Eriksgatan skrev:
[länk]
Tack för ditt svar. Jo jag har läst det inlägget tidigare. Tänkte mest om det var några ytterliggare som provat och minska på avståndet och hur det fungerat.

Själv har jag en gräsmatta som är helt plan så bekymmer med nerförsbackar har jag inte. Min tomt gränsar till häck på tre sidor och staket på den fjärde. I övrigt så fins det fasta hinder i form av garage, växthus m.m och sedan har jag 2 långa rabatter.

Vore bra om man kuinde minska ner avståndet så mycket som möjligt men samtidigt så är man ju inte så sugen på att experimentera för mycket med risken att man får dra om slingan eftersom man snålat på avståndet.

Är dessa 35 cm enbart satt för att den skall kunna bromsa eller behöver den avståndet, likt Landroid, för att få plats när den följer slingan?

Hur har ni andra löst det för att slippa trimma mer än nödvändigt?

En helt annan fråga. Jag har en helt ny klippare som levererades med 5.7. Finns det info om hur man uppgraderar till 5.8?
 
Eriksgatan
johanedberg skrev:
Nykomling inom detta forum och kommer att hämta min Indego i eftermiddag, undrar lite med vad jag inte fattar (Trög kanske) men varför måste man se till att det finns minst 2 meter kabel både framför och bakom laddstationen, kan någon hjälpa mig att förklara detta, vill ställa laddstationen enligt bild, mest för att den blir ganska dold då istället för att exponera den på någon annan yta av trädgården, se bild hur jag hade tänkt, tomten är simpel och inga hinder, men samtidigt så antar jag att det finns nakdelar att sätta laddstationen så långt bort i förhållande dom större ytorna av gräsmattan
//Johan
Hej Johan,
Din förslag kommer inte att fungera med en Indego. Den måste kunna backa ut längs med laddstationen som måste monteras ovanpå en rak del av begränsningskabeln. När den går tillbaka in för laddning måste den kunna hitta åtminstone en 2 m rak del av begränsningskabeln framför laddstationen. Det finns bilder i manualen som du kan ladda ner från bosch-garden.com.
Det är en konsekvens av LogiCut och tyvärr rätt tråkigt då det på en del tomter kan vara svårt att få till en bra placering som är plan och med el lättåtkomligt. Att den skall kunna stå undanskymd är därför svårt att få till och du kommer inte heller att kunna bygga lika fina hundkojor till din Indego som en del har gjort för sina slumpklippare eftersom den måste ha öppet där den vrider ut för att åka ut och klippa. Carport funkar däremot att bygga till den.
Däremot att placera den i ett område så långt från de stora gräsytorna innebär inget problem för Indegon. Detta är den en mästare på just pga. LogiCut som kommer ihåg var det är klippt och oklippt.
 
Redigerat:
  • Gilla
M J
  • Laddar…
MBygga skrev:
Cheapy just nu 9499 kr !!! [länk] Hur lite är de värda egentligen :rolleyes:
Menar du HN eller Cheapy?
 
Harald sänker men Cheapy får betala.:D
 
tonyman skrev:
idag ville den inte ut o klippa för den säger att det är fel på tråden? laddstationen står och blinkar som om tråden va av. valde uteslutnings metoden och tog en bit överbliven och garanterat hel tråd och satte i men det funkade inte ändå. borde alltså va laddstationen som ballat ur? nån med liknande bekymmer?
Om slingan varit av eller urkopplad så måste man koppla ur laddstationen o vänta ca 10 sekunder tills den slutat blinka OCH klipparen får ej stå i laddaren!!! Om den står kvar indikerar den fortfarande fel när du sätter i sladden.
 
frav skrev:
Menar du HN eller Cheapy?
Sorry, Harald Nyborg är det som har 9499 kr just nu men som M J skriver blir det ju -15% på Cheapy, så som sagt hur lite är de värda, snart är de ner på halva ursprungspriset :confused:.
 
MBygga skrev:
Sorry, Harald Nyborg är det som har 9499 kr just nu men som M J skriver blir det ju -15% på Cheapy, så som sagt hur lite är de värda, snart är de ner på halva ursprungspriset :confused:.
Är du rädd för att Worx ska kasta in handduken så det blir problem med garantier och reservdelar eller vadan denna dystra min? ;)

Själv är jag glad när marknaden fungerar med fri prissättning så det inte blir kartellpriser som i t ex Husqvarnas fall.
 
peternicklas
Cheapy 9496
 
Detta måste väl vara en felaktig information hos Harald Nyborg ?!

http://www.harald-nyborg.se/robotgrasklippare-indego-10.html
"En annan finess med Indego är att den via sensorer automatiskt känner av underlag och hinder som grus eller träd och anpassar sig därefter."

Det vill jag verkligen inte ha... Det har min Wiper vilket ger problem på mina tunna sandgrundade
gräsmattor.
 
Jag är av uppfattningen att det vore kanon. I så dall kan jag låta den köra över gruset till en isolerad gräsplätt
 
Malund71 skrev:
hej igen
många inlägg det blir... :)

Jag ringde upp Bosch igen..en annan kille och båda två säger att den första karteringen tar 1-2dagar....och att den inte följer avgränsningstråden runt till laddstationens baksida utan...jobbar sig över tomten och mappar den.

Jag tog kontakt med Bosch en tredje gång, skam den som ger sig. jag mailade nu: powertools_service.sweden@bosch.com och fick detta svar:
"Jag beklagar att du fått olika uppgifter, men jag har pratat med mina två kollegor och de har nog bara missuppfattat vad du har menat.
Vi tre är alla överens om att vid första kartläggningen ska den följa kanttråden."

...så slutsatsen är som ni skriver att den skall följa kanttråden. Jag kommer inte fråga mer om det nu :)


Även om det inte hjälper mig så svarar de snabbt vilket är mycket uppskattat.!
 
M J skrev:
Är du rädd för att Worx ska kasta in handduken så det blir problem med garantier och reservdelar eller vadan denna dystra min? ;)

Själv är jag glad när marknaden fungerar med fri prissättning så det inte blir kartellpriser som i t ex Husqvarnas fall.
Vet inte hur du fick in Worx i denna diskussion men nej det är jag inte ett dugg rädd för :cool:, skall för övrigt föreställa en frågande min men jag håller med om att den ser dyster ut. Däremot undrar man ju om Bosch har problem att få krängt tillräckligt många klippare eftersom priserna behöver dumpas så drastiskt.
 
Men den kartering som de två första Bosch-killarna pratar om väcker ändå en viss nyfikenhet. En kartering som tar 1-2 dagar som innebär att den ska köra över hela tomten låter väldigt mycket som det som diskuterades tidigare, att den mappar hinder på tomten och markerar dem på kartan. Kan även det vara något som funnits med i planerna hela tiden men för tillfället är avaktiverat i versionerna som släppts hittills av någon anledning?
 
Kan någon definiera vad en Kartering innebär ?

Att den följer slingan runt är ju för att rita in arbetsområdet.
Karteringen borde ju innebära att den ritar in tomtkartan, vart alla hinder finns m.m..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.