Media kan ju också vara TV :) Men visst, man kan ju ha en TV-server (MythTV, ForTheRecord etc), men det är ganska bökigt.

Men! Verkligen en smaksak. Jag tycker ändå det är vettigare att dra Cat6 om man ska dra nytt :)
 
Vi bygger nu och kommer dra nätverk och tv till alla rum, ha högtalare i taket (med multikanalsförstärarkare och airport express som styrning), z-wave (framöver) för belysning, markiser, larm osv.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Vad innebär "och TV"? Coax?
 
Precis. Vi kommer dock inte koppla in det till nåt. Men det kan vara bra att ha.
 
Jag har just gjort om ett badrum och passade på att förbereda med Cat6 dit då man ändå håller på. Merkostnaden var försumbar. Man vet aldrig vad som händer, kanske hamnar det några sensorer där eller en vattentät TV ovanför badkaret om några år.

Nördigt, visst. Men det är mitt hem och jag gillar kabel.
 
  • Gilla
Flöjten5
  • Laddar…
Cat6 till platser för kontrollenheter är ju också najs.

Ja, trådlöst är fint. Men ibland är det skönt att kunna sänka volymen genom att bara vrida på ratten som sitter på väggen istället för att ta fram sin mobil och starta fjärrkontrollsappen, välja rätt rum och sen ändra volymen...
 
Ja, för mig blir det ett väggmonterat uttag högt upp på väggen på en central vägg för trådlös router,
uttag i förråd för ljudstyrning, server och z-wave controller. Sen ett uttag i förrådet i garaget, som
man säkert kan göra nåt kul med i framtiden :)
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
stefancrs skrev:
Media kan ju också vara TV :) Men visst, man kan ju ha en TV-server (MythTV, ForTheRecord etc), men det är ganska bökigt.
Det må vara bökigt att sätta upp, men MythTV med disklösa frontends är så otroligt smidigt när det fungerar. Med fyra tuners (två dubbeltunerkort) så kan vi i princip se på eller spela in 12 program samtidigt (jag har ställt in så den tar upp till tre program per MUX). Och samtidigt titta på inspelade program.
 
  • Gilla
stefancrs och 1 till
  • Laddar…
Nerre skrev:
Det må vara bökigt att sätta upp, men MythTV med disklösa frontends är så otroligt smidigt när det fungerar. Med fyra tuners (två dubbeltunerkort) så kan vi i princip se på eller spela in 12 program samtidigt (jag har ställt in så den tar upp till tre program per MUX). Och samtidigt titta på inspelade program.
Intressant, Vad har du för hårdvara i dina frontends och vad har du för källa (satellit, boxer, iptv etc) ?
 
Förr, när jag ville kunna se på och spela in TV-sändningar, föredrog jag ForTheRecord framför MythTV. Men ForTheRecord finns inte längre utan har nu blivit http://www.argus-tv.com/ som nog kan vara värt att ta en titt på. Om man bryr sig om TV-sändningar då :)
 
olaben skrev:
Intressant, Vad har du för hårdvara i dina frontends och vad har du för källa (satellit, boxer, iptv etc) ?
Jag har Boxer som källa, bara DVB-T alltså. De burkar jag köpte för att ha som dedikerade frontends är Shuttle X27, vet inte om de säljs längre. Jag kollade för nån vecka sen på lite andra burkar (X27 har plats för en slimline DVD och hårddisk och har fläkt, finns mindre fläktlösa burkar om man klara sig utan DVD-läsare). Jag köpte alltså barebone+RAM bara (ingen disk).

X27:surprised:rna är lite i klenaste laget för HD tror jag, men vi känner inget behov av HD ännu. Har ju haft de här burkarna i ett par år nu och då när vi köpte dem var det ju inte så många HD-sändningar.

Sen har jag Biltemas fjärr+fjärrkontrollmottagare till dem (men den har utgått ur sortimentet tyvärr, jag köpte tre stycken när de kostade 99 spänn).

Jag har kört MythTV i nästan 10 år tror jag, det är min tredje backend jag är inne på (eller femte beroende på hur man ser det, moderkortet dog så jag kör på en reservmaskin just nu som då blir nummer fyra, och håller på att installera om den som fått nytt moderkort:).
 
Flöjten5 skrev:
Vi ska till och beställa ett hus under året, men jag känner inte att husleverantören kan sälja på mig lite fräna funktioner, som jag kan lyckas övertyga frugan om.

Vad säger ni? Vad är nytt 2013 eller praktiskt? Belysning i trappstegen? Mathiss? Interntelefon?
Skall själv göra en utbyggnad och totalrenovering av äldre villa och nedan är några saker som jag är sugen på.

Problemet med husleverantörer är att de tar så hutlöst betalt för att dra in extra tomrrör eller kablage så om ni beställer ett helt färdigt hus så smakar mycket mer än man normalt vill betala. Ett alternativ är ju att då beställa utan ytskikt på insidan så ni själva kan bestämma vad vi vill dra in i väggarna innan de sätts igen.

Min önskelista :p
  1. Elinstallation baserat på KNX och med server för ytterligare programering av smarta funktioner.
  2. Larmsystem kopplat till KNX med siren både inne och ute. Beställ inbyggda larmgivare för öppningsbara fönster samt dörrarna. Anslut även rök-/brandvarnare
  3. FTX-ventilation för ypperlig luftkvalitet till bra driftkostnad
  4. 50 mm rör mellan placering av TVs och ett teknikrum (för att dra bla HDMI-kabel)
  5. Inbyggda högtalare (speciellt för köket), kablage dras till teknikrummet
  6. Utomhushögtalare för altanen
  7. Centraldammsugare, med golvöppning i kök och hall (enkelt borsta in skräp)
  8. Förbereda rör och dold placering av trådlöst accesspunkt (WLAN/Wifi) på 2 ställen i huset för optimal funktion över hela huset och tomten.
  9. Tomrör från elcentral till utsidan av huset i varje vädersträck för framtida utomhusbelysning
  10. Möjlighet till elektrisk avstängning av vattenanslutningen inkl. givare för vattenläckage
  11. Vinkyl i köket

Kommer säkert på fler om jag får fundera lite...
 
D09
Videonisse skrev:
Skall själv göra en utbyggnad och totalrenovering av äldre villa och nedan är några saker som jag är sugen på.

Problemet med husleverantörer är att de tar så hutlöst betalt för att dra in extra tomrrör eller kablage så om ni beställer ett helt färdigt hus så smakar mycket mer än man normalt vill betala. Ett alternativ är ju att då beställa utan ytskikt på insidan så ni själva kan bestämma vad vi vill dra in i väggarna innan de sätts igen.

Min önskelista :p
  1. Elinstallation baserat på KNX och med server för ytterligare programering av smarta funktioner.
  2. Larmsystem kopplat till KNX med siren både inne och ute. Beställ inbyggda larmgivare för öppningsbara fönster samt dörrarna. Anslut även rök-/brandvarnare
  3. FTX-ventilation för ypperlig luftkvalitet till bra driftkostnad
  4. 50 mm rör mellan placering av TVs och ett teknikrum (för att dra bla HDMI-kabel)
  5. Inbyggda högtalare (speciellt för köket), kablage dras till teknikrummet
  6. Utomhushögtalare för altanen
  7. Centraldammsugare, med golvöppning i kök och hall (enkelt borsta in skräp)
  8. Förbereda rör och dold placering av trådlöst accesspunkt (WLAN/Wifi) på 2 ställen i huset för optimal funktion över hela huset och tomten.
  9. Tomrör från elcentral till utsidan av huset i varje vädersträck för framtida utomhusbelysning
  10. Möjlighet till elektrisk avstängning av vattenanslutningen inkl. givare för vattenläckage
  11. Vinkyl i köket

Kommer säkert på fler om jag får fundera lite...
Något jag saknar till min centraldammsugare är färdiga skåp per våningsplan som man bara rullar ut slangen ifrån, dvs 1. Slangpaket per våning.
 
Några saker som jag värderar högt och är mest nöjd med är nog Koksyrat vatten direkt i kylskåpsdörren och att lådorna under diskbänken öppnas elektriskt med en liten dutt med knät så man slipper kladda ner luckan med händerna när man hanterar disk och sopavfall osv. Att ljus systemet sköter sig självt och tänder och släcker automatiskt efter förprogrammering.
Centraldammsugare är kanon. Det är det som man har nytta av oftast som jag uppskattar mest i huset. :)
 
  • Gilla
Videonisse
  • Laddar…
D09
Något jag uppskattar är att jag drog en slinga med ledlampor i varje fönster, utomhus på fasaden, trapphus, bjälkar etc och till en programmerar dosa i proppskåpet. Grymt gött bakgrundsbelysning som inte drar någon el knappt.

Samma är att jag drog fiberoptik i ryggåstaket, dvs en Bamsestjärnhimmel.. Iofs 2 veckors jobb och en muskelinflammation men blev riktigt bra :)
Tips där är att importera en rulle optik från USA
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.