2 795 läst · 19 svar
3k läst
19 svar
Solel inkopplad, statistik som inte funkar som jag vill.
Fick igår min 1.5kw solanläggning inkopplad, funkar helt ok och har lyckats klämma ut hela 10kwh sedan igår förmiddag
Nu till mina funderingar och eventuella problem.
Har sedan tidigare loggat min elförbrukning via ett 1-Wire nät och IR sensor som funkat kanon.
Men märkte idag när jag fick ett överskott på min produktion och elen skjutsades ut på elnätet så registrerade min loggning det som att jag förbrukade ström, alltså blir min graf missvisande.
Så antar att IR sensorn blinkar oavsett om jag tar el från leverantörer eller om jag säljer elen.
Mätaren de bytte till är en aidon 6531
http://www.porvoonenergia.fi/files/download/PBE_Aidon_6531-bruksanvisning.pdf
Någon som har några erfarenheter på hur jag ska kunna lösa det?
2. Andra problemet jag har är på kabeln som kommer från solanläggningen så har jag monterat en 3-fas elmätare från kamstrup och har kopplat den på fas ä1, mätaren går igång men den registrerar inte någonting även fast att solpanelerna skickar ner ström till elcentralen och igenom elmätaren.
Någon som har någon idé om varför den inte registrerar min produktion?
Nu till mina funderingar och eventuella problem.
Har sedan tidigare loggat min elförbrukning via ett 1-Wire nät och IR sensor som funkat kanon.
Men märkte idag när jag fick ett överskott på min produktion och elen skjutsades ut på elnätet så registrerade min loggning det som att jag förbrukade ström, alltså blir min graf missvisande.
Så antar att IR sensorn blinkar oavsett om jag tar el från leverantörer eller om jag säljer elen.
Mätaren de bytte till är en aidon 6531
http://www.porvoonenergia.fi/files/download/PBE_Aidon_6531-bruksanvisning.pdf
Någon som har några erfarenheter på hur jag ska kunna lösa det?
2. Andra problemet jag har är på kabeln som kommer från solanläggningen så har jag monterat en 3-fas elmätare från kamstrup och har kopplat den på fas ä1, mätaren går igång men den registrerar inte någonting även fast att solpanelerna skickar ner ström till elcentralen och igenom elmätaren.
Någon som har någon idé om varför den inte registrerar min produktion?
Redigerat:
För pkt 1 är det troligen så att mätaren registrerar energi på "båda" hållen precis som det ska vara men du kan inte avgöra riktningen med blinkningarna på dioden. Inte mycket att göra åt med det som du har tillhands.
Pkt 2 är frågan om du kopplat mätaren korrekt för ditt fall, är den spärrad för bakeffekt ska du koppla den omvänt mot om du skulle använda den för mätning av någon förbrukare inom din anläggning. Dvs solelen till de anslutningar där nätet normalt skulle kopplas och nätet där lasten skulle legat.
Pkt 2 är frågan om du kopplat mätaren korrekt för ditt fall, är den spärrad för bakeffekt ska du koppla den omvänt mot om du skulle använda den för mätning av någon förbrukare inom din anläggning. Dvs solelen till de anslutningar där nätet normalt skulle kopplas och nätet där lasten skulle legat.
Moderator
· Stockholm
· 52 354 inlägg
Om inte mätaren fungerar, hur vet du då att den klämt ut 10kwh?
Moderator
· Stockholm
· 52 354 inlägg
Om det går ström från solanläggningen till huset och/ eller elnätet så har du ju last, hela elnätet.
Däremot så har han ju rätt i att en elmätare visar ingen överförd energi om det inte överförs energi, dvs. finns ingen last inkopplad så blir det inget.
Däremot så har han ju rätt i att en elmätare visar ingen överförd energi om det inte överförs energi, dvs. finns ingen last inkopplad så blir det inget.
Moderator
· Stockholm
· 52 354 inlägg
En annan tänkbar förklaring är ju om det inte produceras någon el, dvs. det finns ingen el att överföra. Har du möjlighet att mäta (ex. med en tångamperemeter) om det går någon ström i trådarna till mätaren.