98 532 läst · 415 svar
99k läst
415 svar
Synpunkter / erfarenheter på Hargassner vedpanna
låter inte de skumt? du måste väl kunna diskutera en offert med folk? oavsett om de är hemma vid köksbordet eller här på forumet?D09 skrev:
Håller till fullo med
Enda anledningen jag skulle begära en sådan sak är om man lämnar ett anbud på ett projekt med flera aktörer men så är det inte i detta fallet.
Troligtvis för att hålla god marginal på priserna.
Enda anledningen jag skulle begära en sådan sak är om man lämnar ett anbud på ett projekt med flera aktörer men så är det inte i detta fallet.
Troligtvis för att hålla god marginal på priserna.
Jag fick deras senaste broschyr igår, men inga priser än.Jannez69 skrev:
Utseendemässigt så är det inget jag vill se inne i huset.
Men prestanda och kvalité verkar det vara en kanonpanna.
Ska bli kul och se vad priset ligger på
Lite mindre automatfunktioner än hargassner som sotningen, tändningen etc men annars verkar dom vara väldigt lika.
Lite mindre vedvolym om jag inte minns fel.
Om du skulle välja en ETA istället för Hargassner, vilka skulle argumenten vara då?
Jag har ju som jag skrivit redan köpt en ETA sh 40. 75 tusen kr inklusive moms. Kopplar in den själv.D09 skrev:Jag fick deras senaste broschyr igår, men inga priser än.
Utseendemässigt så är det inget jag vill se inne i huset.
Men prestanda och kvalité verkar det vara en kanonpanna.
Ska bli kul och se vad priset ligger på
Lite mindre automatfunktioner än hargassner som sotningen, tändningen etc men annars verkar dom vara väldigt lika.
Lite mindre vedvolym om jag inte minns fel.
Om du skulle välja en ETA istället för Hargassner, vilka skulle argumenten vara då?
Mina argument är kvalitet, effektivitet och användarvänlighet i förhållande till pris. Jag vill jag att alla i min familj kan sota tuberna och eldstaden samt starta en brasa.
Är det priset inkl tankar eller enbart pannan?Jannez69 skrev:
Den verkar väldigt smidig också
Gott, verkar som lånet går vägen. Troligtvis blir det ett amorteringsfritt bottenlån och en räntekostnad på runt 400 spänn/mån enö banken.
Då kommer vintern att bli rena nöjet he he
Dock fortfarande inte bestämt mig gällande vilken av alla pannor... Rena djungeln... Gillar denna dock med design etc, likaså tror jag det var värmebaronen som har en snygg panna . ETA ger mig nog känslan att vara bland de driftsäkraste medan hargassner är den bekvämaste med mest automatiska funktioner.
Hur upplever ni som haft pannor några år alla Lull Lull grejor? Håller data, givare etc eller är det som bilar, bara mer som kommer krångla med tiden?
Då kommer vintern att bli rena nöjet he he
Dock fortfarande inte bestämt mig gällande vilken av alla pannor... Rena djungeln... Gillar denna dock med design etc, likaså tror jag det var värmebaronen som har en snygg panna . ETA ger mig nog känslan att vara bland de driftsäkraste medan hargassner är den bekvämaste med mest automatiska funktioner.
Hur upplever ni som haft pannor några år alla Lull Lull grejor? Håller data, givare etc eller är det som bilar, bara mer som kommer krångla med tiden?
En tank kan du köpa av vilken firma som helst.
Isolera den själv. Fixa tappvarmvattnet med en plattvärmeväxlare.
Isolera den själv. Fixa tappvarmvattnet med en plattvärmeväxlare.
Längre intervall mellan eldningarna, bekvämlighet helt enkelt. Sitt några kvällar här på forumet och läs gamla och nya trådar så ska du se att polletten faller på plats. Ved kräver ju även logistik så allt från långved, kap, klyv till eldning fungerar.D09 skrev:
Nja alla är väl gjorda i nån billig plåt. s235jr?D09 skrev:
Det du behöver är ju en plåtburk som klarar trycket i ditt system. 2st anslutningar i sida och en i toppen för avluftning.
Om du vill bereda tappvarmvatten i tanken så kan du göra det med slingor eller en beredare.
Om man rankar dom olika metoderna med tanken på hur bra dom främjar skiktningen i tanken toppar en yttre platvärmeväxlare listan. Sen kommer varmvatten slinga med förvärmningsslinga i botten på tanken. Beredare eller bara en slinga i topppen är sämst. Vattnet som blir kylt av slingan/ beredaren faller ner i tanken och skapar en omrörning.
Med en yttre platvärmeväxlare så sker värmeöverföringen utanför tanken. Den kalla returen skickas tillbaka i botten på tanken.
Baxis TVA http://www.baxi.se/visa_produkt.asp?produktid=25&Kategori=7&Produkttyp=2 har en retur temp på ca 20grader vid TF=60°C, VV=45°C och KV=10°C