@Hoffan
Jo det dyker upp ett antal enheter när man lägger till en universalsensor. En huvudenhet. 2 enheter för ingångarna. Samt en enhet per temperatursensor.

universal.png

Oj .. Nu är det schlager med barnen som gäller...
 
  • Gilla
Hoffan
  • Laddar…
I dag har jag äntligen fått min kabel till mitt Powermax Complete Larm, Å det va ju smidigt att få till det
Men undrar lite om det fortfarande går att ha min gamla Powerlink modul kvar i larmet? Helt plötsligt klagar nämligen på GSM modul osv, Vilket jag inte ens har någon, Någon mer som kanske upplevt nått liknande??

Sen är det någon här som kör med Push Notification som vet hur man kan få till så man skickar Push i stället för mail.
 
Någon här som kör med Everspring Flood sensor ST812 å får upp denna rätt i Veran
Tyvärr hittar min Vera den som en Motion detektor :( Va ju inte riktigt det jag köpte ju :p
 
@Hoffan
Skulle gissa att dom inte gjort någon speciell ikon för flood-sensorn. Har du provat all fukta den för att se om den triggas? Isåfall är det ju mest ett estetiskt problem i vera GUIt.
 
Min Flood Sensor funkar med fuktat finger. Ser ut och definieras som en "Motion Sensor". Endast ett estetiskt problem alltså - jämfört med andra estetiska problem med Vera känns det ganska "minor"... ;-)
 
Har nu äntligen fått min första Fibaro Wall Plug. Måste säga att det är lite imponerande att dom lyckats trycka z-wave chip, strömförbrukningselektronik och ett relä som klarar 11 ampere i den lilla volymen.

Lite större kartong än dom andra enheterna från tillverkaren.
20130521_164206.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I ett enkeluttag
20130521_164320.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I dubbeluttag visande strömförbrukning för vårt akvarium. Man kan t.o.m. få plats med två stycken i ett vanligt dubbeluttag om man skulle vilja.
20130521_165330.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Också en bild uppifrån för att visa hur mycket den sticker ut.
20130521_165411.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den dyker upp utan problem i Veran och visar strömförbrukning.
wallplug.png

Mina första dagar hade jag den inkopplad till frysen i garagen för att se hur den beter sig. För att inte råka stänga av den (i GUIt) eller på knappen så skapade jag en liten scen som satte på wall-plugen igen om den råkats stängas av. Hade jag läst manualen innan (vem gör det!!) så hade jag kanske hittat parameter 1 som gör precis detta. Förbrukning ser ju ut all lira fint iallafall.

frys.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som vanligt har dom lagt in en massa kul konfigurationsmöjligheter i enheten.

Du kan slå på/av dioderna som visar förbrukning om man t.ex. har den i sovrummet.

Man kan använda pluggen för att testa hur bra kontakt/täckning man har i sitt z-wave nätverk genom att hålla inne knappen när man pluggar in enheten i 10 sekunder och sedan trycka en gång till på knappen. Grön ring betyder direktkontakt med controllern.

En massa inställningar som säger med vilken frekvens förbrukning skall rapporteras.

Man kan också associera andra enheter med wall-plugens förbrukning. Om förbrukningen går under eller över ett specificerat watt-tal kan wall-pluggen slå på eller av en annan enhet automatiskt. Det kan ju vara användbart i vissa lägen.

Jag tänkte använda denna wall-plug till tv-utrustningen. När man stänger av plasma-tvn går strömförbrukningen ner ordentligt. Men boxen, subbasen, switch, högtalare drar ström även i viloläge. Jag kommer sätta upp en enkel scen som stänger av plug:en om förbrukningen går under X watt så löser man det problemet. Rörelsesensorn i rummet slår på pluggen igen.
 
  • Gilla
pb76 och 1 till
  • Laddar…
@Hek & @mrquick

Visst har ni så rätt så... Den funkar osv, Men känns ju lite tråkigt bara, Men det e som vanligt ett ilandsproblem ju :)
 
@hek

Tack för en bra genomgång av Fibaro pluggen och möjligheterna. Får bli några sådan framledes, men det känns mest som det är skojigare att pilla med det på hösten, vintern än nu när det är ljust. Men ok, det vänder ju redan om en månad (sommarsolståndet som vi firar så... att det bara blir mörkare :)
 
Återigen ett Ilands problem..

När ni kopplar ihop erat Visonic larm med Veran. Får ni alla Sensorer att stämma.
Typ att alla Rörelsevakter kommer upp som en rörelsevakt osv osv
 
Rörelse, dörr, siren och panelsymboler dyker upp för mig.
Jag fick också trådade sektioner i senaste versionen av pluginen fast jag inte har sådana. Fick manuellt gå in och stänga av dessa.
 
Problemet jag har är att min ena rörelsesensor kommer upp som en brandvarnare,
Å då har jag 3 stycken rörelse sensorer, å 2 hittar perfekt,

@Hek. Vilket visonic har du ??
 
Powermax+

Om du stänger av "Autocreate devices" under "Settings"-tabben kan du själv konfigurera typ under "Zones"-tabben.
 
Lyckades stänga av som du sa, men går inte att ändra i "Zones"-tabben

I device tabben går det å ändra, men det hjälper ju inte i detta läget
 
Redigerat:
hek skrev:
Har nu äntligen fått min första Fibaro Wall Plug. Måste säga att det är lite imponerande att dom lyckats trycka z-wave chip, strömförbrukningselektronik och ett relä som klarar 11 ampere i den lilla volymen.
Och om man skruvar sönder den för att se hur den ser ut inuti är det fortfarande rätt imponerande. Rätt komplicerad och dyr uppbyggnad, men fräckt.

Dock är jag lite förvånad att de har fått igenom det otroligt lilla avståndet de har mellan 230V AC delarna och klenspänningsdelarna för processor etc. Är nog bara 1mm mellan en trådlindad spole för AC/DC delen och fas/nolla blecken.
 
  • Gilla
hek
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.