M
Trådlöst är värdelöst om det är andra i området med trådlöst också. Specielt 2.4GHz grejjer störs ut av bluetooth och analoga trådlösa telefoner...

Micke64 skrev:
och analoga trådlösa telefoner...
... är väl inte så vanligt nuförtiden. Dom försvann väl i princip på 90-talet och ersattes med digitala DECT telefoner.

M
Nimajneb skrev:
... är väl inte så vanligt nuförtiden. Dom försvann väl i princip på 90-talet och ersattes med digitala DECT telefoner.
Mjo, men grannens wifi stör, liksom bluetoth...

... som i rask takt ersätts av att alla har egen mobil ...

Trådlöst är bra för att det är flexibelt och lätt att installera utan omständig kabeldragning.
Trådat är bra för att det har hög kapacitet och hög stabilitet.
Ethernetkabel har en till fördel som inte skall föraktas, Power over Ethernet. Det innebär att det kan räcka med en nätverkskabel för att driva en accesspunkt, nätverkskamera eller mini-pc. Det blir snyggt att slippa ha en ful strömadapter på väggen.
Vilket jag håller med till 100% ... minst.

Trådlöst till bärbara prylar och fast installation till övrigt. Åtminstone så länge det inte finns effektiv överföring av energi trådlöst. Ser inte någon anledning i ett nybygge att inte ta chansen med fast installation.

Redigerat:
Som tidigare påpekat. Rör och dosor ska in i väggarna :)
Sen vilken kabel man stoppar i dem är en annan fråga.
Just nu har jag återanvänt några vp 16 rör och stoppat fiber i. Garanterat åsksäkert :)

D09 skrev:
[länk]
Grymt bra artikel för en novis! Tackar!

Förkasta inte cat6 för att trådlöst är så etablerat... Att köra allt trådlöst leder i dagsläget lätt till problem om man har otur. Även utan grannar som stör så kan det bli problem när flera mobila enheter (laptops, tablets, telefoner) är anslutna till ett nät som dessutom ska streama media till TV. Jag tror många skulle få problem om de bara ville streama två HD-filmer samtidigt på samma trådlösa nät, UTAN att mobila enheter fanns med i bilden.

Lägg till Sonos eller dylikt trådlöst och det blir ännu skakigare.

Över Cat6 kan man köra HDMI, IR, Ethernet, ljud, videoövervakning etc. Väldigt flexibelt och framförallt driftsäkert. Samma gäller givetvis fiber, men det blir rätt så mycket dyrare om du vill ska hitta sätt att slussa HDMI och sånt över det :)

Det finns i princip inget skäl att dra fiber i hemmet om man inte ska göra något väldigt exotiskt. Det går till och med att förlänga HDMI-kabel och köra full-hd över 100 m Cat6 koppar nu för tiden.

som sagt. Garanterat åsksäker lösning :)

Brukar elektriker ha koll på sånt här eller ska man rodda med det själv?

stefancrs skrev:
Att köra allt trådlöst leder i dagsläget lätt till problem om man har otur.
Jag skulle nog vilja vända på det: Det fungerar om man har tur.

Framförallt latensen är fortfarande ett problem för trådlöst (fråga alla gamers).

Och man får inte glömma att med en accesspunkt så delar alla anslutna enheter på bandbredden. Med CAT5 idag så har du MINST 100 Mbit/s till varje ansluten enhet (CAT 5e eller 6 behöver du inte om du inte börjar komma upp i sträckor på över 40 meter och vill köra Gigbit).

Ok, om man bara ska dela på en internetanslutning är den flaskhalsen, men ska man streama media inom sitt lokala nätverk märks det rätt snabbt.

Sen är det ju som sagt var så att det som är "Ny teknik" idag är "gammal teknik" om 10 år, så A och O är att planera för att byta ut. Titta på hur man bygger i konstorsfastigheter. Uttag och kabelstegar i taket som döljs av ett innertak, kabelkanaler längst väggarna. Skulle jag bygga nytt idag skulle jag nog fundera på en lösning där t.ex. golvsockel ersätts av kabelkanal eller där man drar kabelkanal upptill på alla väggar eller i taket närmast väggen. Installationsgrund och liknande lösningar finns ju också. Skulle kunna kombineras med en "installationsvind" också.

Redigerat:
Nerre skrev:
(CAT 5e eller 6 behöver du inte om du inte börjar komma upp i sträckor på över 40 meter och vill köra Gigbit).
Jag håller med dig om allt utom just detta. Du tänker bara på ethernet när du skriver så tror jag. Vill du ha kabeln till okomprimerad HDMI så är det Cat5e eller ännu hellre Cat6 du behöver. Och då kabel inte direkt är dyrt så verkar det dumt att inte köra på Cat6 om man ska dra nytt.

stefancrs skrev:
Jag håller med dig om allt utom just detta. Du tänker bara på ethernet när du skriver så tror jag. Vill du ha kabeln till okomprimerad HDMI så är det Cat5e eller ännu hellre Cat6 du behöver. Och då kabel inte direkt är dyrt så verkar det dumt att inte köra på Cat6 om man ska dra nytt.
Ja, eftersom jag anser att det är vettigast att distribuera media via ethernet och sen låta den enhet som gör om media till HTMI sitta så nära displayen som möjligt. Idag har fler och fler enheter inbyggd ethernetanslutning och små fina grejer som Raspberry Pi gör att det går att gå små "boxar" invid varje TV/projektor.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.