Hej stew, snubblade in på din tråd. Jag kan mindre om byggande (men lär mig), en del om gräsmatta, och desto mer om medicin. När det gäller just gräsmattan så har det varit en riktig skitvår för alla oss som värnar om den. Dels var det en väldigt blöt höst, en kall vinter som kom fort, som varade länge, och som ni skriver tinade/frös fram och tillbaka. Alla gräsmattor i hela vårt villaområde drabbades av snömögel (som gärna uppstår under istäcke), och även en del isbränna framför allt där man gått på vintern. Min matta var så känslig att den dog överallt där jag stått för att beskära fruktträd, och då stod jag på skyddsskivor! Man får reparera med dress plus nya frön.

Din fråga kring vertikalskärning - det är tungt med detta i vilken matta som helst, och eldrivna orkar ofta inte. Har man en gammal matta som inte skurits varje/vartannat år så kan även stora maskiner få jobbigt. Första gången jag skar hyrde jag en Eliot 401 bensindriven, och den stannade ibland om jag inte pausade. Djup - 1-2cm är det vanliga rådet för djupluftning. Om man vill ta bort den organiska filten (som golfare kallar thatch), så kör man ovan marknivå. Det låter klokt att köra två vändor för att avlasta maskinen. Kör inte djupt två vändor bara, då blir skadorna stora.

OM du djupskär, så är rådet sedan att stödså och dressa dessa delar. Om du regniga dagar vill lära dig mer om gräsmattor, kolla in gurun olleberg.nu för råd och inspiration! Till att börja med hans vår/sommar-program, sedan forum vid behov.

/paco
 
Noseone skrev:
En klematis som mormor planterade för 40+ år sedan verkar ha dött ute i sommarstugan. Helt galet faktiskt.

[bild]

Bild från förra året.
Gud va tråkigt... Har pratat med gamlingarna i byn. De har aldrig varit med om något liknande...
Som tur är så har nävor, stjärnflocka, rudbeckior och specialsmultron frösått sig som galningar. Har tusentals plantor som vi försöker sköta om... Så jag hoppas att vi kan reparera lite av skadorna.
Tråkigast är det som sagt på det 4 40-åriga prydnadsgranarna som gick åt...
 
elpaco skrev:
Hej stew, snubblade in på din tråd. Jag kan mindre om byggande (men lär mig), en del om gräsmatta, och desto mer om medicin. När det gäller just gräsmattan så har det varit en riktig skitvår för alla oss som värnar om den. Dels var det en väldigt blöt höst, en kall vinter som kom fort, som varade länge, och som ni skriver tinade/frös fram och tillbaka. Alla gräsmattor i hela vårt villaområde drabbades av snömögel (som gärna uppstår under istäcke), och även en del isbränna framför allt där man gått på vintern. Min matta var så känslig att den dog överallt där jag stått för att beskära fruktträd, och då stod jag på skyddsskivor! Man får reparera med dress plus nya frön.

Din fråga kring vertikalskärning - det är tungt med detta i vilken matta som helst, och eldrivna orkar ofta inte. Har man en gammal matta som inte skurits varje/vartannat år så kan även stora maskiner få jobbigt. Första gången jag skar hyrde jag en Eliot 401 bensindriven, och den stannade ibland om jag inte pausade. Djup - 1-2cm är det vanliga rådet för djupluftning. Om man vill ta bort den organiska filten (som golfare kallar thatch), så kör man ovan marknivå. Det låter klokt att köra två vändor för att avlasta maskinen. Kör inte djupt två vändor bara, då blir skadorna stora.

OM du djupskär, så är rådet sedan att stödså och dressa dessa delar. Om du regniga dagar vill lära dig mer om gräsmattor, kolla in gurun olleberg.nu för råd och inspiration! Till att börja med hans vår/sommar-program, sedan forum vid behov.

/paco
Tjenare,

Tack för alla råd!
Ja. Vi verkar ha samma uppfattning... Tror också el-vertikalskäraren är för klen. Den fungerar mer som dött-gräs-upprivare. Vilket inte är fel det. Men den delar inte på några rötter. Ska kolla runt med grannarna och se om någon annan har en bättre. Min jord är för hård för att jag ska kunna köra på ett lägre läge. Maskinen dör bara.
Sedan så är frågan också om det egentligen finns behov av att vertikalskära.

Olleberg.nu har jag följt i många år. Har inte alltid följt hans schema till punkt och pricka. men har fått mycket info därifrån i alla fall.

Mvh

Stefan
 
Hej igen,

Ytterliggare en strålande dag ute i trädgården.
Hade egentligen besök hos fonologen. Men, ja. Nu ska jag vara ärlig. Det är ett ganska otäckt besök. De kör ner en kamera genom näsan för att inspektera insidan hals och stämband. Jag HATAR att ha saker i näsan och har väldigt känsliga kräkreflexer. Trodde jag skulle fixa att åka in ensam, men kände att jag behövde moraliskt stöd. Men tyvärr kunde ingen ställa upp. Så jag fick skjuta på det.

Idag har jag grundat de tre nya kompostbehållarna med gräs. Den vi ska starta först har jag lagt på lite halvförmultnat trädgårdsavfall, kompostströ samt lite jord. Hoppas att det kom med mycket mask. Sedan har jag vattnat. Se vilken tjusig vattenpistolshållare jag gjorde!

Utöver det har jag fortsatt rensa ogräs i perennrabatterna. Resterande mängd gräs la jag på kalfläckarna som blivit i år, utav den knäppa våren. Håller fröogräs borta, ger viss näring och håller fukten i joden. Bra på många sätt.

Har haft igång vattenspridarna för första gången i år. Kör dem alltid på kvällstid, när solen inte är så varm. Brukar köra med 2 spridare på den stora gräsmattan (den enda gräsmattan vi har värd sitt namn, de övriga är ogräsmattor). De täcker kanske 70% tillsammans. Helt ok med tanke på storleken. Får flytta i morgon. Gräset ser lite brunt ut, och misshandlingen med vertikalskäraren lär inte hjälpa. Så tillvida det inte kommer lite regn :)

DAGENS KOSTNAD: 0:-

Mvh

Stefan
 
  • IMG_0630.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0637.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0646.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0648.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0650.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Jante
  • Laddar…
Vilken duktig hjälpreda du har :)
 
Marlen Eskilsson skrev:
Vilken duktig hjälpreda du har :)
Jahadå :) Han lyfte säkert dit en hel hink med gräs, sedan lyckades han nog springa runt i högarna, kasta gräs på hunden, lägga gräs på annan plats motsvarande 1-2 stora skottkärror :) Men det är det värt :)
När jag var liten så var jag mycket på bondgårdar. Hoppade i höskullen, och åkte traktorsläp fult med hö från åkrarna. Detta var det närmsta jag kunde erbjuda denna upplevelse :)
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
MultiMan
Tack för att du fortsätter skriva i den här tråden. Den ger mig och säkert många andra, välbehövligt perspektiv på tillvaron. Jag önskar dig och din familj allt gott. :)
 
Håller med föregående talare! Jag kommer oftast inte på något bra att skriva men dina inlägg uppskattas mycket! Kämpa på och njut av solen :)
 
Jag håller också med föregående talare. Jag har följt denna tråd en längre tid men inte kommit på något att skriva, men nu känner jag mig skyldig att åtminstone göra ett försök. Jag är imponerad av ditt mod och ditt sätt att hantera situationen. Jag inser att du och din familj har det jobbigt men kan inte förstå vidden av det. Hursomhelst hoppas jag att allt kommer att ordna upp sig för er på bästa tänkbara sätt. Lycka till och fortsätt gärna med dina inlägg. De är uppskattade. :)
 
Tack alla. Det värmer att det finns folk som vill läsa om mig och min situation. Den är ganska piss. Men vad ska man göra? Det är så många som säger "att du orkar, jag hade gett upp!!" Men HUR GER MAN UPP? kan någon svara på det? Vad innebär det? Det har jag inte fattat efter 2½ års sjukdom. Ta självmord?

Just nu är sjukdomen inne i en period då det inte händer så mycket, väntar bara på att caprelsa-behandlingen ska starta, och det kan dröja tyvärr...
Så tråden får handla om allt annat, just nu är det mycket trädgård. Både skötsel men även byggnationer...

Tack än en gång!
 
Tja! Ser på din paddbild att du också har rost på dina aklejor. Blir så trött på det där, alla fina självsådda aklejor här får rost så fort jag vänder ryggen till. Köpte en planta för att kolla om den betedde sig på samma sätt men inte en endaste liten prick på den så jag vet inte om det är så att den är behandlad på något sätt eller om det är en motståndskraftigare sort. Har ju en nyplanterad rabatt med rosor och där vill jag inte ​få in rost. Har hellre rost på bilen än i trädgården. :)
 
Dalbotös skrev:
Tja! Ser på din paddbild att du också har rost på dina aklejor. Blir så trött på det där, alla fina självsådda aklejor här får rost så fort jag vänder ryggen till. Köpte en planta för att kolla om den betedde sig på samma sätt men inte en endaste liten prick på den så jag vet inte om det är så att den är behandlad på något sätt eller om det är en motståndskraftigare sort. Har ju en nyplanterad rabatt med rosor och där vill jag inte ​få in rost. Har hellre rost på bilen än i trädgården. :)
Precis! Bilen kan man bara lämna in! Vi har rost på det som går ha rost på :) och mer löss än jag vet inte vad på träd, rosor och buskar. Det blir så. Försöker hålla undan det men det tar för mycket tid med så mycket grönt.

Dalbotös, har du sett tråden om elstängsel och sniglar? Mycket intressant och nyskapande.

Mvh Stefan
 
Inte 17 ger man upp. Folk som säger så där ... tja, jag antar att de vill uttrycka att de fattar att man har det jobbigt. Men jag har alltid haft svårt att ta såna kommentarer. Visst, som du skriver, man kan ta livet av sig. Men ser man inte det som ett bra alternativ (bortsett från det som är jobbigt finns det ju ofta ett och annat bra i livet också, eller så vet man att det kan komma framöver om man bara tar sig igenom skiten) så är det ju inte direkt konstruktivt att "ge upp" – inte försvinner cancern då. Nä, kämpa vidare! Vi vill fortsätta läsa både om ditt liv och om dina projekt:)
 
F
jag har funderat flera gånger på att jag vill ha en större tv och hemmabio system för jag och min sambo tycker om att kolla på film och gamla westernserier men det här är ju en helt annan dimension, det är ju verkligen en hemma-bio. jag är imponerad.

mvh fredric
 
Modig skrev:
Inte 17 ger man upp. Folk som säger så där ... tja, jag antar att de vill uttrycka att de fattar att man har det jobbigt. Men jag har alltid haft svårt att ta såna kommentarer. Visst, som du skriver, man kan ta livet av sig. Men ser man inte det som ett bra alternativ (bortsett från det som är jobbigt finns det ju ofta ett och annat bra i livet också, eller så vet man att det kan komma framöver om man bara tar sig igenom skiten) så är det ju inte direkt konstruktivt att "ge upp" – inte försvinner cancern då. Nä, kämpa vidare! Vi vill fortsätta läsa både om ditt liv och om dina projekt:)
Jag ser två andra vägar.
1. Sitta mig i soffan och skita i allt, till sjukdomen dödar mig.
2. Ta livet av mig.

Men jag vill ju leva. Jag kan inte vara en lyckligare människa! Har en underbar fru, och världens bästa barn. Sötast är han, smart! Kan räkna till 17 och han är bar 2 år. Har värdlens bästa far, som är mig så nära. Vi pratar om allt. En bror som jag träffar nästan varje vecka. Kompisar som stöttar mig i allt. Har 2 jättefina hus! Detta huset ligger på en kulle och vi har utsikt ner mot älven och sjön och dalarna av gran. Underbart är det här. Sedan har vi ett hus uppe i bohuslän, vid den finaste badplatsen som finns. Båt och flera båtplatser. 2 jättefina bilar. Båda har bra jobb. Jag var chef innan sjukdomen tog mig, och har goda kvaliter till att göra bra i från mig. Men så kom detta imellan och pajjade typ allt... Men jag vill leva. Vill komma tillbaka till lite av detta... Det är det som drar. Få spendera mer tid med lillen. Nu är han på dagis istället för att han är hemma med mig, jag orkar inte passa honom. Det är dröm att kunna vara pappaledig... Eller bara ha hand om honom mera..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.