Om det skall hängas upp på väggen eller om det skall in i skåp beror ju helt o hållet på vad man själv föredrar tror jag.
Jag gillar ordning och reda och vill ha en snabb överblick vart ett visst verktyg är. Jag fullkomligen hatar att leta efter verktyg. Men alla är vi olika och för min del så är det inte så mycket snickeri verktyg hos mig, mest handverktyg här.
Jag har valt att hänga upp dom på väggen och det är smidigt att snabbt kunna se om det fattas något verktyg.
Men denna lösning kräver ju dock en viss konstant ordning för att det skall funka. Ibland när man har jobbat klart så skulle det ju vara skönt att bara ösa ner prylarna i någon låda.....men då blir det ju bara jobbigt nästa gång man skall dra igång igen....moment 22 eller vad brukar man säga.

Så här ser det ut hos mig ialla fall.....bra eller dåligt...vet ej....

DSC03874-1_zpse1254d23.jpg

Min verkstad liknar Remnes mest, har rejäl arbetsbänk i garaget med verktygstavlor med vanligaste mekverktygen på.
Har även ett verktygsskåp med mindre frekvent använda mekverktyg, avdragare, specialhylsor osv.
Tryckluftsverktygen i lådhurts under arbetsbänken.
Handverktygen till snickeri har jag i min stora verktygstrolley. Elverktyg i plåtskåp samt större snickerimaskiner som kap och ger, klyvsåg i uthuset. Där har jag också grejer som vattenpass, sågar osv på väggarna. Där finns också hyllor med skruv, spik, motorsågar, vissa elmaskiner, vedklyv, ställ med 3 uppsättningar vinterdäck och allmänn förvaring. I utrymmet brevid lite uppvärmt med hyllor med kemikalier, högtryckstvätt och annat fryskänsligt.

Smilingcopycat den där extrema skruvmejselsamlingen har jag för mig set i någon annan tråd imponerande.

Favino ser veldigt trevligt och snickarmässigt ut tycker jag. Jo dörrarna misstänker jag kan vara i vägen ibland. Jo jag har funderat på det där till och från i några år men aldrig kommit till skott men nu jä...r.

Och jag har verkligen inget problem med vare sig fukt eller dammig miljö.

En annan aspekt är ju faktiskt att man får plats med mera saker i skåp eller rättare sagt det är ju dörrarna som gör att det får plats mera verktyg på en given väggyta. Man kanske bara skulle ha dörrar på vägen som typ affischställ. Tar väldigt lite vägg yta och extremt mycket förvaring. Undrar om jag inte sett något sådant vid surfande.

Pär

Redigerat:
Men detta med att hänga verktygen på väggen förutsätter ju att det är där man arbetar, svårt att pocka ner badrummet från övervåningen eller nya sovrummet till arbetsbänken med alla prydligt upphängda systanirar med Festool och dewalt maskiner bänksågar 2m limknektar. Men om man meckar me bilen är det nog Ok.:wow:

cecar33 skrev:
Men detta med att hänga verktygen på väggen förutsätter ju att det är där man arbetar, svårt att pocka ner badrummet från övervåningen eller nya sovrummet till arbetsbänken med alla prydligt upphängda systanirar med Festool och dewalt maskiner bänksågar 2m limknektar. Men om man meckar me bilen är det nog Ok.:wow:
Man kan väl plocka ner dom verktygen man behöver för det aktuella jobbet?

Redigerat:
wanegardh skrev:
Man kan väl plocka ner dom verktygen man behöver för det aktuella jobbet?
Tyvärr har verktygen då en förmåga att inte komma upp igen.... i morrn behöver jag ju xxx igen osv.....

Nimajneb skrev:
Tyvärr har verktygen då en förmåga att inte komma upp igen.... i morrn behöver jag ju xxx igen osv.....
Nä det beror ju på om man vill ha ordning och reda.

Jag har en fatmax låda på hjul med ännu en uppsättning tänger, skruvmejslar, stämjärn mm mm. Den åker med på mobila uppdrag. Är det mindre jobb stoppar jag i det jag behöver i en hink (och springer och hämtar det jag glömt många gånger...)
Gillar inte maskinlådor, för krångligt att plocka fram. Slängde just en hel drös lådor, det ena som blev kvar är en oanvänd systainer som jag inte har hjärta att slänga......

Föredrar verktyg direkt på väggen. Tyvärr tar väggarna slut efter ett tag, då vill jag ha prylarna i hurtsar m utdragbara lådor, stående under arbetsbänkar etc. Skåp går bort för mig, vill inte behöva öppna och stänga.

Jag tycker det funkar bäst med vägghängda skåp, blir så dammigt annars.
I skåpet på bilden har jag monterat Racco verktygstavlor.

ImageUploadedByByggahus.se1361134164.727231.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
VidarH
  • Laddar…
Remne, jag tror att jag har ärvt samma blå tavlor som dig. Vad är det för märke, var hittar man fler krokar etc?

linusab skrev:
Remne, jag tror att jag har ärvt samma blå tavlor som dig. Vad är det för märke, var hittar man fler krokar etc?
Jag har också "hittat" mina i en butiksinredning :)

pär h skrev:
AndersS har du gjort "klasiska" verktygs skåp eller är det typ köks skåp.

Pär
Har lite olika beroende av vad som ska förvaras.
* En ganska stor arbetsbänka i L-form ca 2+3m med kökskåp/lådhurtsar under. Här finns t.ex. diverse handmaskiner i skåp och verktyg i lådor, men även förbrukningsmaterial.
* på väggarna ovanför arbetsbänken sitter verktygstavlor som har fått ramar runt och sedan skåpsluckor. Vill man här vara lite lyxig så kan man välja med glas i ram så man ser vad som finns där.
* sedan har jag på en vägg en skåpslösning som är 1,2m bred och gjord av köksväggskåp från golv till tak mestadels för material förvaring av småsaker i förvaringsbackar, skruvkartonger, etc, så här finns inga verktyg.

Vad jag blir avis på alla ordningssamma människor! Får nog starta en tråd för oss mindre ordningssamma där ni andra kan tipsa oss hur man gör!

• Gilla
cecar33
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.