earl gray skrev:
Nu har jag haft min i en vecka och den fungerar ok, men stannar ibland, rapporterar "Fångad", "Hjulblock", "Utanför området". Jag tror det beror på att jag har en rätt så svår tomt med mycket planteringar, en häck som sticker ut i gräsmattan samt en friggebod med lite plattsättning, osv, dvs flera passager och skarpa kurvor där jag satt guidetråden i för snäva böjar.
Det positiva är att den hittar överallt på tomten, fastän jag har en U tomt. Den är ochså väldigt tyst, kör den på natten och det är inga problem. Ett svagt surrande från klippskivan och det mesta som hörs är hjulmotorerna. Den piper till när den skall börja klippa och när den skall söka laddstation men det är inget högt pip.
Hittar ochså in under studsmattan! perfekt!
I början ringade jag in tomten efter tomtgänsen och huset och tänkte att den skulle känna av stopp såsom friggeboden och större buskar och träd men den stannade ofta, om den kör snett mot friggebodsväggen så hamnar det parallellt med väggen till slut och fastnar. Så jag har fått ringa in fler och fler områden och det fungerar bättre nu. men de 180m guidetråd räckte inte långt, jag rekommenderar att köpa mer direkt om man har en komplicerad tomt, för det blir mycket att ringa in.
Jag har lite justeringar kvar att göra, måste släta ut kurvorna på vissa ställen och då blir det nog bra.
Som sagt, min tomt är inte den lättaste så vilken tillverkare som helst hade nog haft problem med den.
Underligt att din klippare gör så vid friggeboden. Min L version brukar backa rakt bak då den träffar på något, sedan vrider den sig ca. 120 grader och kör vidare. Hur gör din exakt, vrider den sig bara eller backar den först.
 
MBygga skrev:
Underligt att din klippare gör så vid friggeboden. Min L version brukar backa rakt bak då den träffar på något, sedan vrider den sig ca. 120 grader och kör vidare. Hur gör din exakt, vrider den sig bara eller backar den först.
Frågan var inte riktad till mig, men min "M" backar och vrider sig ca 120grader
 
Ja, den backar och vrider sig men är vinkeln för låg mot väggen så blir det ingen hård krock så den registrerar inte "krocken" då.
 
earl gray skrev:
Ja, den backar och vrider sig men är vinkeln för låg mot väggen så blir det ingen hård krock så den registrerar inte "krocken" då.
Samma för min i vissa lägen, när den stryker en trädstam tex.
 
Redigerat:
En fördel med guidekabel är att när den träffar på guide kabeln så bromsar den snabbt men mjukt och vrider sig endast runt lite och fortsätter. När den krockar med något hårt backar den och vrider runt.
Regnsensorn verkar fungera iaf, nu har det kommit lite skurar och den står snällt kvar i laddaren.
 
Bra "pang för pengarna" skulle jag påstå, valde mellan denna och hq 308 då vi har ca 800kvm gräs. Har erfarenhet från HQ 220 vid familjens sommarstuga, den är absolut "bättre" smartare och lite enklare att planera för.
Tänk ut en reservplan med extra kabel om ni ska köpa, så Ni inte står utan.

Lite finjustering på gräsmattan med lite jord och fler öar kring problemområden än man tänkt så blir detta kanon!
 
Efter att ha lagt kabel under kvällen så såg jag fram emot att få trycka på start och se min Landroid åka till stationen. Men så roligt fick jag inte, utan får felmeddelande "Fångad". Spelar ingen roll vart jag ställer den. När jag kopplade i strömmen så lyser den gröna lampan på stationen. Jag har en någon meter "lös" kabel till både in och ut eftersom det stod att man skulle spara någon meter och har 2 st öar. Vad gör jag galet? Eftersom lampan lyser borde det inte finnas signal i slingan då?
 
Dubbelkolla så att du inte kopplat gräns kabeln fel på laddstationen? Det hade jag gjort och min uppförde sig så.
 
earl gray skrev:
Dubbelkolla så att du inte kopplat gräns kabeln fel på laddstationen? Det hade jag gjort och min uppförde sig så.
Hur menar du då? Att ändra kablarna till in och ut?
 
Gränskabeln skall ju kopplas på ett visst sätt, dubbelkolla bara att du gjort rätt.
 
earl gray skrev:
Gränskabeln skall ju kopplas på ett visst sätt, dubbelkolla bara att du gjort rätt.
Var ut och testade nu, men tyvärr utan resultat. Böt plats på kablarna och tog bort överbliven kabel. Men den är fortfarande Trapped.
 
Skumt, trapped säger den när den kört fast...
Men det skall räcka med att trycka på stopp knappen och sen start.
Vet ej vad det kan vara tyvärr...
 
peternicklas
Kolla så att hjul eller knivtallrik inte sitter fast.
 
Jag skummade igenom tråden om
1.0, där någon skrivit att han hade fått felmeddelande då han haft en ö och en sandlåda bredvid varandra och då fått felmeddelande. Jag har samma scenario hos mig, men jag vet inte om
det är långsökt att den skall bli "fångad" p.g.a det? Har testat att snurra knivarna och hjulen, det funkade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.