1 160 088 läst · 6 151 svar
1160k läst
6,2k svar
Bosch Indego 10 robotklippare
Rätt skall vara rätt och i Landroid M sitter det ett modernt Litiumbatteri vilket jag inte tror skall vålla mer problem än andra klippare (Bosch, HQ, m.fl.) som har liknande batterier. Landroid L har dock Blybatterier som verkar ha kort livslängd. Det största problemet med Landroid är annars att en närliggande slinga för annan robot, oavsett märke, inte får befinna sig närmare än 3,5 meter. I övrigt har ju Bosch betydligt smartare intelligens för klippning men är mer högljudd än LD.mortimer skrev:
Helt korrekt. L modellen har Bly medans M har modernt Lithium.MBygga skrev:Rätt skall vara rätt och i Landroid M sitter det ett modernt Litiumbatteri vilket jag inte tror skall vålla mer problem än andra klippare (Bosch, HQ, m.fl.) som har liknande batterier. Landroid L har dock Blybatterier som verkar ha kort livslängd. Det största problemet med Landroid är annars att en närliggande slinga för annan robot, oavsett märke, inte får befinna sig närmare än 3,5 meter. I övrigt har ju Bosch betydligt smartare intelligens för klippning men är mer högljudd än LD.
Det är om Bosch med säkerhet utnyttjar sin GPS det handlar om. Vad vi tror, tycker eller hävdar spelar ingen roll här, inte heller tekniken bakom GPS. Gamla artiklar göre sig inte heller besvär utan vad vi vill veta är om Bosch idag går i god för att GPS'en används. Får du fram de uppgifterna så skulle det ge ett mervärde till tråden.LM Gbg skrev:Ingen ugnsplåt tillgänglig men en djup stekpanna! GPS-signalen är fortfarande utmärkt.
Med det sagt kan vi väl enas om att det blir svårt att hindra GPSen i INDEGO att se/ta emot signalerna när den befinner sig ute på gräsmattan.
Jag hävdar fortfarande att GPS används i INDEGO, för att justera den interna klockan/kalendern, ha exakt koll på bäringen och därmed skapa parallella klippspår samt för grov positionering. Det är ju sådant man har GPS-moduler till. Andra lösningar blir mera krystade.
Underligt att de gör det, då tappar de ju kunder till Cheapy med all sannolikhet. En krona gör ju inte mycket men 15% är ju avgörande. Måste vara dansk (omvänd) logikM J skrev:
Eriksgatan
Besserwisser
· Sverige
· 869 inlägg
Eriksgatan
Besserwisser
- Sverige
- 869 inlägg
Hej rocco666! Ser att du ställt frågan tidigare utan att fått svar. Jag har lugnt sagt en komplicerad gräsmatta med branta slänter längs med kanttråden, höjdskillnader, klippor, bodar, sandlåda, träd, smala passager till öar och smala utstickare åt alla riktningar. Jag har bara kört den nya klipparen i några dagar men har känslan att den stannar och tänker mycket mindre än den 2012:a av allra första leveransen från fabriken som jag körde tidigare. Den stannade oftare och under längre tider. Jag skrev dumt nog inte upp versionsnumret på programvaran på den men den nya har 5.7.rocco666 skrev:
En annan sak jag tror du undrade över. På den gamla fungerade autoläget på överlappning helt perfekt, medan denna lämnar strängar emellan. Jag har inte hittat det perfekta ännu. Testar 25 cm nu men vad innebär det? Om klippbredden är 26 cm så skulle den med denna inställning bara förflytta sig 1 cm i sidled och det finns ju t o m inställningmöjligheter med ännu högre "överlappning". Det logiska vore att "överlappning" betyder sidledsförflyttning, men jag vet inte alls. Någon annan som förstått och funnit en bra manuell överlappning?
Anledningen var mer att förstå laddstationens roll i det hela, den måste ju rimligtvis i sin tur få information från klipparen om vilket signal-ID/frekvens som ska användas vilket anges i klipparens meny. Och det märkliga sambandet med att den "sparar trädgårdskartan" när den dockat med laddstationen och "laddar trädgårdskartan" innan den lämnar den. Ren nyfikenhet mao.Eriksgatan skrev:Nej, tyvärr inte. Blev tvungen att ta bort gamla laddstationen innan ny klippare kom hem. Vill du veta om det går kan du förstås ringa Bosch och fråga om man kan köra samma klippare på två olika laddstationer (hemma och på landet) och var man beställer laddstationen som reservdel.
Det vore bra ur stöldskyddssynpunkt ifall klippare och laddstation var kodade på varandra och om det inte gick att köpa nya laddstationer som reservdelar utan att behöva visa upp köpbevis, men det skulle inte hålla juridiskt.
Eriksgatan
Besserwisser
· Sverige
· 869 inlägg
Eriksgatan
Besserwisser
- Sverige
- 869 inlägg
Jo, det har jag också tänkt på. Alla slumpmässiga klippare borde vara möjliga att flytta på mellan två olika slingor (hemmet, landet) och Bosch skulle teoretiskt sett också kunna erbjuda den möjligheten men det förutsätter ju att hela kartan sparas i laddstationen och att man har en laddstation per slinga. Inte så dumt tänkt av Bosch i så fall.M J skrev:Anledningen var mer att förstå laddstationens roll i det hela, den måste ju rimligtvis i sin tur få information från klipparen om vilket signal-ID/frekvens som ska användas vilket anges i klipparens meny. Och det märkliga sambandet med att den "sparar trädgårdskartan" när den dockat med laddstationen och "laddar trädgårdskartan" innan den lämnar den. Ren nyfikenhet mao.