fredguy skrev:
jag har funderat flera gånger på att jag vill ha en större tv och hemmabio system för jag och min sambo tycker om att kolla på film och gamla westernserier men det här är ju en helt annan dimension, det är ju verkligen en hemma-bio. jag är imponerad.

mvh fredric
Tackar!
Ja, det är lagt lite tanke och tid i den.
Bilden är kanske inte som på bio. Men jag lovar att djupet är bättre. Här känner man ljudet och det är en helt annan kvalitet på det. Rummet har så bra resonans så det blir en härlig ljudupplevelse.

Mvh

Stefan
 
Hallo,

Ursäkta att jag inte skrivit på ett tag. Haft en rejäl dipp tyvärr. Ändrade på medicineringen jag har. Har dels smärtlindrande men även ångestdämpande. Jag går inte på lyckopiller, för jag kan inte komma igång med dem. Bieffekterna är för jobbga. Inte värt det. Men jag har försökt gå ner i mängden tabletter jag tar, och det gav ett rejält bakslag... Har ökat på doserna lite nu och är med på banan igen, men jisses vad skört det var.. Hade jag inte haft medicener så vet jag inte alls hur jag hade mått.


Har inte gjort så mycket. De senaste dagarna. Mest försöka vila och komma tillbaka. Har blivit mycket serier på discovery. Just ny plöjer jag mig genom Jungle Gold. Vilken dynga. Så uppenbart att alla bara följer manus! De åker ner till värsta krigsområdet i ghana. Ska gräva upp sand med guld i från botten av en älv (eller översvämmat område) och de har inte med sig någon utrustning. Inga stora maskiner, inga vettiga pumpar, ingen diesel. Ingen mekaniker. Ingenting. OCh givetsvis blir går det fel och saker pajjar. Jag funderar på om discovery ber dem göra så det skiter sig ibland så de får mer tittare. Men då tänker jag samtidigt att det slöar ner operationen. De hittar mindre guld... Vet inte vad de får mest pengar från discovey pröjsar nog inte så bra.

Visa bilaga 85736 bild 1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bild 2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hämtat jord för odlingskragarna. 2 av dem är inte riktigt fyllde än. Vi fick inte flytat över så mycket. Så blir det ibland när man har småbarn!


Visa bilaga 85738
Kunde inte undvika att ta en tur till rångedala plantskola, vårt andra hem (tredje!). Här har vi köpt växter för över 50.000 i alla fall. Vi hade gott om pengar en gång i tiden. Vi hade inte tänkt köpa något i år, för det har vi inte pengar till. Men så fick vi en slant från pappa 1000:- till just detta. Så det blev en ny ros, dem gamla frös ner, 2 tåliga frilandstomater, lite kryddor, krusbärsbyxor och ett par perenner.
bild 4.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grävde ner de flesta nu på kvällen blir kalas.
Tänkte använda mig av 10litershinkar med borrade hål i botten på till tomaterna. Så får de tillräckkligt med jord. De vill ha mycekt, och ställa dem på det varmaste stället vi har, och hålla tummarna att detta är första året tomatarna klarar sig hela vägen till ätbara


Visa bilaga 85737
bild 3.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kunde inte låta bli att köpa "lite" fröer på impecta när de hade rabatt nyss. Det blev kornvalmo, svensk ängsblomma, sömtuta, pionvalmo. 35.000 (!!!) fröer för 300 ink frakt! det är 0.08 öre per frö. Täknte sprida ut detta där grävmaskinerna förstört när de dragit ner nya elledningar i marken. Får bli lite äng där de har härjat fram. Får hoppas lite regn nu bara så att det gror.

Hoppas att jag kommer tillbaka mer så jag blir lika framåt som jag var för någon vecka igen.

DAGENS KOSTNAD: 300:- (För frön) 250:- för ett lass harpad matjord.

Mvh

Stefan
 
Redigerat:
  • Gilla
Noseone och 1 till
  • Laddar…
Fick idag reda på biopsin på den knölen jag hade på armen. Tog bort den i mars. Det var inte cancer! Någon annan konstig sak, men ofarlig. Knepigt. Alla var övertygade om att det var det, även om den satt på ett skumt ställe.

Fick ocskå reda på att det nog kommer dröja innan bromsmedicinen sätts in. Det är gnäll om pengarna. JK (jublieums kliniken, där man strålas) vill inte ta kostnaden, så min kirurgmottagning får ta den. Min kirurg som är överläkare, har pratat med sin chef om det, och det var tydligen evigheter sedan han pratade med sin chef. Kostnaden är runt 60000/mån. Det är ju en del...
Hoppas att de startar så snart som möjligt, men är väldigt väldigt rädd för den också... Vet hur däckad man kan bli av bieffekter. Räcker att magen slås ut, eller matlusten. Så tappar man snabbt all ork. Och usch. Nä. Det vill jag inte tänka på nu...

Har varit ute och lekt med grabben i vattenspridaren :) Satte på den medans han stod bredvid och han blev jätterädd! Sedan vågade han sig knappt fram :p
 
  • P6110003.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
least och 1 till
  • Laddar…
Då är det bara att fortsätta som du gör nu, njuta av livet och det du orkar och ladda batterierna så bra det går inför prövningen med bromsmedicinen. Vi håller tummarna och tror att du slipper drabbas av de värsta biverkningarna.

Vattenspridare ja, farligt värre. Speciellt om man är badkruka som jag, var nog katt i mitt förra liv även om spänsten och smidigheten försvann :)

Såg att du varit på Rångedala plantskola, det är ett ställe där man lätt kan fastna och komma därifrån med tom plånbok och bilen full av grönt. Kanske måste åka dit snart igen... Vill ha träd på tomten.
 
Skönt att höra att knölen på armen inte var nåt farligt. Alltid något :)
60 000 kr/månad låter ju otroligt mycket men många mediciner kostar i den storleksordningen. Jag har själv närstående som får så dyr medicin utan gnäll. På det stora hela är det ju väldigt få människor som behöver så dyr medicin och jag betalar gladeligen min skatt för att hjälpa de som hjälpas kan.
 
Hejsan,

Som vanligt har det varit lite pill i trädgården och lite bygge.

Vi har en (säkert flera) myrstack på tomten som vuxit sig för stor. De gillar att vara i gräset runt huset, och det gör vi med. Och nu börjar de skapa problem. Vi blir bitna hela tiden, främst lillen som inte alls uppskattar dem.
Gillar inte alls att döda djur. Men vad ska man göra?
Kom fram till att bästa sättet var att elda upp dem. Det är rejält torrt i markerna så jag var löjligt försiktig när jag gjorde det. Först tog jag bort allt sly i området. Sedan blötte jag ner allt utan det som skulle eldas upp
IMG_0688.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan dränkte jag myrstacken i 10liter diesel och någon liter motorolja :) Stacken i sig självt brinner nog bra, bara barr nästan. Och den låg runt en gammal stubbe så det brann bra!
Passade på att rensa bort lite gammalt sly och grenar som fick hjälpa till att höja tempen. La på lite tryckat också, som blivit över när jag kapat. Var hela tiden där med slangen, och sprutade runt bålet. Hade även med ett par hinkar fyllda med vatten... Man kan inte vara nog försiktig...
IMG_0691.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_0690.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Lät det nog brinna i 4-5 timmar, de första 2 timmarna övervakade jag kostant. Sedan blev branden mycket lugnare, och den klarade sig själv. Gick ner då och då och kollade till den. När jag bestämde mig för att det vart klart så satte jag fast vattenmunstycket i ett litet träd, som hållare. Lät vattnet strömma i 2-3 timmar för att förhindra pyrbränder. Har varit med om en brand en gång i skogen, som kom underfrån. Var ute och plockade svamp, och såg att det rök i marken, ringde brandkåren, men innan de kom fram så hann det starta en massa små bränder. Bränderna startade under marken för att det blev för varmt. Har väldigt stort respekt för eld :)
IMG_0696.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Jag lär ha dödat många tusen myror, men många överlevde. Märker att dessa börjar gräva nya gångar ny, i utkanterna av eldhärden. Undrar om de börjar bygga ett nytt bo? Får hålla koll. Har decimerat antalet myror ganska rejält i alla fall...

Appropå torkan. Det är så torrt här så att grannens brunn torkat ut. Han har ett rör under vägen till vår mark för lägen som detta. Han har nu dratt 100+m grov slang från oss till sig, och får vatten från oss :) Vi har djupborrad brunn. När det är som värst förser vi halva grannskapet med vatten!
IMG_0697.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har även byggt klart locken till sandlådan. Vill inte att hundar/katter ska göra sina behov i sandlådan. Så jag har byggt två ramar av tryckat. Och satt hönsnät i dessa. Ville ha ett enkelt sätt att få undan dem på.
IMG_0693.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta gick åt :) Diverse krokar, taljor (block??), hakar och jag använd flaggstångsrep för det var det jag hade hemma :)
IMG_0694.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Satte gångjärn (2cm breda) på kortsidorna, 2 per ram. Det räckte gått. Drog i dem med 42mm skruv. Dumpade som vanligt de som följde med, de skickar alltid med för korta skruv, som inte klarar av lite väder och vind. Rostar alltid.
IMG_0703.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan vart det en väldans massa krokar. Ett tips är att sätta en krok i skruvdragaren, som sedan hakas i den kroken som ska skruvas i. Sedan är det bara att köra. Väldigt smidigt, absolut när det är lite grövre krokar som ska i.
IMG_0695.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Efter diverse pill blev resultatet så här. Har två krokar som sitter fast i gungställningen som jag hakar fast ramarna i. Så de inte finns någon som helst risk att de kan ramla ner. Det hade kunnat gå rejält illa. Har även en stor krok långt upp som man hänger upp all överskottslina på, när man har fällt upp ramarna, så att något litet barn inte kan trassla in sig i detta.
IMG_0704.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_0705.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_0702.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och givetsvis så tog tändaren slut när jag skulle bränna ändarna på polyester-repet (För att det inte ska spinna upp sig). Så det blev tändstickor istället. En småblåsig dag. Suck.
IMG_0699.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Berättade ju att vi hade köpt lite jord. Har inte hunnit lassa av allt än. Och vi har häktat av kärran från bilen. Har just köpt ett hjul till kärran. För billigt visar det sig. Kärran är inte så tung i fronten. Kanske 100kg (har bara tagit jord från baksidan kärran). Ändå har plåten böjt sig på hjulet, där det sätts fast mot kärran. Vilken skit. Tror jag har kvittot kvar, får lämna tillbaka eländet och försöka köpa ett bättre. Ok att man inte kan belasta ett sådant hjul med hur mycket som helst. Men nu lyfter jag fronten på kärran själv, och det borde ju hjulet klara av!!
IMG_0700.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kan även berätta att de första jordgubbarna har kommit. Eller, de kom för en vecka sedan, men blev uppätna av skator... Satte efter det upp ett nät över dem, och nu har andra gänget mognat. Både frugan och lillen har fått smaka. De sa att de var goda. Vart lite jobbigt eftersom jag inte har någon smak kvar själv. Jordgubbar, räkor, grillat och en öl då och då är det jag saknar mest... Och kunna ta en smörgås. Jaja, de såg goda ut i alla fall.
IMG_0686.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I morgon ska jag hjälpa pappa med sin tillbyggnad till en av hans altaner. Vill att den ska bli lite större. Idag verkar det som att altanerna ska vara större än husen! Det är inte vackert när gamla fina stugor får jättestora altaner i tryckat virke. Det passar inte in... Men visst, det är skönt. Vi har en för liten altan, som är väldigt gammal. Får precis plats där. Skulle gärna byggt en ny, större. Men. Det kostar pengar det...

Har förövrigt äntligen fått lite lättnad i ekonomin. Skatt, hyrespengar för stugan och en försäkring har kommit in på kontot. Skönt att inte vara vrålfattig längre, även om allt kommer läggas undan för sämre tider. Men nu klarar vi små oförutsedda utgifter, som tex en p-bot :) (Jäklar va arg och lessen jag var när jag fick den. Usch.)

DAGENS KOSTNAD: Runt 300:- för alla beslag och krokar. Resten hade jag hemma.

Nu ska jag bara kolla klart på Mythbusters, sedan blir det den dagliga kvällsrundan i trädgården, äta kvällsmat och sova!

Simma lugnt alla!
 
Redigerat:
  • Gilla
Jante
  • Laddar…
Hej!

Ett tips jag hörde på radion häromveckan gällande myrstackar är att myror inte tycker om kyla och då flyttar. Så hans tips var att slå ner ett järnrör/spett i myrstacken så att kylan leds ner i myrstacken på vintern. Fast jag vet inte om jag själv skulle ha tålamod en hel vinter om jag hade problem med en myrstack.;)

/Krille
 
Ser inte alla bilderna i Stew´s sista inlägg. Bara myrstacken.
 
Knepigt. Jag rapporterar inlägget. Jag ser dem.
 
Är det samma problem för många förresten? Har sett detta innan, har hänt något sedan den nya bild-hanterings-funktionen las upp. Ibland ser inte alla bilderna.
 
Test
Jag ser inte heller alla bilder som vanlig användare eller utloggad (då ser jag bara myrstacksbilderna). Bara som administratör. Kollar..
 
Intressant att läsa, men jag ser också bara några av de första bilderna.

Sen tänkte jag förresten på, är det verkligen så klokt att elda tryckimpregnerat virke, du verkar ju vara så försiktig i övrigt med ditt eldande?
 
Samma sak här. Ser dem som moderator, men inte som utloggad.
 
vectrex skrev:
Intressant att läsa, men jag ser också bara några av de första bilderna.

Sen tänkte jag förresten på, är det verkligen så klokt att elda tryckimpregnerat virke, du verkar ju vara så försiktig i övrigt med ditt eldande?
Nej, inte egentligen. Men nu var det bara slattar. 10cm bitar av trallvirke. Normalt åker jag till tippen med det. men det var så lite denna gången, och det kändes så dumt att lägga på fin uppklyven, torkad björk som jag hellre har till den öppna spisen :)
 
När jag var utloggad så såg jag bilderna som "bifogad fil". Jag tror att jag kan lösa problemet genom att ta bort alla bilder och lägga till dem igen. Det har jag hjälpt någon annan med vid ett tillfälle.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.