7 310 läst · 20 svar
7k läst
20 svar
Välja hustillverkare
Sida 1 av 2
Vi har precis tagit fram en skiss som vi är väldigt nöjda med. Det är en enplansvilla på 190kvm i nyfunkisstil. Nästa steg är att väja hustillverkare.
Vi har tagit fram en lång lista (9 hustillverkare) som vi ska banta till en kort lista (3-4 hustillverkare) eftersom det är en jobbig process att jämföra vad det är som man faktiskt får hos 9 tillverkare. Har ni några tips om hur vi ska gå tillväga för att komma till en kort lista?
Just nu är följande bolag med på listan:
TrivselhusGötenehus
A-hus
Eksjöhus
Myresjöhus
Borohus
Vårgårdahus
Fiskarhedenvillan
Hem1
Finns det några som vi bör undvika direkt? Vilka löper störst risk att gå i konkurs? Vad ska man tänka på?
Vi har tagit fram en lång lista (9 hustillverkare) som vi ska banta till en kort lista (3-4 hustillverkare) eftersom det är en jobbig process att jämföra vad det är som man faktiskt får hos 9 tillverkare. Har ni några tips om hur vi ska gå tillväga för att komma till en kort lista?
Just nu är följande bolag med på listan:
TrivselhusGötenehus
A-hus
Eksjöhus
Myresjöhus
Borohus
Vårgårdahus
Fiskarhedenvillan
Hem1
Finns det några som vi bör undvika direkt? Vilka löper störst risk att gå i konkurs? Vad ska man tänka på?
Jag skulle personligen stryka Borohus och Myresjöhus då jag läst tillräckligt mycket negativt om dem för att den samlade bilden säger "undvik"! Att det blir lite fel en och två gånger får nog ses som normalt men i dessa fall finns det för mycket och man kan dessutom se hur företagens ledning väljer att inte lösa de situationer som uppstår för kundes bästa. Sök på forumet för mer info...
I övrigt så finns det ju medlemmar här på forumet som nyligen gjort liknande gallring så titta runt och hör med dem.
Vi har bott i vårt nya Trivselhus i 1,5 månad nu och vi är nöjda med dem som leverantör.
I övrigt så finns det ju medlemmar här på forumet som nyligen gjort liknande gallring så titta runt och hör med dem.
Vi har bott i vårt nya Trivselhus i 1,5 månad nu och vi är nöjda med dem som leverantör.
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 inlägg
Tänkte ni köpa med totalentreprenad eller delad entreprenad? Vissa husföretag använder bara den ena entreprenadformen (och vissa är inte konkurrenskraftiga på båda).
Tack för svar.
För att komma billigare undan lutar åt att vi vill göra vissa delar själva, så som inneväggar, golv, målning, montera kök och lägga golv. Så då är det nog delad entreprenad som gäller, är det några tillverkare som passar mindre bra isf?
För att komma billigare undan lutar åt att vi vill göra vissa delar själva, så som inneväggar, golv, målning, montera kök och lägga golv. Så då är det nog delad entreprenad som gäller, är det några tillverkare som passar mindre bra isf?
Vad roligt att du tar upp Villa Varm. De var lite av en favorit hos med och vi har varit i kontakt med dem, men vår skiss var lite för avancerad för dem tyvärr.
Vilka saker brukar ofta skilja sig mellan hustillverkare? OSB bakom gips till exempel. Tänkte att jag gör ett excel-ark med skillnaderna och prissätter varje skillnad.
Vilka saker brukar ofta skilja sig mellan hustillverkare? OSB bakom gips till exempel. Tänkte att jag gör ett excel-ark med skillnaderna och prissätter varje skillnad.
Först ska du titta efter ett hus som passar er. Sedan ska du titta efter kvalité. Lämpliga parametrar kan vara energiförbrukning per kvm och byggkvalitet, tex vilka innerväggar du får och vad det kostar att uppgradera med mera. Det som slutligen fäller avgörandet är byggfirman med alla entreprenörer. Här gäller det verkligen att ta referenser.
Det är givetvis viktigt att kolla husföretagets ekonomi. Många har det tufft.
Det kommer att bli ett intressant jobb som ni har framför er.,
Det är givetvis viktigt att kolla husföretagets ekonomi. Många har det tufft.
Det kommer att bli ett intressant jobb som ni har framför er.,
Bygger med Trivselhus. Valde dem pga hög kvalitet, och hög standard, bra uppvärmning (ingår berg/jordvp) totalentreprenad, råsponttak, god stabilitet och möjlighet att själv designa sitt hus, dubbelskiviga innerväggar, isolering i innerväggar, alubeklädda fönster (om jag kommer ihåg rätt), solida innerdörrar, ekgolv, ektrappa, nätverk invändigt. Det som är negativt är att de ta otroligt bra betalt för alla ändringar/tillägg i efterhand. Se t.ex. till så att allt vad gäller schaktmassor dit och därifrån är färdigförhandlat vid kontraktskrivningen, även el (LED-spottar kostar tex 1700kr/st) och kakel/klinker (rektifierade plattor, plattstorlekar som ingår, speciellt läggning etc).
Ta referens på byggaren också, det är nog tipsen jag kan ge.
Ta referens på byggaren också, det är nog tipsen jag kan ge.
Ska du bara köpa byggsatsen av husleverantören är min uppfattning att A-hus är bra, även om många hus på vår gata haft missar i leveranserna. Ska du däremot även köpa entreprenaden av dem kan jag inte rekommendera dem. A-hus struntar helt i hur husen byggs på plats. De struntar även i att ha representation på besiktningar etc. I två år tjatade vi på att få reklamationer åtgärdade, det var först efter att man började skriva om sina upplevelser på detta forum som det hände något.
summa summarisk, ska du bara köpa en byggsats är A-hus en bra leverantör!
summa summarisk, ska du bara köpa en byggsats är A-hus en bra leverantör!