Vår erfarenhet är att Götenehus helst vill leverera totalentreprenad. Att leverera enbart material var ett upplägg som de "skulle börja med" men det var inte på plats när vi beställde hus. Deras offert låg därför "way off"...
 
Redigerat:
Tack för alla tips och tankar. Det är inspirerande att diskutera med er här på forumet :)
Vad gäller energiförbrukning tänker jag att alla borde vara ganska bra eftersom man måste leva upp till de nya kraven (minns inte vad de heter).

När vi är nere på bara två tillverkare kommer vi kunna börja jämföra hustillverkarnas olika entreprenörer. Innan dess blir det för mycket jobb att göra den jämförelsen. Men jag förstår att den är viktig.

Vår lista är nu nere i 7 stycken hustillverkare: Trivselhus, Götenehus, A-hus, Eksjöhus, Vårgårdahus, Fiskarhedenvillan, Hem1.

Någon som har byggt med Hem1? De riskerar att åka ut pga brist på rutin.
Fiskarheden riskerar att åka ut för att de levererar lösvirkeshus som monteras på plats, det känns bättre att man bygger det mesta i fabrik och monterar det i sektioner under en solig dag.

Tänker vi rätt här?

Det skulle isf vara 5st kvar: Trivselhus, Götenehus, A-hus, Eksjöhus och Vårgårdahus. Innan vi ber om offert skulle det vara skönt att kunna sortera bort en till. Vilken hade ni valt?
 
Ta in offerter från så många som möjligt så får ni dels veta prisskillnader och materialskillnader, men även hur respektive företag är att ha kontakt med - en inte helt oviktig aspekt.
Vi ritade själva och beställde stomrest från Tornedalshus. Bra material med plywood och gips i alla innerväggar, energiklass a-fönster och ekofiberisolering etc; hög valfrihet på takhöjd, fönsterstorlekar och även väggtjocklek; och bra att ha och göra med.
Lycka till!
 
Mycket viktigt som andra skrivit. Ta in massa offerter. Prata med säljarna. Man kan sålla bort en del direkt efter första träffen eller offerten. Man lär sig dessutom en hel del på att träffa massa säljare.
 
Såg just denna tråd och inser att jag är lite sent ute kanske men jag vill ändå framföra min åsikt ifall någon anna råkar surfa in här. Vi har byggt hus två gånger, första gången med Götenehus vilka var mycket bra. Andra gången byggde vi med Hem1 (ca 2 år sedan) och det var ett rent HELVETE. Välj INTEHem1 är mitt enkla tips alltså.
Trivselhus har jag hört mycket gott om via familj och vänner som byggt med dem.
Lycka till!
 
Tack för ditt tips. Nu känns det ännu bättre att vi faktiskt skrev på för Götenehus i Tisdags :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.