98 532 läst · 415 svar
99k läst
415 svar
Synpunkter / erfarenheter på Hargassner vedpanna
Har man förutsättningarna så tycker jag dubbla tappvattenslingor är bäst eller enklast. då det är ett passivt system bara att koppla på vatten och inget som kan gå sönder. Normalt är varmvatten uttaget så litet, och så sällan så det påvrkar inte skiktningen nämnvärt. Själv kör jag med dubbla slingor och dubbla blandningsventiler. största delen behöver inte toppslingan pytsa något vatten överhuvudtaget utan endast då tanken är så nedkyld att det endast finns hetvatten i toppen. Inget ont om tva då det är en jättebra lösning, men man tänker kanske inte på hur liten inverkan tappvattnet har. Som exempel så testade jag att ta en lång och VARM dusch (var ganska röd om kroppen ). och det ändrade endast 3-grader på nedersta tempgivaren.
Vad ligger en tva i prisklasser ?
Det verkar vara en ganska hög effekt på dom ( om vattnet i tankarna är tillräckligt varm )
Blir det inte samma sak om man sätter en elektrisk vvb efter tankarnas vv slinga.
Dvs varm vatten in i el-vvb och denna underhåller värmen innan man öppnar kranarna.
Skulle tankarnas vv ta slut så börjar el-vvb producera värme.
Eller ligger jag fortfarande kvar på amatörnivån ha ha 🙈
Det verkar vara en ganska hög effekt på dom ( om vattnet i tankarna är tillräckligt varm )
Blir det inte samma sak om man sätter en elektrisk vvb efter tankarnas vv slinga.
Dvs varm vatten in i el-vvb och denna underhåller värmen innan man öppnar kranarna.
Skulle tankarnas vv ta slut så börjar el-vvb producera värme.
Eller ligger jag fortfarande kvar på amatörnivån ha ha 🙈
varför vill du ha flera mindre tankar? det blir en enklare och billigare installation med en enda stor tank. jag köpte en 5m³ rektangulär tank av Husqvarna tanksvets i somras tror jag gav 37 tusen för den, dubbla slingor för tvv.D09 skrev: