er själva, nu när ni får in 400:- på detta sättet. För normala tänkande människor är detta fallet förvånansvärt enkelt att döma i, och alla jag pratat med (och alla som svarat på mina inlägg på olika forum på internet) dömer tvärt i mot er.

Fy på er.
Riktigt riktigt lågt på gränsen till omänskligt att agera som ni gör.
Usch.

Stefan
"

Vilka blodsugare. Blir så ledsen. Nu känns inte pengarna som det som svider mest längre (även om det svider). Utan att det finns folk som är sådana paragrafryttare att det inte finns några omständigheter som kan få dem att ändra sig. Tycker att om det skulle funnits några omständigheter som skulle räckt så skulle det varit våra.
Orkar inte bråka mer om detta, men aftonbladet hade nog gillat historien. Har bilder och allt.

Varit ute i trädgården hela dagen och snickrat och fixat. Skön dag i övrigt. Tog inte in gårdagens post förrän nu, och detta kom som en otrevlig överraskning på kvällen.

Mvh

Stefan

Verkligen hemskt att läsa om detta med parkeringsboten, hoppas du genom allt du gått genom kan bortse från såna ting. Ibland blir man helt misantropisk och lätt deprimerad när man hör om såna här och liknande fall, undrar vad det döljer sig för typ av människor bakom dessa fasader. Skulle vara intressant att komma i kontakt med någon dylik och föra ett långt och djupgående samtal med denne, hoppas att så solitt manifesterad mänsklig enfald är sällsynt.

Får passa på att önska dig lycka till i övrigt trots allt, du verkar bära dina svårigheter så väl det bara går.

Så nu vart biljetten betald. Min fru fick göra det, är fortfarande för upprörd över det hela så jag hade nog inte lyckats genomföra transaktionen :)
Jaja. Nu får det vara vatten över bron.
Ska dit igen på tisdag, ska försöka hitta ett annat ställe att parkera på...

mrjim
Tyvärr är det nog många som ljuger ihop historier så det ska vara synd om dem så de är nog ganska luttrade.
Är inte speciellt avundsjuk på din livssituation Stew, hoppas att allting löser sig och att du blir frisk.

Tack mrjim, vi kämpar :) Men det är tufft när det är så mycket som går imot.

Bezt, jo. De är ganska luttrade. Men i mitt fall så stämmer ju allt jag skriver kan till och med skicka in sjukintyg. Men de verkar inte bry sig. Pengar är allt.
Var där nu igen och tittade. Såg den andra apparaten. Den var typ på andra sidan gatan av den som jag betalade. Lite längre bort, runt ett hörn. Samma taxa. Inte konstigt att folk stoppar i fel, lär hända ofta. Snacka om att de tjänar pengar på att folk inte läser det finstilta på parkeringskylten och känner till områdets gator.

Idiotiskt. I den här stan räcker det att automaten har samma taxa eller dyrare, det är färgzoner, så har du betalat för två timmar i röd zon, men efter en timme flyttar bilen till grön zon som är billigare kan du stå med samma biljett.

Hallo,

förra året var vi på cancer-rehab-kurs i en vecka.
Kursen var jättebra och när vi kom hem så kände i att energin hade kommit tillbaka. Allt var bra till runt midsommar då jag får reda på att skiten spridit sig till skelettet. Efter det har allt varit tungt, allt vi lärde oss på kursen bara rann av oss...
Nu har vi gått denna kursen igen i en vecka.
Och vad händer dagen efter man kommer hem? Jo får reda på att min dåliga andning beror på två knölar som sitter vid bronkerna (luftrören som går ner i lungorna från strupröret). Tydligen inte helt ovanligt för fok med min diagnos.
Utöver det så hade jag en knöl vid njuren. Tänk dock på att knölarna fortfarande sitter i lymfor, inte i de olika organen. Det hade varit värre.
Så nu har de beslutat sig för att köra igång med den enda bromsmedicinen som finns Caprelsa.
Det är en hyffsat effektiv medicin, men den har väldigt många hemska hemska bieffekter där flera av dem är döden. Går at läsa om den här

http://caprelsa.com/

Problemet är pengar som vanligt. Jag blir först i regionen att ta denna, så det är inte bestämt vem som ska betala för medicineringen... Hoppas de hinner lösa det mer, så att inte fler av mina funktioner försämras innan vi sätter in den.

Det är tufft. Nu är det sista kortet i första omgången som läggs. Sedan börjar en ny omgång med operationer och strålning och kanske en ny bromsmedicin (verkar komma flera nya nu. Kanke att de kommit fram till hur man hittar och kan förgifta cellerna på denna varianten!!). Problemet nu är att operatiorna och strålningen kostar mer rent kroppsligt. Har mycket ärrbildning inne i kroppen och det är väldigt svårt att få ut knölarna på ett sådant sätt att de inte skadar andra nerver eller att jag förbloder.
Men jag har misstänkt på det och kursen vi gick hjälpt oss att hantera detta. Huvudfocus för oss denna gången var att få ökad resistens från dåliga beksed alltså att komma upp till ytan tidigare efter varje slag. Samt stärka relationen mellan mig och min fru. Vi har det bra, men det är en tuff sjukdom imellan som gör sig påmind hela tiden.

Idag använde vi biorummet som filmstudie. Fungerade perfekt. Har bett en journalist och en fotografkompis hjälpa mig med en dokumentär som jag kan lämna efter mig. En del med massa roliga och kanske några tråkiga berättelser om mig och min uppväxt. Sedan en om sjukdomen och hur den slet sönder våra liv. Sedan ett antal riktade videos till nära och kära. De får inte dessa innan jag dött. Känns skönta att kommit igång med detta. Så slipper jag tänka på det. Tuffa saker detta. Jobbiga. Ledsamma. Men jag tycker nödvändiga.

Tekniskt att ljussätta biorummet var ett h-vete. Det är relativt lite ljus som standard, och allt ljus sväljs för allt är svart och inget reflekterar något (det var ju så jag ville ha det :)). Så till belysning fick det bli två arbetsbelysningar, en rejält stark på fot, och en liten gul på plåfot som blir fruktansvärt varm och alla förmodligen har hängades i taket. Sedan byggde jag även in en 75w e36 ledklotlampa i en mörk hink, som vi riktigade in i en spegel. Det blev snyggt. Stora problem innan man såg både mig, hår och bakgrund.
Stor skillnad mot att bara ta en bild, då hade ljust räkt. Men jag gissar på att man behöver bättre ljus för att man ska kunna spela in film. Kanske något med iso att göra? Kan ej detta, kan väldigt mycket om fotografering då det varit en stor hobby för mig i många år, men jag sålde allt mitt då slr-filmningen kom igång. De körde med en 5d mk2. Vilken kvalitet på filmen! Grymt

Dags att försöka sova, för andra gången. Vaknade att min fru skrek efter mig för 40 min sedna. Då hade vår son för andra natten i rad totalspytt ner sin sänk och allt runtomkring. Så efter detta är man inte så trött längre.

Tack för allt stöd jag får. Dete betyder mycket.

Mvh

Stefan

• Gilla
Noseone
  • Laddar…
Tunga besked:(
Hoppas att du får starta Caprelsabehandlingen omgående (VANSINNE att det ska tjafsas om vem som ska betala – att få eller inte få behandling ska f-n inte avgöras av var man bor etc.) och att du inte får alltför svåra biverkningar. Också hoppas jag innerligt att nya mediciner lanseras inom kort.

Tack Stefan för att du delar dina erfarenheter och känslor. Du är en mycket stark människa som ger mig perspektiv i tillvaron samt hjälper mig att fokusera på det viktiga i livet = Familj, vänner och att vara en medmänniska.

• Gilla
Hummingbird och 1 till
  • Laddar…
Så otroligt stark du är Stefan. Stark som berättar, och det ger dig nog styrka tillbaka kan jag tänka. Det känns som att du gör helt rätt saker för att ta dig igenom det här.

Håller nu tummarna för att läkarna gör lika rätt som du och skrapar ihop de där pengarna till din medicin snabbt.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Och nu har hela familjen (3 pers) haft influenan. Hur skoj är det när man just fått lite dåliga besked samt haft ryggskott. Inte kunnat få i mig mina mediciner på rätt sätt så jag har haft väldigt väldigt ont och varit nere.
Magsjuka (med spydelen) är förutom ryggskott (och cancer :)) det värsta jag vet. Att ha alla tre inom loppet av en vecka är nästan löjligt. Fördelen är dock att nu är både ryggskottet och influensan borta! Och jag känner mig jättestark! När man väl är sjuk så tror man inte att man kan bli starkare igen. Men nu när man är det så känns det så gott!

* Har varit ute i trädgården idag och gjort klart sandlådan. Nästan byggt klart näten som ska hindra katterna från att tycka att det är en sandlåda för dem (använder pressening fram tills dess)

* Planterat om dahliaknölar. Det blev några stycken! Dalbotös ska komma hit på tisdag, hon kommer hissna :)

* Har rensat 2st 2x25m perennrabatter. Testar en ny teknik, att bara döda rötterna på fröogräset som kommer tidigt, och luckra upp jorden. Gör man det under en torrperiod så dör allt ogräs. (Men det fungerar inte på rot-ogräs tex gräs, maskrosor eller ormbunke)

* Har även dansat flera omgångar av en mora-träsk-skiva med en liten 2-åring skrattandes i famnen. Man behöver inte gilla musiken själv bara att vara med är roligt.

* Gjort rent taket på hönshuset, hoppas på att kunna börja använda det igen. Någon som har ett tips på hur man flyttar ett 2x2x2 (fast något mindre) hönshus en bit bort. Tror inte det väger så mycket, Funderar på att dra in en trakor med gafflar som vi kör under (på reglar). Sedan lägga över rejäla band som vi spänner fast i traktorn. Men det är ett himla jobb. Kanske skulle gå med block/talja + runda stockar. Som egypterna gjorde. Eller till och med göra en bana av 70x70 reglar som man drar upp huset på.

* Flyttat över 3 tuggande honor från mitt stora akvarie till spottkar. Första gången jag haft 3 honor av samma art tuggandes samtidigt. Normalt är det en av varje sort typ.

* Klippt gräset. Eftersom vi inte orkat göra det än, så var gräset högt. Fick börja på det högsta läget, vilket är väldigt lågt eftersom det är en klippo vi har. Klippo verkar rikta sig till de som klipper ofta, inte de som låter gräset växa till en äng sedan klipper. Lägsta klipphöjd på min klippo. Det går inte. Då förstör jag hela gräsmattan. Brukar ha ett jack högre än mitten, fungerar ok.

* Klippt kanterna med vår ganska nya bosch batterdriva grästrimmer. Helt ok, men den klarar inte grövre gräs eller någon form av sly. Batteriet räcker i 20 min ungefär. För lite för vår trädgård på typ 4000m2. Men vi ansar bara de delarna vi orkar. Resten får växa.

Övrigt värt att notera. Vår son har ätit sin första rabarber. Trodde aldrig han skulle gilla det, allt för surt. Men nu har han dragit i oss hela dagen och velat ha mer "rababber". Han har just lärt sig prata lite, och säger många ord, men inte så många i följd. Därimot är han grym på siffror. Kan redan räkna till 17! Tror inte jag kunde göra det när jag var 2 år... Var nog närmare 9 :p

Vad vill jag ha sagt med allt detta då? Jo, att även om livet kan vara rejält pissigt, vilket det är. Så känns det skönt att veta att det kan vara ännu pissigare. Och när det väl blir pissigare, så är känslan av att komma tillbaka på banan efter pissighetens slut skön. Den tiden gäller det att ta vara på.

I morgon skall jag fira min fru på morsdag. Vi åker hem till hennes mamma med familj. Ytterliggare en tuff dag, eftersom jag förlorade min mamma i cancer för några år sedan. Sedan är alla sammankomster tuffa. Tänk er att förlora röst och smak och gå på en middag med en massa högljudda gäster (inte mer högljudda än några andra, men för mig som bara säger pip, så blir det jobbigt. Mest psykiskt).

Ska även träffa en logoped (igen, eller som vanligt kanske man ska säga) se om min svåra andning och snarkningen som börjat nu kan bero på mitt icke fungerande stämband. Om DR hittar något så kan de teflonbehandla det stämbandet för att luften ska kunna ta sig förbi smidigare.
Annars, i drömvärlden så kan ju caprelsa även hjälpa mot detta. Reducerar den storleken på knölarna så kan ju kanske minska trycket mot bronkerna och få luften att flöda. Idag var jag helt slut efter att ha kört ett halvt lass jord upp för en gräsmatta i lutning (kanske 100meter). Innan kunde jag göra ett fullt lass (110liter ekaby rågade). Utan att flåsa någon gång. Visst. Svetas som en åsna. Skulle vara så skönt att få tillbaka lite någon gång.
Det är nog därför jag är glad idag, trots att hunden ligger bredvid och spyr för att den ätit för mycket kattbajs. Att efter magsjukan och ryggskottets övergång så har något blivit bättre. Och det är något som vi väntar på så otroligt mycket.

Ni som har det "normalt". Dvs lite jobbigt på jobbet, kanske lite taskig relation med någon i släkten. Lätt övervikt. Vill hitta någon men börjar bli för gammal. Inte så mycket pengar som jag velat denna månaden. Snälla, ta ett steg tillbaka. Och titta på ert liv. Jag vill inte att ni ska tänka på mig, utan på er själva. Att ni förmodligen har det jäkligt jäkligt bra egentligen, för ni behöver bara tänka på normala problem.
Ett problem jag står inför tex är. "Visst vi kan ta bort den knölen, men då blir du troligen stum. Men tar vi inte bort den så blir du nog stum ändå, fast det kan dröja länge". Sådana tankar rumblar runt i min skalle hela hela tiden. Och därför är det så skönt att få en dag som denna. (trots kattbajshundspyorna) som varit helt ok. Som en ganska normal dag innan sjukdomen.

Skickar med lite bilder, mig har ni sett innan, säkert 2-åringen också. Sedan är frun med ett örn som en reklampelare för gardengirl. Och en härlig bild på mamma som jag fick av pappa för någon dag sedan. Måste vara tagen 71-72 någongång. Har ärvt min näsa från henne, den är episk.

Oj. nu blev det ett långt inlägg. Och denna tråden har tyvärr nästan blivit en blogg. Kanske ska ändra om rubriken på den sedan, nu när jag känner att snickarlusten faller på. Börja visa upp alla mina andra projekt.. Har massor i pipen, och med den utmaningen att vi bara kan göra projekten med material vi har hemma eller kan sno från någon nära. Vi är luspanka, så vi kan inte köpa en massa brädor och skruv. Får bli mer slipa/olja/måla osv. Det är nästan gratis i och med att svärfar är målare.
Tror faktiskt jag gör det. Härmed är det bestämt att jag ska ändra om titeln på ämnet.
Några förslag??

Tack alla, och jag säger det ofta, men ni är verkligen bäst. All stöttning jag fått både här och via alla pm jag fått.

Mvh

Stefan

• bild 1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bild 2.JPG
    Skapa konto
  • bild 3.JPG
    Skapa konto
  • bild 4.JPG
    Skapa konto
  • bild 5.JPG
    Skapa konto
  • Ingela_03.jpg
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
P-KAR och 18 till
  • Laddar…
Vilken lista! Vackert jobbat :)

Läste precis lite om Caprelsa och det var ingen dålig lista med bi-effekter. Man kan ju vara glad om man bara åker på akne, då kan man ju låtsas att man är lite yngre eller nåt. Blir det nån behandling?

Kör hårt Stefan, själv försöker jag ta tillvara varje dag även om jag inte (vad jag vet) är svårt sjuk. Det är personer som du som berättar om er situation och era liv som får en del av oss med "vanliga problem" att uppskatta det vi har. Men vi har också haft influensa, kräksjuka och halsfluss nu under våren. Inte många dagar på dagis för våra barn inte...

Jag var på begravning förra veckan, en vän som fick lung-cancer för några år sedan, spred sig till skelettet dessvärre. Nä, han var ingen rökare. Livet är inte rättvist. Men han fick mig ändå att tänka annorlunda på många sätt.

Håller på dig Stefan! Du kämpar gott. Låt inte P-lisorna förpesta dina dagar.

Har du redan köpt nät till sandlådan? Jag köpte ett lite grövre hönsnät på Granngården till sandlådan jag byggde förra året. Funkar kanon!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.